جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۰۲
کد خبر: ۹۴۳۸۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۶
آیین پایانی مسابقه «عکس سلفی من و دوست اربعینی‌ام» با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد؛ در این نشست رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیشنهاد داد تا با توجه به اهمیت اربعین مسابقه عکس برای راهپیمایی میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی نیز برگزار شود.
مسابقه «عکس سلفی من و دوست اربعینی ام» برگزیدگان خود را شناختبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، آیین اختتامیه مسابقه عکس «من و دوست اربعینی‌ام» با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی و تعدادی از مدیران فرهنگی و جمعی از شرکت‌کنندگان این مسابقه، عصر دیروز ۱۴ شهریور در فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی برگزار شد.
 
ابتدای این مراسم با خوش‌آمد گویی عبدالمطهر محمدخانی رییس فرهنگ‌سرای انقلاب اسلامی آغاز شد. وی درباره برگزاری مسابقه عکس «من و دوست اربعینی ام» بیان کرد: در دوره اول مسابقه عکس من و دوست اربعینی‌ام ۱۲۰۰ عکس از مخاطبان دریافت کردیم که نزدیک به ۶۰۰ عکس قابل بررسی و قابل شرکت در مسابقه وجود داشت. در دور دوم با اطلاع‌رسانی مناسب‌تری که صورت گرفت ۶۰۰۰ عکس ارسال شد که ۵۰۰۰ عکس قابل بررسی بودند.
 
وی ادامه داد: ایده اصلی این برنامه، همراهی و همدلی دو ملت شیعه بزرگ و کل جهان اسلام بود. این اتفاق بزرگ‌ترین راهپیمایی و اتفاقی است که در حد فاصل نجف و کربلا روی می‌دهد. تلاشمان این بود که از طریق برگزاری این مسابقه به تعریف کاربر فضای مجازی نزدیک شویم. نمایشگاهی هم در بخش جنبی مراسم در نگارخانه این فرهنگ‌سرا افتتاح می‌شود که تنوع آثار و اهتمام شرکت‌کنندگان را نشان می‌دهد. امیدوارم بتوانیم با همراهی و همکاری دوستان بزرگوار در سازمان فرهنگی هنری این راه را در ابعاد بزرگتر ادامه دهیم. از سه نهاد فرهنگی شبکه افق، موسسه فرهنگی قدس و موسسه اوج تشکر می‌کنم در این راه بسیار به ما کمک کردند.
 
پس از شعرخوانی شاعر آیینی احمد بابایی، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پشت تریبون آمد و گفت: دو سالی است که با ابتکار دوستان و همکاران در سازمان فرهنگی هنری و به خصوص فرهنگ‌سرای انقلاب موضوع عکس اربعین به یک هنر رایج تبدیل شده و عکس‌های خوبی هم حاصل شده‌ است. برگزاری چنین مسابقاتی روش خوبی است که از فکر جمعی و هنر جمعی استفاده شود. این عکس‌ها مخزن بزرگی است. از این رو تشکر می‌کنم از دوستانی که در این راه زحمت کشیدند.
 
وی درباره اهمیت برپایی راهپیمایی اربعین بیان کرد: راهپیمایی اربعین جایگاه بسیار بزرگ و نکات بسیار ارزنده‌ای دارد. از شعاعر اسلام و روش‌های احیای عاشورا و سیدالشهداست و شاید یک نوع تقلید از پیاده‌روی آزادگان اهل بیت عصمت و طهارت باشد. همه شیعیان از سراسر دنیا و همه قشرها شرکت می‌کنند. محفل و محمل بسیار ارزشمندی است. مردم با صدها هزار دوربین با سلیقه خودشان در هر لحظه و در هر زمان عکس می‌گیرند و آن را در مخزن ارزشمندی ذخیره می‌کنند.
 
پیشنهاد برگزاری مسابقه عکس برای راهپیمایی میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی

صلاحی افزود: می‌خواهم خواهش کنم غیر از راهپیمایی اربعین در عراق این مسابقه عکس برای راهپیمایی در تهران هم برگزار شود. این راهپیمایی در تهران از میدان امام حسین(ع) تا حرم عبدالعظیم حسنی برگزار می‌شود که ثوابش مثل زیارت سیدالشهدا است تا مردم بتوانند ارادت خود را نشان بدهند.  سال گذشته گفته می‌شد که یک میلیون و پانصد هزار نفر در این مراسم شرکت کرده‌اند. اربعین یک موضوع خاص برای سیدالشهدا است که برای هیچ امامی و حتی برای پیامبر هم نداریم. باید این امکان را فراهم کنیم که در اربعین هرکسی بتواند ارادت خود را به سیدالشهدا نشان دهد.

در این مراسم تابلو پیکسلی متضمن ۲۶۰۰ عکس که به صورت سلفی گرفته شده و گنبد و گلدسته های حرم حضرت سیدالشهدا را تشکیل داده به رسم یادبود و تشکر از میزبانی مردم عراق تقدیم  رایزن فرهنگی سفارت جمهوری عراق شد. دکتر عبدالزهرا نماینده رایزن فرهنگی سفارت جمهوری عراق با تشکر و ابراز احترام برای این هدیه فرهنگی گفت: عراق و ایران دو کشور نیستند بلکه یک کشور و یک فرهنگ هستند. در زیارت اربعین نزدیک به ۶۰ کشور شرکت می کنند اما بیشترین شرکت کننده از ایران است.

