جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۲۸
کد خبر: ۹۴۰۲۶
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی با همکاری موسسه «صبح قریب» برگزار کرد
نشست خبری سلسله جلسات نقد و رونمایی تازه‌های ادبیات انقلاب اسلامی با عنوان «رصد صبح» در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خبری سلسله جلسات نقد و رونمایی تازه‌های ادبیات انقلاب اسلامی با عنوان «رصد صبح» یکشنبه ۲۲ مرداد ماه در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد. در این نشست خبری میلاد عرفان پور، دبیر طرح، امید گلزاری، مدیرعامل بنیاد صبح قریب، شاهین سپهری، عضو هیات مدیره بنیاد صبح قریب و عبدالمطهر محمدخانی، رییس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی حضور داشتند.

عرفان پور: ادبیات انقلاب اسلامی در زندگی روزمره جریان دارد
در ابتدای این نشست خبری، میلاد عرفان پور ضمن خوش‌آمد گویی به اصحاب رسانه گفت: این نشست خبری به میزبانی فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی و به مدد بنیاد صبح قریب برای اعلام آغاز سلسله نشست‌های نقد و بررسی و رونمایی از تازه‌های ادبیات انقلاب اسلامی به نام «رصد صبح» برگزار شده است. ادبیات انقلاب اسلامی درختی است که در این چهار دهه تنه مستحکم و رشیدی پیدا کرده و به ثمر نشسته و تثبیت شده است و اکنون می‌توان با افتخار از ادبیات انقلاب اسلامی نام برد. حتی جریان‌های مخالف و معاند با این طیف فکری نمی‌توانند این ادبیات را از لحاظ کیفی و ادبی کتمان کنند و نادیده بگیرند.

عرفان پور افزود: این ادبیات از قبیل شعر و رمان و داستان چهره‌های برجسته‌ای در حوزه ادبیات دارد و همچنین چهره‌های جوانی به عرصه ادبیات معرفی می‌کند. جریان ادبیات انقلاب اسلامی برای رشد خود مدیون نقد و نظر پیرامون خودش بوده است و چیزی که به آن قوام می‌بخشد مباحث پیرامون این ادبیات است. گفت‌وگو و نقد در کنار ادبیات مانند پایه‌های محکمی این بنا را زنده نگه می‌دارد. این سلسله نشست‌ها بهانه‌ای است برای گفت‌وگو درباره تازه‌های ادبیات و نویسندگان و شاعران جوان این حوزه و در این جا آغاز این نشست‌ها را اعلام می‌کنیم.

وی اضافه کرد: در این نشست‌ها تاکید بر ادبیات گفتمان انقلاب اسلامی داریم. انقلاب اسلامی را محدود به واقعه تاریخی نمی‌دانیم و این ادبیاتی که در این نشست‌ها مد نظر است به معنایی مترادف است با زندگی روزمره یک انسان. گاه عاشقانه می‌شود گاه سیاسی و گاه اجتماعی. موضع یک انسان انقلابی مسلمان را در همه مراحل زندگی دارد. این آثار برای پیشرفت نیاز به نقد و بررسی دارند تا اوج و فرود آن‌ها بررسی شود.

گلزاری: استعدادهای شگرفی در حوزه ادبیات انقلاب اسلامی داریم
در ادامه امید گلزاری، مدیرعامل بنیاد صبح قریب درباره تشکیل این بنیاد توضیحاتی ارائه داد و عنوان کرد: این بنیاد در سال ۱۳۸۶ به همت سردار شهید حسن تهرانی مقدم شکل گرفت و بعد از شهادت ایشان اداره و ریاست هیات امنای آن بر عهده محسن رضایی بود. این بنیاد در زمینه کارهای فرهنگی با دو محور اصلی مقاومت و جهاد برای رفع محرومیت فعالیت می‌کند. معاونت‌هایی همچون شعر، ادبیات، موسیقی، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی و... در این بنیاد مشغول به کار هستند.

گلزاری با اشاره به بحث ادبیات در حوزه فرهنگ گفت: ادبیات فی نفسه و در ذات خود دارای قدرت است. می‌توان مفاهیم کلیدی و اساسی را با ادبیات منتقل کرد. یکی از ابزارهای تاثیرگذاری گفتمان انقلاب اسلامی به وسیله ادبیات است. رصد صبح مهم‌ترین رسالتش میدان دادن به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب اسلامی در همه حوزه‌هاست. حمایت از چهره‌های گمنام و ناشناخته ولی پراستعداد دهه ۶۰ و ۷۰ که در آینده اداره مملکت و همه امور به دست این جوانان خواهد بود، از اهداف این برنامه است. این آثار فرهنگی در مرحله اول باید شناسایی شوند و به جامعه شناسانده شوند و در مرحله بعد به بوته نقد گذاشته شوند تا جامعه ببیند که چه استعدادهای توانمند و پرانگیزه‌ای در حوزه ادبیات وجود دارند.

مدیرعامل بنیاد صبح قریب از نتایج سلسله نقدها گفت: ارتقای فرهنگ کتابخوانی، ضریب دهی به آثار نویسندگان جوان، ارتقای کیفی آثار و ارتقای مبحث نقد در حوزه ادبیات از جمله آثار و نتایج این سلسله نشست‌ها خواهد بود.

