شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۲
کد خبر: ۹۴۳۲۱
|
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۹
بیست و ششمین برنامه تولد ماه با جشن ۶۳سالگی گوهر خیراندیش در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شامگاه دیشب ۱۱ شهریورماه، بیست و ششمین تولد ماه به مناسبت سالروز تولد گوهر خیراندیش، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با حضور جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
 
همایون ارشادی (بازیگر) با تبریک به گوهر خیراندیش به مناسبت زادروز او  گفت: افتخار داشتم تا در دو فیلم با گوهر خیراندیش همکاری داشته باشم و از مرحوم جمشید اسماعیل‌خانی (همسر گوهر خیراندیش) بسیار متشکرم که باعث شدند تا به عرصه هنری وارد شوید.

گوهر سینمای ایران شمع ۶۳ سالگی خود را فوت کرد

ارشادی گوهر خیراندیش را رکورددار سینمای ایران دانست و گفت: بعید می‌دانم بازیگری در قبل و بعد از انقلاب به اندازه گوهر خیراندیش در زمینه هنر فعالیت کرده باشد. آخرین جایزه‌ای که گوهر خیراندیش دریافت کردند جایزه بین‌المللی بود و من برای وجود این هنرمند بسیار افتخار می‌کنم. تولدتان مبارک.

ارشادی در پایان سخنانش گفت: من متولد ۵ فروردین هستم و چون همه جا تعطیل است، فکر نمی‌کنم هیچ وقت تولد من در جشن تولد ماه برگزار شود.

غلامرضا نامی، نقاش و کارشناس در حوزه اقتصاد هنر از مهمانان دیگر در این مراسم با تبریک به گوهر خیراندیش گفت: از خوشحالی‌های من این است که چندین سال پیش افتخار آشنایی با گوهر عزیز را داشتم. در تئاتری به همراه همسرشان درخشان‌ترین بازی‌شان را ارائه کردند. خوشحالم که امروز در خدمت شما عزیزان هستم و امیدوارم سایه این هنرمند سالیان سال بر سر کشور ما باشد.

گوهر سینمای ایران شمع ۶۳ سالگی خود را فوت کرد

این نقاش با اشاره به جشن تولد ماه اظهار کرد: از آقای عبدالحسینی که دانه‌ای را کاشتند که برای بیست و ششمین بار رشد کرده‌ است؛ متشکرم. حداقل اثر این برنامه این است که همدیگر را ببینیم و از حال هم با خبر شویم. امیدوارم که شهردار جدید تهران هم بتواند این مراسم را برای هنرمندان زنده نگه دارد.

تهمینه میلانی کارگردان سینما از دیگر مهمانان حاضر در این مراسم پشت تریبون آمد و گفت: خوشبختانه همه بهتر از من گوهر خیراندیش را می‌شناسید و نیازی نیست تا کسی راجع به ایشان حرفی بزند. همه بازی‌های ایشان را دیده‌اید.

گوهر سینمای ایران شمع ۶۳ سالگی خود را فوت کرد

وی افزود: در روانشناسی امروز گفته می‌شود انسانی که خودش را دوست دارد آدمی‌ است که برای همه مفید است. خیراندیش هم خودش را دوست دارد و برای خود احترام قائل است و هر جایی که کار خیر در میان باشد نام گوهر می‌درخشد.

میلانی به همکاری خود با گوهر خیراندیش اشاره کرد و گفت: افتخار همکاری در دو فیلم آتش‌بس ۲ و واکنش پنجم را با خیراندیش داشتم. او برای بهتر شدن آن آثار به من کمک کردند. از مسئولان برگزاری این مراسم هم تشکر می کنم.

مسعود فروتن نیز به خاطره اولین برخورد خود با گوهر خیراندیش در دهه ۶۰ اشاره کرد و گفت: اولین بار گوهر خیراندیش جلوی دوربین‌های من ظاهر شد و این افتخار را داشتم که هنرشان را به منصه ظهور بگذارم. 

گوهر سینمای ایران شمع ۶۳ سالگی خود را فوت کرد

اکرم محمدی بازیگر سینما و تلویزیون که در این مراسم حضور داشت، گفت: بانو گوهر خیراندیش بانویی از خطه هنرپرور و هنر دوست شیراز است. من کوچک‌تر از آن هستم که بخواهم درباره گوهر خیراندیش که امروز گوهری در سینمای ایران است صحبت کنم. 

