پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۳۷
کد خبر: ۹۴۱۷۵
|
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
نمایشگاه دست دوزهای سنتی ایرانی، برگرفته از آثار سیمین حسین خانی چهارشنبه یکم شهریور در نگارخانه فرهنگ‌سرای شفق گشایش می‌یابد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ این نمایشگاه با هدف توجه به بافته‌های ایرانی و چگونگی استفاده و کاربرد آن در البسه، پرده‌ها، بقچه و کلاه و کیسه پول برپا شده است.
 
دست دوزهای سنتی ایرانی، در گذشته و حتی امروز نیز استفاده می شود سوزن دوزی، هنر آراستن سطح پارچه های ساده با استفاده از نخ های رنگی است این رشته از جمله هنری های سنتی است که بسیار وسیع و متنوع است و هیچ یک از صنایع دستی سنتی به این وسعت نیست و قدمتی هفت هزارساله دارد این هنر در ایران به دلیل داشتن چهارفصل، اقوام و قبایل متفاوت از شمال به جنوب متنوع بوده چنانچه در شمال به پرورش کرم ابریشم و نخ های ابریشمین و در مناطق دامداری از پشم حیوانات و نخ پشمی آثاری دیگر و متنوع خلق کردند این هنر شامل 109 رشته که به طور خلاصه و مهمترین آنها گلابتون دوزی، پتینه دوزی، سرمه دوزی، چشمه دوزی، تکه دوزی، پولک دوزی، گلدوزی و .... است.
 
علاقه مندان برای  بازدید از نمایشگاه یاد شده می توانند تا هفتم شهریور از ساعت ۹ تا ۲۰ به فرهنگ‌سرای شفق واقع در خیابان سیدجمال‌الدین اسدآبادی(یوسف آباد)، خیابان ۲۱ بوستان شفق مراجعه کنند و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره  88554018  تماس بگیرند.
نظر شما