جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۱۹
کد خبر: ۹۴۱۰۹
|
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۷
در آیین تجلیل از آزادگان، فرهنگسرای گلستان عنوان شد؛
همزمان با سالروز ورود غرور آفرین آزادگان دفاع مقدس طی مراسمی با حضور سعید اوحدی آزاده در برنامه «در کوی نیکنامان» فرهنگ‌سرای گلستان تجلیل شد.
دفاع امروز در راستای عاشورای امام حسین (ع) استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مراسم «در کوی نیکنامان» با قرائت زیارت عاشورا توسط آقای ربیعی و پخش سرود جمهوری اسلامی آغاز شد و مستندی از شهید محسن حججی پخش شد.

دفاع امروز امتداد عاشورای گذشته است

سعید اوحدی رئیس اسبق سازمان حج و زیارت در این مراسم با بیان اینکه از هر اتفاق و رویدادی  باید دنبال نتیجه ماندگار باشیم، گفت: اگر در سالروز بازگشت اسرا به کشور مراسم ویژه تدارک می‌بینیم هدف تنها مرور خاطرات نیست بلکه اهداف والاتری را دنبال می‌کنیم.
 
وی با تأکید بر اینکه بعد از ۲۸ سال هدف از برگزاری مراسم گرامیداشت اسرا و آزادگان این است که اجازه ندهیم دچار غفلت شویم غفلت انسان از ارزش‌ها، آرمان‌ها و اهداف والای اسلام بدترین نوع غفلت است، افزود: در امتداد مسیر کربلا امروز وظیفه ما حفظ ارزش‌ها در خارج از مرزهایمان است وظیفه ما امروز با وجود هجمه‌های سنگینی که از معاندان نظام و اسلام تحمیل می‌شود سخت‌تر از زمان جنگ است همه دنیا با امکانات و ابزارهای مجازی و حقیقی‌شان دست به کار شده اند تا ما امروز به هدفمان نرسیم و کلام‌مان را به مردم جهان نرسانیم.

اوحدی با بیان اینکه در مورد اسارت و آزادگی سه نگاه وجود دارد، اظهار داشت: نگاه اول این است که اسارت را بن بستی می‌دانند که فرزندان نظام با دستان بسته و در شرایط سخت گیر افتاده اند اما در نگاه دوم فقط ترحم و دلسوزی دیده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نگاه سوم و متفاوت به مقوله اسرا از دیدگاه مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: در دیداری که مقام معظم رهبری با خانواده‌های آزاده‌های کشور داشتند در مورد وصف ارزش آزاده‌ها از عنوان «الماس‌های درخشان» استفاده کردند که این تعبیر همان زمان توجه بسیاری را جلب کرد.

رئیس اسبق سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حقیقتا آزاده‌های ایرانی به مثابه الماس‌های درخشان هستند، ادامه داد: ذات و وجود آدمی وقتی در بند واسیر می‌شود اگر بتواند رشد کند و در بدترین شرایط مقاومت کند می‌شود الماس که سخت‌ترین و مقاوم‌ترین عنصر هستی است؛ همانطور که الماس در شرایط و فشار سخت تبدیل به عنصر سخت می‌شود که بیشترین منعکس کننده نور است.

این مسئول با اشاره به اینکه اخلاق اسلامی، ولایتمداری، وحدت، گذشت و ایثار متأسفانه این روزها گمشده‌های جامعه ما هستند، عنوان کرد: ما نمونه‌های بارز این عناصر را در رفتار، اخلاق و گفتار آزاده‌های زمان جنگ می‌توانیم به راحتی ببینیم و حقیقتا ذخایر عظیم اسرار زمان اسرا و آزاده‌ها هستند که باید بیشتر در مورد آنها مطالعه کنیم.

