پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۴
کد خبر: ۹۳۹۴۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
همزمان با ۱۷ مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی در مراسمی با حضور جمعی از مسئولان از برادر این شهید بزرگوار در فرهنگ‌سرای مهر تجلیل شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با مشارکت انجمن روزنامه‌نگاران دفاع مقدس و همکاری فرهنگ‌سرای مهر همزمان با روز خبرنگار از حسین صارمی، برادر خبرنگار شهید محمود صارمی در ویژه‌برنامه «پروانه‌های عرصه خبر» تجلیل شد. این مراسم با حضور جمعی از خبرنگاران، روزنامه‌نگاران، مسئولان نشریات محلی و سراسری، اصحاب رسانه و مدیران فرهنگی برگزار شد.

رئیس فرهنگ‌سرای مهر در این مراسم با گرامی داشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی، از خبرنگاران به عنوان کاشفان حقایق برای اطلاع‌رسانی به افکار عمومی یاد کرد.

سعید رنجبریان گفت: خبر به عنوان اعلام وقوع حادثه یا رخداد و هر گونه اتفاقی تلقی می‌شود و نگار یعنی ثبت این وقایع به‌صورت کلامی، مکتوب و عکس و تصاویر. خبرنگار باید با افزایش آگاهی و اطلاعات خود بتواند با اطلاع‌رسانی جامع، صحیح و به موقع افکار عمومی و جامعه را در جریان اخبار قرار دهد.

این مدیر فرهنگی از صداقت و توانایی به عنوان دو عنصر مهم و تأثیر گذار در حرفه خبرنگاری یاد کرد و گفت: خبرنگار واقعی کسی است که اخبار را بدون تحریف و هیچ گونه کم و کاستی در کوتاه‌ترین زمان در اختیار مردم قرار دهد.

رنجبریان از عنصر توانمندی به عنوان دیگر مؤلفه مهم در حرفه خبرنگاری یاد کرد و افزود: توانایی در نوشتن خبر و صداقت و امانتداری باید رسالت خطیر و اصلی خبرنگاران باشد، چرا که خبربیاری، خبربرداری و کپی کاری هنر یک خبرنگار نیست.

تأثیر انتشار خبرهای مثبت و منفی در روحیه رزمندگان اسلام
در ادامه این مراسم یکی از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس و رابط با رسانه‌ها نیز با گرامی داشت یاد و خاطر شهدای هشت سال دفاع مقدس، شهدای عرصه رسانه و به ویژه شهید محمود صارمی به ذکر خاطراتی درباره نحوه ارسال اخبار و تصمیم‌گیری چگونگی ارسال و انتشار خبرها در دوران دفاع مقدس پرداخت.

سردار فتح‌الله جعفری کار خبرنگاری را مقدس و مهم عنوان کرد و گفت: انتشار اخبار به صورت مثبت و منفی بدون شک در روحیه افراد به ویژه در زمان جنگ تحمیلی در روحیه رزمندگان اسلام تأثیر فراوانی را بر جای می‌گذاشت.

وی با گرامی داشت یاد و خاطره فرماندهان ایثارگر، شجاع، سخت‌کوش و جان‌برکف مانند صیاد شیرازی، بابایی، باکری و دیگران از خبرنگاران خواست هدف و مسیر خود را با الگو گیری از این گونه افراد تعیین کنند، همان گونه که شهدای عرصه رسانه و شهید صارمی انتخاب کرد.

در ادامه این مراسم مدیر کل دفتر تاریخ شفاهی حوزه هنری رسالت خبرنگاران را به عنوان رسولان آگاهی‌بخش بسیار خطیر و مهم عنوان کرد.

حجت‌الاسلام فخرزاده با اشاره به دو چندان شدن این وظیفه خطیر خبرنگاران در دوران هشت سال دفاع مقدس، اظهار کرد: در این دوران خبرنگاران با حضور در مناطق عملیاتی همگام با رزمندگان با قلم خود و با روش‌ها و شیوه‌های گوناگون اطلاعات جنگ را شایسته و در خور توجه مخابره می‌کردند.

