به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهردرای تهران، نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر، محمدصالح علاء نویسنده و شاعر و جواد بختیاری نقاش و خوشنویس در این میزگرد حضور داشتند.
نادر مشایخی با اشاره به پیچیدگیهای خاص ذهنی و تفکر ایرانیان و سرهم بندی و روابط علی و معلولی در هنر ایرانی گفت: زیبایی شناختی را میتوان یاد گرفت اما نمیتوان یاد داد و این باور در اروپا هم وجود دارد . وی همچنین در یادگیری هنر ایرانی به کسب تجربه، تمرین، تکرار، خطا و آزمون در کنار راهنما و استاد تاکید داشت.
محمدصالح علاء نوشتن را یکی از دشوارترین کارهای دنیا دانست و در ادامه افزود: فکر میکنم جهان بینی ما به مثابه انسان شرقی با غربیها متفاوت و تولید زیباییهای ما با رابطه علت و معلولی نیست و موافقم که در حوزه زیبایی شناسی و ادبیات با اینکه من درس خواندم و تدریس می کنم اما نمی توانم زیبایی شناسی را یاد دهم. یک نقاش وقتی یک پرتره، نقاشی و خط را تولید میکند زیبایی ملزم به اثر همان زیبایی شناختی است.
جواد بختیاری در بخش دیگر این میزگرد افزود: مخاطب از چالشهای امروز در عرصه هنر است. مکاتب زیادی در عرصه هنرهای تجسمی، ادبیات، موسیقی شکل گرفت که مکاتب کلاسیک قدمت بیشتری دارد. در این دوران سوپر استارها بیش از ۳ یا ۴ سال نمیتوانند حضور پررنگی در عرصههای مختلف هنری داشته باشند. چراکه تعداد هنرمندان زیاد و تنوع طلبی در مخاطبان ایجاد شده است. امروزه با رشد اطلاعات و دادهها تعلق خاطر و عشقهای قدیم را نمیبینیم.
وی در ادامه افزود: شتاب تنوع طلبی مخاطب، هوش و زکاوت بیشتر هنرمند را میطلبد و البته این چالش در همه رشتههای هنری وجود دارد تا جایی که شاهدیم تعلق خاطر و پایداری مخاطب کوتاه شده و در همه امور زندگی انسان امروزی پدیدار شده است.
نادر مشایخی یادآور شد: ذهن انسان امروز به سمت سرمایه داری میرود چرا که سلایق و ذائقه مخاطب از سوی آنها کنترل میشود تا جایی که آنها با ایجاد نیاز، بازار، تجارت و سود خود را با رقابت در این بازار به دست میآورند. البته در ایران به لحاظ تاریخی در یک زمان خاص قرار داریم و در چند سال آینده در این شرایط تغییرات زیادی بهوجود میآید.
این آهنگساز تاکید کرد: این شنونده است که از صدا جنبه عاطفی میگیرد و آن را به موسیقی تبدیل میکند و موسیقی اگر شنیده نشود موسیقی نیست.
وی همچنین گفت: در کتاب زیبایی شناسی ناپدیدی اثر پل ویریلیو آمده «ادراک ناشی از ناپدید شدن ذهن از جسم و غیبت از شرایط تسلط فناوری ارتباطات برزندگی روزمره انسان امروزی زیبایی شناسی ناپدیدشدن است » این وضعیت نوع بیماری جامعه اطلاعاتی است که شخص برای زمانی محدود از جسم و زندگی اطراف خود که تحت سلطه رسانه است دور میشود.
بختیاری با اشاره به کنترل سلیقه مخاطب از سوی نظام سرمایه داری غرب خاطر نشان کرد: ذهن مخاطب شناور شده و از مراکزی که با تشکیلات که فرمان جریانسازی و تغییر در کل جهان را صادر میکنند پیروی دارند. دلتنگی از هنر امروز رخت بربسته است.
مشایخی در ادامه افزود: ما باید نوع تفکر و لزوم ابزارها و سرمایههایی که داریم را احساس و کاربرد صحیح آنها را درک کنیم.
وی چالش اصلی در موسیقی را در قدم اول یعنی تعلیم موسیقی دانست. او با اشاره به صحبتهایی از کیهان کلهر نوازنده کمانچه که بر این باور بود «تعلیم موسیقی نزد استاد راهنما طی ۱۵ تا ۲۰ سال امکان پذیر است»، آموزش موسیقی به مدت دو سال در آموزشگاهها و مراکز آموزشی را قابل تامل دانست.
این رهبر ارکستر تاکید کرد: نیازی نیست موسیقی ایرانی را جهانی کنیم همین که از شنیدن آن لذت ببریم و الهام بگیریم کافی است.
زیاد شدن نوازندگان بداهه پردازی را از موسیقی میگیرد و نت باید طوری باشد که هر نوازندهای در هر جای دنیا از آن سردر بیاورد.
صالح علاء نویسنده و شاعر با ابراز ارادت به استاد نادر مشایخی تاکیدکرد: نادر مشایخی صلاحیت دارد درباره موسیقی نظر دهد چون وی رهبر ارکستر سمفونیک ایران بوده و ارکستر شامل تمام سازهاست و سرودهای ملی را با ارکستر سمفونیک می نوازند و به اجرا در می آورند.
جواد بختیاری نقاش و خوشنویس در پایان تاکید کرد : وی هنر خوشنویسی را برآمده از جان مردم ایران دانست و اینکه ذهن است که برای اتفاق هنری تصمیم می گیرد . خوشنویسی یک مسیر متعالی را طی کرده که الان این هنر شناسنامه ایران است و خط نستعلیق بار زیبایی شناسی هنر ما را به دوش می کشد و باید روزی برسد که در هرخانه ای یک تابلو با خط نستعلیق دیده شود. دوست دارم در جامعه ای نفس بکشم که از فعالیت های خوشنویسی لذت می برد. گروهی از افراد دلسوز دور هم جمع شدند تا راهکارهای لازم را برای علاقه مندانی که می خواهند آینده مطلوبی برای این هنر ترسیم کنند بیاندیشند.
این خوشنویس همچنین اظهارداشت: هنرمندان می توانند با اشاعه زیبایی شناسی و هنر خود نقطه مثبت خوشنویسی و فرصت طلایی پیش روی خوشنویسی ایران را با ارتقای اعتماد به نفس، خلاقیت هنری در حوزه چیدمان، روشها و تکنیکهای نوین در هنر خوشنویسی به مسیر تعالی سوق دهند.