پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۳
کد خبر: ۹۳۹۱۷
|
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۶
«بیژن نوباوه» در مراسم آیینه فرهنگ منطقه ۵:
آیین نکوداشت «بیژن نوباوه»، خبرنگار بسیجی، فعال فرهنگی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در آستانه روز خبرنگار با حضور جمعی از همکاران رسانه ملی، اصحاب فرهنگ و هنر و خانواده معزز شهدای رسانه عصر دوشنبه ۱۵ مردادماه در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نکوداشت «بیژن نوباوه» در آستانه روز خبرنگار با حضور مرتضی سرهنگی رئیس دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، محسن قیصری مستند ساز دفاع مقدس، خانواده معزز شهیدان رسانه غلامرضا رهبر و صارمی و جمعی از همکاران رسانه ملی، با عنوان «آینه فرهنگ» به همت خانه فرهنگ آیه و در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.
  
بیژن نوباوه وطن با ابراز خرسندی از حضور در این مراسم و قدردانی از خانواده محترم شهدا، اصحاب رسانه و دیگر حاضران، در ابتدای سخنان خود به کلامی از آیت الله بهجت اشاره کرد و گفت: هیچ چیز در عالم قابل قیاس با هستی نیست و حیات انسان یک ارزش دارد و آن هستی انسان است و ارزش هستی انسان در حیات است و هیچ ارزشی در دنیا به مثابه شهادت نیست.
  
وی در ادامه، از همرزم شهیدش «غلامرضا رهبر» به نیکی یاد کرد و گفت: رهبر واقعا انسان والا و بزرگی بود که برای من در حرفه ام به معنی واقعی رهبر و الگو بود. شهید رهبر در زمان شهادتش کودکی ۵ ماهه داشت ولی با این حال پشت پا به دنیا زد و شهادت را انتخاب کرد. چرا که در دوره جنگ شهدا ارزش وجودی خود را فقط قابل معامله با خدا می‌دانستند و شهید رهبر چیزی جز این باور، در سر نداشت.
  
نوباوه به ذکر خاطراتی از مجاهدت‌ها و رشادت‌ها، عبودیت خالصانه و معنویت بی‌بدیل جبهه‌ها پرداخت و افزود: دنیا مثل رزمندگان جبهه‌های ما را سراغ ندارد و هم اکنون فرزندان این کشور به خاطر اسلام با همان روحیه در سوریه و عراق مقاومت می‌کنند. ما در هر لباس و هر اعتقاد سیاسی باید تاریخ خود را حفظ کنیم و بدانیم دنیا به ما به عنوان یک کشور سربلند نگاه می‌کند. اگر می‌خواهیم پاسدار مجاهدت‌ها و رشادت‌های رزمندگان و شهدا و حافظ خون شهدا باشیم، باید ارزش‌هایمان را حفظ کنیم. این ارزش‌های ماست که اسباب سربلندی کشور عزیزمان شده است.
  
خبرنگار جهادگر و فعال فرهنگی در خاتمه تصریح کرد: خدا را شاکرم که هر کاری از دستم بربیاید برای اعتلای کشورم انجام داده و می دهم و از خداوند می خواهم توفیق خدمت و فداکاری را به من عنایت کند.
  
در ادامه مرتضی سرهنگی از سخنرانان حاضر در برنامه نیز در خصوص هشت سال جنگ تحمیلی گفت: جنگ ما با عراق جنگی نیابتی بود. در این جنگ عراق به نیابت از ۳۶ کشور با ما می‌جنگید و ما از ۱۵ کشور اسیر در اختیار داشتیم. وی گفت جغرافیای ما 7/3 برابر عراق است و تقریبا ما 7 برابر آنها برتری داشتیم.
 