وی افزود: در زمانی که دشمنان ما در صدد بودند با حربه‌ها و شیوه‌های مختلف با دروغ‌پراکنی و شایعه‌سازی اخبار جنگ را برای تضعیف روحیه رزمندگان و مردم وارونه جلوه دهند، خبرنگاران ما دلیرانه هر آنچه داشتند برای اطلاع‌رسانی صحیح و انتشار اخبار لحظه به لحظه در طبق اخلاص گذاشتند.

مدیر کل دفتر ثبت تاریخ شفاهی حوزه هنری گفت: در آن زمان در صدد برآمدیم که خاطرات و گفتار رزمندگان را ثبت و ضبط کنیم، از این رو دفترچه‌هایی در اختیار افراد قرار گرفت که خودشان اقدام به نوشتن خاطرات و گفتارشان درباره جنگ کنند. عده‌ای نوشته و تحویل دادند و دفترچه‌های عده‌ای نیز بعدها توسط خانواده‌های آنها به ما تحویل داده شد.

حجت‌الاسلام فخرزاده گفت: در همان زمان بعد از این مرحله تصمیم گرفته شد تا به صورت مصاحبه‌های ضبطی و نوشتاری خاطرات و گفته‌ها نوشته شود. مصاحبه‌ها از ابتدا، وسط و آخر جنگ تحمیلی بیش از ۲۰ هزار ساعت تهیه شد که بسیاری از اینها در قالب کتاب، نشریه و آلبوم‌های مختلف جمع‌بندی و منتشر شدند. این خاطرات به صورت شفاهی و مکتوب در حافظه تاریخ این مرز و بوم ثبت و ماندگار خواهد شد.

۱۲۶ روز اسارت خبرنگار مستندساز در زندان آمریکایی‌ها
در ادامه این مراسم خبرنگار مستندساز وقایع جنگ نیز به ذکر خاطراتی از حضور در جبهه‌های مدافعان حرم و حضور در عراق اشاره کرد و گفت: امروز وظیفه خود می‌دانیم که به عنوان سرباز در لباس یک خبرنگار وقایع در حال وقوع در سایر مناطق به ویژه حرمین شرفین که توسط متجاوزان مورد حمله و محاصره قرار گرفته را برای آیندگان به تصویر بکشیم.

سهیل کریمی حضور در این شغل و ادامه کار در مستندسازی موضوعات مربوط به جنگ را عشق و علاقه خود عنوان کرد و گفت: خبرنگاران مسیر خود را به عنوان مجاهدت مشخص کرده و به عنوان یک جهادگر با وجود آگاهی از مصائب و مشکلات پیش رو، گام در این مسیر پر فراز و نشیب می‌گذارند.

وی با ذکر خاطراتی از زمان تهیه گزارش مستند خود، از ۱۲۶ روز اسارت در زندان‌های عراق توسط نیروهای آمریکایی با وجود داشتن مجوز ساخت و تهیه گزارش، به عنوان خاطره‌ای به‌یادماندنی ذکر کرد که تلخی این اسارت با دیدار رهبر معظم انقلاب و لبخند ایشان شیرینی و حلاوت به خود گرفت و تمام سختی‌های این اسارت را به فراموشی سپرد.

در ادامه این مراسم با حضور مسئولان فرهنگی و هنری از برادر شهید محمود صارمی و خبرنگاران فعال و برتر دفاع مقدس و حوزه ایثار و شهادت تجلیل شد.

محمود صارمی هفتم خرداد سال ۱۳۴۷ در بروجرد به دنیا آمد و ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ در مزار شریف همراه با ۱۰ دیپلمات ایرانی به شهادت رسید.

شهید صارمی در بحبوحه جنگ داخلی افغانستان و قدرت گیری طالبان به عنوان خبرنگار مأمور به دفتر ایرنا در کابل اعزام شد، اما مدتی بعد به دلیل پیشروی طالبان این دفتر تعطیل و وی مجبور به حضور در کنسولگری ایران در مزار شریف شد و از همان جا اخبار را تهیه و مخابره می‌کرد.
نظر شما