گوهر سینمای ایران شمع ۶۳ سالگی خود را فوت کرد

او در پایان سخنانش با تبریک برای آخرین جایزه‌ای که خیراندیش دریافت کرده برای او آرزوی سلامتی کرد.

حمیدرضا نعیمی نویسنده و کارگردان تئاتر صحبت‌هایش را با خاطره‌ای از دوران دانشجویی و زمانی که شاگرد استاد سمندریان بود آغاز کرد و گفت: من استاد نیستم اما استادانی داشتم که نمی‌دانستم روزگاری اعتبار و آبروی من شوند. زمانی که در کلاس کارگردانی دانشجوی استاد سمندریان بودم از بزرگان و تجربیاتشان خاطراتی را در کلاس تعریف می‌کردند. اما وقتی که از گوهر نام برده می‌شد برایم جالب بود که چرا هیچ وقت با گوهر خیراندیش همکاری نداشته‌اند اما انگار می‌دانستند که قرار است در نمایش ملاقات با بانوی سالخورده با ایشان همکاری کنند. فکر نمی‌کنم در تاریخ سینمای ایران هیچ بانویی اجازه داده باشد اینقدر گریم‌های عجیب و غریب و سنگینی برایش انجام شود. ایثار و فداکاری گوهر خیراندیش در عرصه سینما قابل ستایش است و ایشان بانوی هزار چهره سینمای ایران هستند.

شبنم فرشادجو بازیگر تلویزیون با بیان اینکه گوهر خیراندیش برای سینما و تئاتر مبارک است، گفت: خیراندیش در سریال میوه ممنوعه نقش مادر من را داشتند و همیشه در پشت صحنه توصیه‌هایی را در زمینه بازیگری به من می‌کردند و من از ایشان درس‌های زیادی گرفتم که با این توصیه‌ها خیلی‌ها به من گفتند شبیه گوهر خیراندیش هستی که وقتی این را می شنوم خیلی خوشحال می شوم. امیدوارم سال‌های سال زنده باشید و برای ما کار کنید.

گوهر سینمای ایران شمع ۶۳ سالگی خود را فوت کرد

در ادامه مراسم داود شهیدی کاریکاتوریست، با تبریک به گوهر خیراندیش گفت: بسیار خوشحالم که در «تولد ماه» هم برای خانم‌ها تولد گرفته می‌شود و این باعث می‌شود تا ارزش بانوان را هم بدانیم. افتخار می‌کنم که به عنوان طراح مجموعه‌ای داشتم که به خانم‌ها پرداخته است. تولد اخیر نیز مربوط بانویی دیگر بود. ما باید ارزش خانم‌ها را بدانیم. باعث افتخارم است که امروز بهانه‌ای شد که خانم هنرمندی را ستایش کنم.

سپس محمد ماهی قائم مقام بنیاد نیک‌ورزی شریان گفت: به عنوان نماینده نیک‌ورزی شریان در این مراسم حضور دارم و به مناسبت تولد گوهر خیراندیش در خدمت شما هستم. همچنین از گوهر خیراندیش، سفیر بنیاد نیک‌ورزی شریان که حامی کودکانی هستند که مشکل قلبی مادرزادی دارند، تشکر می‌کنم. کودکانی که به حمایت‌های کسانی چون گوهر خیراندیش نیاز دارند تا مشکل آنها برطرف شود. از اهالی هنر درخواست می کنم از سرکار خانم گوهر خیراندیش حمایت کنند.

سپس محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با ابراز خوشحالی از برگزاری بیست‌وششمین تولدماه گفت: من بازی‌های گوهر خیراندیش را دوست دارم و همیشه شاهد نقش‌های جدی و در عین حال هنرمندانه ایشان هستم.

گوهر سینمای ایران شمع ۶۳ سالگی خود را فوت کرد

وی با اشاره به هدف از برگزاری تولد ماه بیان کرد: تولد گرفتن برای همه هنرمندان وظیفه ماست اما گلچین کردن هنرمندانی که برای ما زحمت کشیده‌اند، بسیار سخت است. هنرمندان محتوای فرهنگ را به نسل ما و نسل آینده منتقل می‌کنند. این مراسم یک یادآوری به همه جامعه کشور است که کسانی هم هستند که برای این جامعه زحمت کشیده‌اند. یادمان باشد که هنرمندانی که خاک صحنه را می‌خورند در این جامعه حضور دارند و این بسیار خوب است که جوانان ما هنرمندان کشور را بشناسند و بعد از آن هنرمندان جاهای دیگر را بشناسند.

