جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۰
کد خبر: ۹۴۰۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
در فرهنگسرای رازی برگزار شد
ویژه برنامه سالروز بازگشت آزادگان با عنوان «پرستوهای مهاجر» عصر دیروز ۲۴ مردادماه با حضور جمعی از آزادگان و خانواده‌های ایشان و خانواده‌های شهدا در فرهنگسرای رازی برگزار شد.
تجلیل از آزادگان در «پرستوهای مهاجر»به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «پرستوهای مهاجر» برنامه‌ای که عصر دیروز ۲۴ مردادماه از سوی فرهنگسرای رازی و با همکاری موسسه فرهنگی پیام آزادگان در سالن سینمایی پردیس رازی برگزار شد.

اکبر بختیاری مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۱ به عنوان اولین سخنران این مراسم و عرض خیر مقدم به حاضران، پشت تریبون آمد. وی پس از ادای احترام به خانواده‌های معظم و مکرم شهدا و آزادگان و تشکر و قدردانی از حضور ایشان، گفت: افتخار بزرگی است که به اتفاق همکاران دقایقی را با ویژه برنامه پرستوهای مهاجر در خدمت شما باشیم. اولین گروه از آزادگان سرافراز در تاریخ ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ وارد ایران عزیز شدند و این روز به عنوان سالروز بازگشت آزادگان نامگذاری شده است. تلاش کردیم با همکاری موسسه فرهنگی پیام آزادگان این مراسم را به پاس قدردانی از سال‌ها ایثارگری در خدمت شما باشیم. هرچند هیچ کلامی و هیچ عملی نمی‌تواند زحمات شما را ادا کند. 

بختیاری در ادامه به منظور تجلیل از زحمات آزادگان در سال‌های اسارتشان بیان کرد: دوستی می‌گفت زندگی آزادگان به سه مرحله تقسیم می‌شود. یکی قبل از اسارت است که تا آخرین گلوله شان مقاومت کردند. همچون شهید حججی که اسناد و مدارک و قراین نشان می‌دهد چقدر پرافتخار مقاومت کرده است. دومین مرحله مرحله اسارتی است که با یک رژیم خونخوار و سفاک روبرو بودند و هرچقدر از سختی‌های آن بگوییم باز هم کم است. شرایطی که ایشان در آن دوران داشته‌اند با هیچ واژه‌ای تبیین نمی‌شود. مرحله سوم نیز مربوط به زمانی است که آزادگان توانستند برگردند. این دوره حساس‌تر از دوره‌های دیگر است. ایشان باید پیام‌آور موقعیتی باشند که برایشان روی داده است. آنها می‌بایست تجاربی را که از آن دوران به دست آورده‌اند، انتقال دهند. 

وی گفت: باید تا جایی که می‌توانیم این روز را پاسداری کنیم و فداکاری و ایثارگری‌های شما و همینطور خانواده‌های محترمتان را قدر بدانیم.

آزادگان آبروی نظام را حفظ کردند

میر ودود سید شنوا رئیس سابق ستاد آزادگان استان تهران سخنران دیگر این مراسم بود که خود سال‌های سال ماندن در اسارت را تجربه کرده بوده است. وی پس از عرض ادب و احترام و تشکر و قدردانی از برگزار کنندگان این مراسم گفت: هر ملتی در تاریخ خود روزهایی را دارد که از آن روزها با عظمت و یا ذلت یاد می‌کند. یکی از روزهایی که در تاریخ ملت ما به عظمت یاد می‌شود ۲۶ مرداد سال ۱۳۶۹ است. روزی که ملت بزرگ ما جگر گوشه‌های خود را به آغوش کشیدند. 

وی ضمن معرفی کتاب «ویرانه دروازه شرقی» نوشته سرلشکر وفیق السامرایی و خاطرات دوران جنگ گفت: آزادگان ما پیشگام‌ترین رزمندگان جنگ تحمیلی بودند؛ چرا که تا جبهه آمدند، تا خط مقدم پیش رفتند؛ در عملیاتھای مختلفی شرکت داشتند و ھنگامی که آخرین تیر خودشان را شلیک کردند و در محاصره دشمن بعثی قرار گرفتند، از میان خودکشی و اسارت به دلیل آموزهھای دینی و شرعی ، ناگزیر اسارت را انتخاب کردند؛ اما آزادگان ھرگز اسارت را پایان رسالت و وظیفه خود نمی‌دانستند . جبهه اسارت ھر لحظه‌اش جنگ و نبرد بود. با این تفاوت که این بار سلاح ما اعتقادات و ارزشھا و تعالیم و اندیشهھای معنوی و مذھبی بود و به ھمین دلیل مقام معظم رھبری فرمودند: «آزادگان آبروی نظام را حفظ کردند.» چرا که آزادگان به عنوان نمایندگان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی در سخت‌ترین شرایط و در دشوارترین لحظات با دشمن جنگیدند.

