جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۰
کد خبر: ۹۴۰۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
نشست خبری «پودمان تربیت مدرس سواد رسانه‌ای» دوشنبه ۲۳ مرداد در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد و رییس دانشگاه علمی کاربردی گفتمان انقلاب اسلامی از راه‌اندازی دو پودمان سواد رسانه‌ای در این دانشگاه خبر داد.
راه‌اندازی۲ پودمان دانشگاهی سواد رسانه‌ایبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست خبری نخستین دوره تخصصی دانشگاهی سواد رسانه‌ای با عنوان «پودمان تربیت مدرس سواد رسانه‌ای» و «پودمان مهارت سواد رسانه‌ای» دوشنبه ۲۳ مرداد با حضور سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال، ناصر فخاری، مدیر واحد گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه جامع علمی کاربردی، محمدصادق افراسیابی، مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران و بهزاد تیمورپور، رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی در فرهنگ‌سرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست بهزاد تیموپور از مرتضی موسوی، ناصر فخرایی و محمدصادق افراسیابی به دلیل زحمت برای هماهنگی و پیدایش این جلسه تشکر کرد و گفت: به این دوستان به دلیل این اتفاق بزرگ تبریک می‌گویم که امروز آغاز یک اتفاق مهم در حوزه سواد رسانه‌ای کشور است.

وی افزود: مجموعه شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری در حوزه اجرای این مسئله آمادگی صد در صدی دارد که در خدمت انجام و سرانجام این اتفاق مهم حداقل در سطح شهر تهران باشد هرچند که این موضوع ملی است.

تیمورپور بیان کرد: موضوع سواد رسانه مسئله بسیار مهم برای تک تک افراد جامعه است چه در کشور و چه در سطح بین الملل و برای خانواده‌ها بسیار مهم است و به نظر من موضوع سواد رسانه باید در سبد دانش خانواده‌ها قرار بگیرد. اگر موضوع سواد رسانه‌ای در خانواده‌ها و افزاد تقویت شود و موضوع آن بروز رسانی شود در حوزه عادی و حرفه‌ای  غیر از مشکلات جامعه قطعا خود به خود حل می‌شود.

در ادامه این نشست ناصر فخاری مدیر واحد گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی چهار هزار و هفتصد دانشجوی فعال در رسانه‌های کشور را آموزش می‌دهد که این ظرفیت بی‌نظیری برای ارتقای سطح سواد رسانه‌ای در کشور محسوب می‌شود.

وی افزود: به همین منظور ما دو پودمان آموزشی با عنوان‌های مهارت سواد رسانه‌ای و تربیت مدرس سواد رسانه‌ای هر کدام در حدود ۱۱۰ ساعت آموزش، راه‌اندازی کرده‌ایم که با گذراندن این واحدها، دانشجویان می‌توانند از امکان تطبیق واحدهای گذرانده شده با واحدهای در حال تدریس در دانشگاه جامع علمی کاربردی استفاده کنند و مدرک کاردانی و یا کارشناسی مربوطه را از این دانشگاه دریافت کنند.

فخاری بیان کرد: شهریه دوره‌های آموزش یاد شده ۶۰۰ هزار تومان است که اصحاب رسانه که از طریق رسانه‌ها معرفی می‌شوند، می‌توانند از تخفیف ۲۰ درصدی و اعضای انجمن سواد رسانه‌ای ایران از تخفیف ۲۵ درصدی برای حضور در این دوره‌ها برخوردار شوند. البته این هزینه‌ها قابل تقسیط در چهار مرحله است.

مدیر واحد گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه جامع علمی کاربردی، برخی از دروسی‌ را که در پودمان‌های آموزشی یاد شده تدریس می‌شوند، برشمرد که عبارتند از رسانه‌شناسی، جامعه‌شناسی رسانه، جنگ نرم، سبک زندگی، فناوری‌های نوین و تفکر.

وی در مورد نحوه انتخاب استادان برای تدریس این دروس در پودمان‌های آموزشی یاد شده، گفت: قطعاً بالاتر از همه شاخص‌ها، قرار گرفتن شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها در الگوی گفتمان انقلاب اسلامی قرار دارد.

در این نشست خبری همچنین سید مرتضی موسویان رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تأکید بر لزوم استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها و مراکز علمی برای ارتقای سطح سواد رسانه‌ای در میان شهروندان، امکان به وجود آمده اخیر را بسیار مؤثر و مثبت ارزیابی کرد.

همچنین به گفته این مقام مسئول در وزارت ارشاد، آمار جرایم در فضای مجازی نسبت به جرایم در فضای واقعی ۸۵ درصد است که مطابق اعلام پلیس فتا ۴۸ درصد این جرایم در فضای تلگرام رخ می‌دهد و ۲۲ درصد هم در اینستاگرام.

وی از خلاهای قانونی و مقرراتی در زمینه فعالیت در فضای مجازی در کشور سخن گفت و با اشاره به اینکه محدودسازی و مسدود کردن نرم‌افزارهای اطلاع‌رسان در شبکه‌های اجتماعی، نتیجه‌ای جز ایجاد فضاهای جایگزین که ممکن است مخرب‌تر از آنها باشد، ندارند، گفت: ما در مرکز ملی فضای مجازی با ایجاد شناسه‌های شامَد، بستر لازم را برای ایجاد محتوای دیجیتال برای هر یک از پدیدآورندگان آنها فراهم کرده‌ایم و به این ترتیب آنها می‌توانند با یک کد یونیک معتبر به کسب و کار در فضای مجازی مشغول باشند.

موسویان بر لزوم هنجارسازی و فرهنگ‌سازی برای فعالیت در فضای مجازی در کشور تأکید کرد و افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر شرایط کسب و کار دیجیتال سهل‌تر شده و امروز هر فرد با ۱۸ سال سن و البته شرط داشتن پایان خدمت، می‌تواند مجوز کسب و کار در فضای مجازی را از مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال دریافت کند.

در این نشست خبری همچنین محمدصادق افراسیابی مدیرعامل انجمن سواد رسانه‌ای ایران بر همکاری با دانشگاه‌ها و مراکز علمی که در حوزه ارتقای سواد رسانه‌ای در کشور فعالیت می‌کنند، تأکید کرد و با بیان اینکه این انجمن از مراکز یاد شده به ویژه دارندگان مجوز از وزارت علوم، پشتیبانی می‌کند، گفت: ما به تازگی مذاکرات خود را با دانشگاه روش‌شناسی و آینده‌پژوهی راهبردی پاریس برای اعزام دانشجو جهت فراگیری دروس حوزه سواد رسانه‌ای فراهم کرده‌ایم.

به گفته وی، علاقه‌مندان در صورت تأمین هزینه توسط خودشان می‌توانند با معرفی‌نامه‌ای از انجمن سواد رسانه‌ای ایران به این دانشگاه اعزام شوند و پس از گذراندن دروس تدوین شده، مدرک بین‌المللی معتبر را از این دانشگاه دریافت کنند.

افراسیابی همچنین با اشاره به گنجاندن درس سواد رسانه‌ای در مقطع تحصیلی متوسطه، آمادگی انجمن سواد رسانه‌ای را برای برگزاری دوره‌های آموزشی به معلمین این درس اعلام کرد.



نظر شما