وی با اشاره به گوهر خیراندیش گفت: این هنرمند نقش‌های بسیار حرفه‌ای برای کشورمان آفریدند و ما با این نقش‌ها زندگی کردیم. همچنین برای گوهر خیراندیش آرزوی سلامتی می‌کنم. ما این مراسم را برای اینکه بگوییم به یاد هنرمندان کشور هستیم برگزار می‌کنیم و امیدوارم همه هنرمندان همیشه در پناه امام زمان (عج) و خداوند باشند و در بخش‌های فرهنگی و هنری به کار حرفه‌ای خود ادامه دهند و فرهنگ غنی و قوی و هویت تاریخی را به نسل‌های بعدی انتقال دهند.

گوهر خیراندیش بازیگر سینما و تلویزیون با اظهار همدردی برای سانحه واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی گفت: نمی‌دانم باید چه کار کنیم؟ آیا باید جاده‌ها درست شود؟ آیا باید ماشین‌های خوب وارد شود و یا باید رانندگان را تربیت کنیم؟ برای کمتر شدن آسیب‌های جامعه باید چه کاری انجام شود؟

وی در ادامه صحبت‌هایش از همه مهمانان تشکر کرد و به صحبت‌های مسعود فروتن اشاره کرد و گفت: زمانی که اولین کار خود را با مسعود عزیز انجام دادم، برخورد بسیار جالبی با هم داشتیم و من می‌بینم که بعد از این سال‌ها چقدر این عزیز فعال بوده و تلویزیون کارهای درخشانی را از فروتن ثبت کرده است.

او در ادامه از امید محمدنژاد به عنوان مجری این برنامه تشکر کرد و گفت: از جناب امید به خاطر این اجرای بسیار خوب بسیار متشکرم.

این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه گفت: زمانی که از سازمان فرهنگی هنری برای برگزاری مراسم تولد با من تماس گرفتند، از آنجایی که چندین بار برای من جشن تولد گرفته شده بود، لزومی به برگزاری این مراسم نمی‌دیدم. زمانی که به دفتر دکتر صلاحی رفتم از ایشان تقاضا کردم که برایم جشن تولد نگیرند.

گوهر سینمای ایران شمع ۶۳ سالگی خود را فوت کرد

وی ادامه داد: دو سال پیش توسط فریدون خسروانیان (عکاس) و سارا خسرونیان با موسسه بنیادی شریان آشنا شدم. این موسسه به مدت دو سال در حال فعالیت است و در آن ۱۷۰۰ کودکی که به طور مادرزادی دچار مشکل قلبی شده‌اند، حضور دارند. موسسه‌ای که هنوز شناخته شده نیست. من خواستم تا به جای برگزاری این مراسم، هزینه آن صرف این موسسه شود و که دکتر عبدالحسینی با این موضوع مخالفت کردند و در ابتدا بسیار ناراحت شدم. اما به خاطر طرز فکر خود از ایشان عذرخواهی می‌کنم چرا که این مراسم تا به حال برای ۲۵ هنرمند برگزار شده است و این برنامه باعث شناخت بیشتر این موسسه (موسه شریان) شد.

این بازیگر سینما ادامه داد: از برگزاری این مراسم استقبال کردم تا بتوانم در اینجا صدای خودم را به گوش مسئولان و حاکمیت برسانم که به ساخت بیمارستان، داشتن پزشک و تجهیزات نیاز مبرمی داریم. فقط یک لحظه تصور کنید که آشنایانی در میان شما هستند که امکان دارد هر لحظه قلبشان از تپش بیفتد.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: مهربانانه و انسان‌دوستانه در مقابل شما و همکاران و همه عزیزانی که دغدغه آنها مردم هستند سر تعظیم فرود می‌آورم.

گوهر سینمای ایران شمع ۶۳ سالگی خود را فوت کرد

در پایان این مراسم پس از آن که خیراندیش شمع۶۳سالگی خود را فوت کرد، مهمانان هدایای خود را به این هنرمند اهدا کردند.


مطالب مرتبط
نظر شما