وی ادامه داد: ما روزھای مختلف و خاطره انگیزی در دوران دفاع مقدس داریم، مانند ھفته دفاع مقدس، سوم خرداد و...اما ۲۶ مرداد سال ۶۹ روز پیروزی واقعی ملت ایران در جنگ با عراق بود و صدام در نامه‌ای به طور رسمی به آقای ھاشمی رفسنجانی (رئیس جمهور وقت) نوشت که شما به ھر آنچه می‌خواستید رسیدید. ھنگامی که سالھا بعد از آقای ھاشمی پرسیده بودند شیرین ترین خاطره دوران ریاست جمهوری شما چه بود، پاسخ داده بودند روز تبادل اسرا، واقعا آن روز را ھیچگاه فراموش نمی‌کنم. ایشان گفتند اگر مقاومت آزادگان، اسارت و خانواده هایشان نبود دشمن به چیزی که از جنگ نرسیده بود، می‌رسید و رهبر معظم انقلاب هم گفتند که آزادگان آبروی ملت هستند.

وی با یادآوری یاد و خاطره از آزادگان و شهدای دوران جنگ تحمیلی از جمله حاج آقا ابوترابی و سید آزادگان خلبان لشکری گفت: خلبان لشکری ۱۸سال اسارت کشید. ۱۶ سال از آن را در سلول انفرادی بود. وی می‌گوید سال ۱۵ اسارت بود که دیدم رفتار عراقی‌ها با من عوض شده است و چند روزی است که شکنجه کمتر شده است. خلبان لشکری ادامه می‌دهد که می‌خواستند در قبال آزادی من بگویم که ایران جنگ را شروع کرده بود که من هرچقدر فکر کردم، نتوانستم قبول کنم. 

سید شنوا ادامه داد: آزاده‌ها چه آنها که سن‌شان کم بود، چه آنها که شیر مرد بودند و محاسنشان سفید، آبروی نظام را حفظ کردند.

وی با مرور خاطرات شهدا گفت: شهید محمدرضا شفیعی از شهدای تهران است که قبرش در بهشت زهرا است. او جنازه‌اش نپوسیده بود و مثل این بود که روز قبل دفن او را دفن کرده بودند. مادرش می‌گفت که دائم الوضو بود و نماز شب خوان بوده و زیارت عاشورا می‌خوانده. خوشا به حال آزادگان عزیز و مادرانی که این فرزندان عزیز را تربیت کردند و خوشا به حال همسرانی که در دوران اسارت و پس از آن نیز در کنار این عزیزان هستند. به نوبه خود از ایشان تشکر می‌کنم.

مجری برنامه که خود از آزادگان بوده است در بخش‌های مختلف برنامه به ذکر خاطراتی از دوران آسایشگاه و آنچه بر اسیران می‌گذشت، می‌پرداخت. وی با ابراز انتقاد از اینکه چرا آزادگان در غربت و مظلومیت هستند و فقط در تقویم از ایشان یاد می‌شود، گفت: فضای عراق علی رغم تمام سختی‌هایش زیبایی‌هایی هم داشت. در آنجا خیلی از دنیای مادی فاصله داشتیم. علی رغم همه سختی‌ها و فشارها روح‌ها آزاد بود. برعکس این زمان که جسممان آزاد است اما روحمان آزاد نیست.

اجرای سرود توسط برادران آزاده‌ای که ۳۰ سال پیش در اردوگاه موصل حدودا ۲۳-۱۶ ساله بودند و اکنون ۶۰-۵۰ ساله، از بخش‌های دیگر این برنامه بود که حال و هوایی معنوی ایجاد کرد. 
پخش کلیپ تجلیل از شهید محسن حججی و اجرای ۴ قطعه آهنگ از حمید فولادی نیز از بخش های دیگر برنامه بود.

در انتهای برنامه نیز از خانواده‌های شهدا محمدرضا خورشیدی، علی محسنی وطن، عزیز بابایی و آزاده سرافراز علی عباس گودرزی تجلیل شد.

نظر شما