امیرخوراکیان معاون محتوایی مرکز ملی فضای مجازی و رییس اسبق سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنران دیگر این مراسم بود. وی با قدردانی از برگزارکنندگان این مراسم گفت: همه امیدواریم کسانی که در این اتفاق نقش داشتند مورد عنایت امام حسین(ع) قرار بگیرند. چون این کار در بستر فضای مجازی انجام شده و همه ما این روزها به اهمیت و فراگیری و گستردگی این فضا آشنا هستیم، چند نکته را در این رابطه عرض می‌کنم: اول اینکه در ایام دهه اول ماه محرم و ایام اربعین براساس رصد روزانه‌ای که در فضای مجازی کشور داریم، در فضای مجازی حجم بسیار زیادی از فعالیت‌ها مربوط به نهضت عاشورا و امام حسین(ع)، کربلا و دیگر موضوعات مرتبط بود. این یک درس است از جهت‌گیری ما در برابر فضای مجازی و آن اینکه در کنار نگاه های تهدید محور و استفاده از ظرفیت و فرصت مجازی برای ما بسیار بسیار مهم است.  اگر با موضوع خوب و با ابتکار و فعالیت گسترده وارد این فضا شویم میدان در اختیار ماست. این پیام بسیار مهمی است که از این کار ارزشمند و فعالیت های مشابهی که در ایام اربعین رخ می دهد می توان استنباط کرد.

پیشی گرفتن حجم محتوای اینستاگرام در اربعین

وی ادامه داد: نکته دومی که می توان به آن اشاره کرد اینکه در حد بسیار قابل توجه فعالیت های منفی و غیر اخلاقی  و حتی مطالب خنثی مثل طنز که جهت گیری خاصی ندارند در ایام اربعین افت کرد. هم از نظر تولید مطلب و هم میزان انتشار. این نشان دهنده آثار معنوی و برکات محتوایی این گونه فعالیت های ارزشمند در این ایام است. نکته دیگر اینکه در فضای اینستاگرام به طور اختصاصی حجم تولید مطلب و انتشار مطلب در اینستاگرام در ایام اربعین نسبت به تلگرام پیشی گرفت که نشان دهنده ظرفیت کار تصویری است. بر همین مبنا تقریبا ۳۶درصد همه مطالبی که در فضای مجازی تولید شد مربوط به عکس بود. مطلب بعدی که بیشترین سهم را به خود اختصاص داد خبر با سهم ۲۰درصدی بود.

لزوم فعالیت در توییتر برای شکست جهت‌گیری استکبار 

خوراکیان موضوعاتی که در این دوران در فضای مجازی به آن پرداخته شده بود به چهار محور کلی تقسیم کرد و گفت: بیشترین موضوعی که به آن پرداخته شده بود جنبه حماسی و نهضت عاشورا بود که بیشترین جهت گیری در محتوای تولیدات در ارتباط با اربعین را در اختیار داشت. محور دوم اتحاد بین المللی و مذهبی بود که نقطه مقابل جهت گیری دشمنان ما و همتی است که آنها در ایجاد اختلاف میان فرق مذهبی دارند. محور سوم مربوط به انتقاداتی بود که برای اجرای مراسم وجود داشت.  محور چهارم هم بی توجهی رسانه های غرب بود.  در همه رسانه ها فضای مثبت داشتیم غیر از توئیتر. من پیشنهاد می دهم برای شکست جهت گیری استکبار در ارتباط با حادثه بزرگ اربعین فعالیت در توئیتر داشته باشیم تا به دنیا معرفی شود. 

وی در پایان اظهار کرد: پیشنهادم این است که دوستان در فرهنگ‌سرای انقلاب پیام ‌های کلیدی را انتخاب کنند و در اختیار کسانی که می خواهند در این ارتباط فعالیت کنند و عکس بفرستند قرار دهند تا افراد  بر اساس سلیقه خود عکسشان را با پیامی ارسال کنند تا با این نگاه این حماسه و شور و حرکت جمعی را از نظر عمق هم کیفیت بیشتری ببخشیم. در حقیقت داستان اربعین در فضای مجازی درس های بزرگی داشت. امید دارم با تمرین ها و مانورها به نقطه ای برسیم که فضای مجازی در اختیار فرهنگ ایرانی اسلامی باشد و آثار مثبت و برکات آن در این فضا بیشتر شود و این فعالیت ها در سال جاری گسترده تر  شیرین تر و همه جانبه تر و هدف مندتر دنبال شود.

سپس سیدشهاب الدین واجدی بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و پوستر شهید حججی شهید مدافع حرم نیز رونمایی شد.

در پایان این مراسم که اجرای آن را امیرحسین مدرس برعهده داشت برگزیدگان بخش های مختلف مسابقه عکس من و دوست اربعینی ام معرفی شدند. در گروه اول بخش آرای مردمی سعید رمضانی، فضه سادات حسینی، محمد اکبری و در گروه دوم در بخش جنبی نیز زهرا حائری، مرتضی فیض، همچنین در بخش نگاه ویژه آزاده ایمانی (نگاه ویژه به حضور بانوان ) امیر محمدشول و مجید تال( نگاه ویژه محتوایی) سید محمد امین سیدان( نگاه ویژه بصری)، احسان رافتی (نفر سوم)، سعید هاشمی گازار ( نفر دوم) و علی ابک (نفر اول) تقدیر شدند.

پایان بخش مراسم نیز اجرای موسیقی توسط حامد زمانی و گشایش ۴۰ عکس برگزیده دومین دور مسابقه بود.

نظر شما