وی در بخشی از مطالب خود به سابقه روایتگری در جنگ در کشور ما اشاره کرد و افزود: با توجه به  کتاب نظام نامه جنگ اثر آیت اله بلادی بوشهری که در صدسال قبل به درخواست مبارزان دلوار جهت جنگ علیه اشغالگران انگلیسی در 110 بند  نوشته شده است، در بند 22 به رزمندگان سفارش می کنند وقایع میدان جنگ را بنویسند و هر فرمانده باید با خودش یک مطبعه یا چاپخانه کوچک داشته باشد. در بند 23 تصریح می کند که از میدان جنگ عکس بگیرید این در زمانی است که دوربین عکاسی در پایتخت کشور هم به ندرت  می شد  چه برسد به قصبات و شهرهای کوچک. این ها بیانگر اهمیت فوق العاده گزارشگری در جنگ است که این کار را بیژن نوباوه و دوستانش به خوبی انجام داده اند.
  
رئیس دفتر ادبیات و مقاومت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به نقش گزارشگری در جنگ اشاره کرد و گفت: تمام این ها برای این است که بدانیم قیمت جنگ چه بوده و برای ما چقدر تمام شده است. در واقع  ادبیات، گزارشگری، تصویربرداری و عکس و فیلم جنگ این قیمت را به ما نشان می‌دهد.
  
 وی با ادای احترام به دردها و رنج‌هایی که خانواده محترم شهدا، اسرا و جانبازان از جنگ کشیده‌اند، افزود: اسارت خلبانی که همسرش فقط ۱۹ سال دارد و یا دخترکی ۴ ساله که از فراق پدر اسیرش مویش سپید می‌شود و همسری که سال به سال از خود عکس می‌گیرد و آلبوم تهیه می‌کند تا بعداز ۱۸ سال آنها را نشان همسرش بدهد، فقط با ادبیات و هنر و تصویر و گزارش و فیلم است که قابل رویت است وگرنه اینها در اسناد رسمی جنگ ثبت شدنی نیست.
 
سرتیپی اشاراتی به رشادت‌های رزمندگان و خلبانان اسیر ایرانی کرد و گفت: ما باید قدردان این عزیزان باشیم و بدانیم این سرافرازان با چه قیمتی امنیت و استقلال و تمامیت ارضی کشور را برای ما خریداری کردند.
 
 وی با اشاره به کتاب " کتیبه ای بر آسمان " نوشته مرحوم خلبان اکبر صیاد بورانی و "روزهای بی آئینه " نوشته منیژه لشگری همسر خلبان لشگری، مخاطبان را به مراجعه به این کتاب ها برای فهم عمق رویدادهای جنگ فرا خواند.
 
مرتضی سرتیپی در پایان صحبت های خود، ضمن قدردانی از  همه خبرنگاران، گزارشگران و عکاسانی که صحنه های جنگ را برای ما به یادگار گذاشته اند، تصریح کرد: قدردان بیژن نوباوه و تمامی گزارشگران جنگ هستیم؛ اگرچه از فداکاری های آن ها بی خبریم. این ایثارگران برای خلق این تصاویر از جان خود گذشتند و برخی شهید شدند و برخی مانند جناب نوباوه لباس جانبازی به تن کردند.
 
پخش دو نماهنگ از مستندهای جنگ بیژن نوباوه که توسط محسن قیصری مستندساز و تصویربردار دفاع مقدس و سازنده مستند خبرنگاران جنگ تهیه شده، رونمایی از پرتره بیژن نوباوه وطن که توسط هنرمند چهره پرداز، سعید رحمتی در حاشیه مراسم به تصویر کشیده شد، تقدیر و اهدا لوح و هدیه توسط بیژن پورمند، مدیر فرهنگی هنری منطقه 5 و رییس فرهنگسرای فردوس و غلامرضا میرزامحمدی رییس خانه فرهنگ آیه به بیژن نوباوه وطن و محسن قیصری و تقدیر از حجت اله صارمی، برادر شهید صارمی از شهدای خبرنگار واقعه مزارشریف و فاطمه رهبر، دختر شهید غلامرضا رهبر از بخش های دیگر مراسم آینه فرهنگ بود.
نظر شما