محمدخانی: توجه ویژه رسانه‌ها را نیاز داریم
عبدالمطهر محمدخانی، رییس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در ادامه از این اتفاق فرخنده و مبارک در حوزه ادبیات خبر داد و نقد را از گمشده‌های فضای مدیریتی در مبحث فرهنگ خواند. 

وی حضور میلاد عرفان پور را به عنوان شاعر جوان و انقلابی و همچنین حضور بنیاد صبح قریب در این عرصه را غنیمت شمرد و گفت: باید در کنار هم و نه به شکل جزیره‌های دور افتاده از هم که کارهای موازی انجام می‌دهند و با کنار هم قرار دادن ظرفیت‌های مشترک مجموعه‌های خود این امر مثبت را رقم بزنیم.

محمدخانی با اشاره به تأثیر گفتمان انقلاب اسلامی در زندگی مردم جامعه افزود: ما حوزه ادبیات و شعر انقلاب اسلامی را محدود به واقعه تاریخی نمی‌دانیم و فراتر از یک مناسبت تقویمی به آن نگاه می‌کنیم. این گفتمان در سبک زندگی مردم و روزمرگی‌ها و معاشرت‌های آنها گسترده شده است. ادبیات انقلاب اسلامی زمانی می‌تواند اثرگذار باشد که در حوزه اجتماعی مردم حضور داشته باشد. اگر انقلاب اسلامی حرف و برنامه و ایده‌ای دارد با هنر و ادبیات می‌تواند بروز کند.

رییس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی در ادامه برای کمک به رشد نویسندگان تازه‌کار و چهره‌های ناآشنای ادبیات انقلاب اسلامی از رسانه‌ها خواست که به این نشست‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند تا بتوان رویش‌های جدید را شکل داد.

سپهری: اصول گفتمان انقلاب اسلامی برای جوان‌ها تبیین شود
در ادامه نشست خبری شاهین سپهری از اعضای هیات مدیره بنیاد صبح قریب گفت: با توجه به گذشتن چهار دهه از انقلاب اسلامی و شکل‌گیری نسل‌های سوم و چهارم و با توجه به وضعیت فرهنگی جامعه نیاز به بازتعریف مفاهیم انقلاب اسلامی برای نسل‌های جوان داریم. گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر فطرت انسانی است، مانند آزادی و استقلال و... ظرفیت عظیمی وجود دارد و در ایران اسلامی این مفاهیم تئوریزه شده است و همچنین در جهان پیرامون اثربخشی داریم. می‌توانیم از این ظرفیت و استعداد استفاده کنیم و باید تداعی‌کننده ارزش‌هایی باشیم که پدران و مادران این نسل‌ها در گذشته برای آن انقلاب کردند. بهترین بستر برای گسترش این مفاهیم ادبیات است. ادبیات ماهیتی سیال و منعطف دارد. و می‌توان از تخیل و ذوق آن بهره برد.

سپهری با اشاره به یکی از جملات رهبر کبیر انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) اضافه کرد: امام فرمودند «هر اندیشه‌ای که در قالب هنر نگنجد ماندنی نیست.» اگر انقلاب اسلامی را با این مقیاس محک بزنیم، می‌بینیم که نیازمند گسترش بستری برای نزدیک‌تر کردن نسل جوان به مفاهیم انقلاب هستیم. با توجه به استعدادی که نویسندگان و شعرای جوان و ارزشی در این حوزه دارند این بستر را با این سلسله نشست‌ها فراهم کردیم.

نحوه برگزاری نشست‌های «رصد صبح» چگونه است؟
عرفان پور نحوه اجرای نشست‌ها را این گونه توضیح داد: در ابتدا ۶ نشست برگزار خواهد شد. هر ماه یک نشست به نقد و بررسی آثار نویسندگان و شعرای جوان می‌پردازد. اولویت با تازه‌های نشر و کتاب اولی‌هاست و کتاب‌هایی که در حوزه گفتمان انقلاب اسلامی نگاشته شده است. در هر نشست سه کارشناس صاحب سبک و منتقد به همراه مؤلف کتاب حضور خواهند داشت و تلاش می‌شود کتاب قبل از جلسه نقد به دست مخاطبان برسد تا از نظرات خوانندگان کتاب نیز استفاده شود.

خبرنگار خبرگزاری مهر در قالب پرسشی از میلاد عرفان پور پرسید: عنوان کتاب را چه کسی انتخاب می‌کند؟ در جواب عرفان پور گفت: به همراه کارشناسان هر حوزه به بررسی و انتخاب کتاب می‌پردازیم و ممکن است از هر ناشری باشد. به انتشارات خاصی محدود نمی‌شود.

در پرسشی دیگر خبرنگار خبرگزاری ایکنا پرسید: نخستین جلسه نشست چه زمانی خواهد بود؟ عرفان پور گفت: هفته آینده اولین نشست برگزار خواهد شد با موضوع کتاب شعر «گشایش» از شاعر جوان هشترودی از خطه آذربایجان به نام محمد شکری فر.

وی در پایان از خاطرات خوش در نشست‌های نقد و بررسی آثار خود در ۱۰ سال گذشته گفت و یادآور شد نظر منتقدان و صاحب‌نظران در حوزه‌های مرتبط، در رشد و شکوفایی شاعر و نویسنده بسیار مؤثر است.

محمدخانی در پایان از رسانه‌ها خواست که به شناسایی شعرا به مردم کمک کنند.
نظر شما