اوحدی با تأکید بر اینکه یک روز در عاشورای امام حسین(ع) سر از تن جدا کردند، یادآور شد: بعد در کربلای امام خمینی (ره) سر رزمندگان بعثی را جدا کردند حالا امروز در دفاع از حریم ولایت و اهل بیت علیهم السلام در امتداد عاشورای حسینی سرهای رزمندگان ما جدا می‌شود.

وی با بیان اینکه یک روز تفکر منحرف اسلام بنام اسلام اهل بیت ما را به شهادت رساندند، گفت: بعدها در زمان جنگ همان تفکر در غالب بعث و امروز تفکر وهابیت سعودی در غالب داعش دست به جنایت علیه مسلمانان می‌زنند.

اوحدی با اشاره به اینکه همه ما از صلابت و استواری چهره و عزم راسخی که در نگاه و چهره شهید حججی دیده می‌شد مبهوت هستیم، افزود: جوهره زیبای کلام این شهید بزرگوار در فایل صوتی‌اش خطاب به همسر و فرزندش نشان می‌دهد که آیه « یا ایتها النفس المطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی» در ذات این شهید با رسیدن به شهادت تجلی پیدا کرده است.

رئیس اسبق سازمان حج و زیارت با بیان اینکه منطقه خاورمیانه بخصوص ایران در قلب هیاهو و جنگ‌های همسایگی امروز در آرامش کامل است، اظهار داشت: به برکت فرماندهی حاج قاسم سلیمانی و خون شهدای کشور ایران و ایرانی امروز در اوج عزت، آرامش و قدرت هستند.

حاج رضا الهی از اسرای جنگ تحمیلی در ادامه این مراسم با بیان اینکه خبر و تصاویر از شهادت مظلومانه شهید مدافع حرم محسن حججی مردم را در بهت و حیرت فرو برده است، گفت: شهادت محسن حججی در فضایی صادقانه، نورانی، قابل احصا و نگاه کردن رخ داده است اما در زمان جنگ تحمیلی این فضای صادقانه و راحت وجود نداشت.

وی با  اشاره به اینکه ریشه داعشی که امروز به‌ جان مردم منطقه افتاده است به همان صدام ملعون و رژیم صهیونیستی باز می‌گردد، افزود: وقایع و جنایاتی که امروز در منطقه رقم می‌خورد در مقابل جنایاتی که در زمان جنگ شکل دادند به چشم نمی‌آید؛ در زمان جنگ هرچه امام راحل می‌پرسید پس این حقوق بشر کجاست هیچ کس جواب نمی‌داد فضای دنیا آنقدر فضای مسموم و بی‌تفاوتی بود که رفتارهای وحشیانه بعثی‌ها را هیچکس بازتاب نمی‌داد و در نهایت همه کشورها سکوت کرده بودند و اجازه نمی‌دادند صدای رزمنده‌های ایرانی به گوش مردم دنیا برسد.

الهی با تأکید بر اینکه سرچشمه اتفاق‌های امروز در منطقه به جنگ تحمیل شده عراق علیه ما باز می‌گردد، اظهار داشت: جنایت هایی که آن روزها در جنگ اتفاق می‌افتاد بسیار وحشتناک و جنایت کارانه تر از اتفاق‌های امروز بود و در یک مورد بعثی‌ها چند زن عرب ساکن جنوب کشور را وقتی دستگیر کردند همه را جمعی و با چند نارنجک به هم  بستند و منفجر کردند طوریکه تکه تکه شدند.

در پایان این مراسم از آزادگان منطقه هشت بویژه اسرا و آزادگان اقلیت‌های مذهبی آقایان سید مصباح معصوم زاده، سارو یعقوبیان، سمیک وارتانیان و باکراتت کشیش آبنوس با اهدای لوح و جوایز تجلیل به‌عمل آمد.

علاقه‌مندان به بهره گیری از برنامه‌های مذهبی و عقیدتی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به فرهنگسرای گلستان واقع در نارمک،میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان مراجعه کنند یا برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن ۷۷۸۱۵۱۷۳ تماس بگیرند.
نظر شما