پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۵۷
کد خبر: ۹۴۳۹۸
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
در برنامه «محفل داستان» کتابخانه گلستان، داستان «سبیل» نوشته رابرت کومیر نویسنده انگلیسی توسط محمدرضا گودرزی نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دهمین اجرای برنامه محفل داستان، کارگاه داستان‌نویسی در فصل تابستان با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور ماه با هدف آموزش و تربیت علاقه‌مندان به داستان و آموزش نقد داستان به روش علمی در کتابخانه گلستان برگزار شد. 

ابتدا ۳ نفر از مخاطبان داستانشان را خواندند و سایر هنرجویان درباره آن نظر دادند. سپس مدرس کارگاه نظرات خود را درباره این داستان‌ها عنوان کرد و تمرینی داستانی گفته شد که هنرجویان آن را نوشتند و همگی خواندند تا گفت‌وگو نویسی در داستان را بیاموزند. 

در ادامه داستان «سبیل» نوشته رابرت کومیر نویسنده انگلیسی خوانده شد و هنرجویان درباره آن نظر دادند.

سپس مدرس کارگاه گفت: این داستان روان شناختی است و دیدگاه یک نوه درباره مادربزرگ بیمارش را روایت می‌کند. مادربزرگ تمام دغدغه‌اش گذشته‌ای دور است، زمانی که جوان و همسرش زنده بوده، حالا تصور می‌کند نوه‌اش همان شوهر مرده‌اش است.

سپس مدرس کارگاه درباره فلسفه اخلاق و انعکاسش در داستان گفت: داستان بهترین جایی است که در آن فلسفه اخلاق صورتی عملی می‌یابد. چه عملی درست است و چه عملی نادرست است؟ آیا این درستی و نادرستی وابسته به ذهن خوانندگان است یا می‌شود نتیجه‌ای قطعی گرفت؟ و این سخنان در قالب یک داستان برای هنرجویان شرح داده شد. 

محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه به نکاتی درباره داستان‌نویسی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین کار برای رشد توانایی در نوشتن، خواندن زیاد و نوشتن زیاد است. نویسنده کسی است که حداقل یک صفحه در روز بنویسد و یک ساعت مطالعه کند.

پرسش و پاسخ مخاطبان از کارشناس برنامه بخش پایانی این برنامه بود.
نظر شما