جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۳۳
کد خبر: ۹۴۰۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
در کارگاه داستان نویسی مطرح شد: داستان «برای من رویایی پیدا کن » نوشته کورت ونه گات جونیور داستان سیر تک ساحتی شدن جامعه آمریکاست که با طنز بیان شده است .
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ هفتمین اجرا از برنامه محفل داستان، کارگاه داستان نویسی در فصل تابستان با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی برگزار شد.
 
این کارگاه روزهای سه‌شنبه هرهفته با هدف  آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش درست خواندن متون، آموزش نقد داستان به روش سنجیده و علمی برگزار می‌شود.

در ابتدای جلسه طبق روال معمول جلسات تعدادی از مخاطبان به صورت کارگاهی داستان‌های خود را خواندند و سایر مخاطبان  نظرات خود را در مورد داستان‌های خوانده شده مطرح کردند. سپس مدرس کارگاه به نقد و بررسی داستان‌های خوانده شده پرداخت.
 
در ادامه داستان  " برای من رویایی پیدا کن "  نوشته نویسنده آمریکایی کورت ونه گات خوانده شد. و هنر جویان درباره آن سخن گفتند.

گودرزی درباره نویسنده گفت :کورت ونه گات جونیور از نویسندگان معاصر جهان در سال ۱۹۲۲ در آمریکا به دنیا آمد. وی، نویسنده امریکایی است که به خاطر آمیختن هجو و طنز سیاه و فضای علمی تخیلی در آثارش اشتهار دارد. کورت ونه گات در سال ۲۰۰۷ و در سن ۸۵ سالگی در نیویورک از دنیا رفت.  سپس هنرجویان درباره  داستان نظر دادند.

مدرس کارگاه درباره این داستان گفت: این داستان سیر تک ساحتی شدن جامعه آمریکاست که با طنز بیان شده است. نویسنده نشان داده که در آمریکا، پول تعیین کننده همه چیز است و هنر و عواطف انسانی هم قابل خرید و فروش با پول است.

سپس مدرس کارگاه یکی از داستان‌های خود را خواند و ضمن آ ن به نکاتی در مورد داستان نویسی اشاره کرد و به هنرجویان نشان داد که چگونه مضمونی اجتماعی را می‌شود با طنز بیان کرد. در پایان مباحثی درباره آیین‌ها و خرافات در جهان قدیم مطرح کرد و گفت که چگونه این باورها هنوز به شکل‌هایی در جوامع جهان، منجمله ایران، میان مردم رواج دارد. مانند آیین سبزه گره زدن که از مقدس و جادویی بودن گره ریشه گرفته است. هنرجویان پرسش‌هایی مطرح کردند که مدرس کارگاه درباره آنها پاسخ داد و مسایل فنی داستانی و ارتباطش را با باورها شرح داد. 

نظر شما