جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۱۶
کد خبر: ۹۴۴۰۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۲
چهارمین جایزه هنری غدیر به همت معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با حضور جمعی از مدیران و هنرمندان روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، چهارمین جایزه هنری غدیر با تجلیل از پنج هنرمند روز چهارشنبه ۱۵ شهریور ماه با حضور محمود صلاحی رییس و امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد. هنرمندان و چهره‌های فرهنگی مانند اصغر همت، حمیدرضا نوربخش، محمد بیک زاده و علی جهاندار و همچنین آیت‌الله هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مجلس خبرگان رهبری در این مراسم حضور داشتند. 

عبدالله اسکندری (طراح و چهره‌پرداز)، علی اکبر اشعری (نویسنده و فعال فرهنگی و هنری)، محمد اصفهانی (آهنگساز و خواننده)، غلامرضا سازگار (شاعر و مداح اهل بیت) و حمیدرضا نعیمی (کارگردان و نمایشنامه‌نویس) پنج چهره برگزیده چهارمین جایزه هنری غدیر نیز از حاضران در مراسم بودند. 
 
امیر عبدالحسینی، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری با خوشامدگویی به حاضران گفت: خدا را شکر می‌کنیم که در زمان عید ولایت، چهارمین جایزه غدیر را برگزار می‌کنیم. یکی از بهترین مظاهر ابراز عشق به امام علی (ع) هنرمندانی هستند که عشق مردم نسبت به مولی‌الموحدین، علی (ع) را عیان می‌کنند. در دوره‌های گوناگون جایزه هنری غدیر، مفاخر بزرگی تجلیل شدند و در این دوره نیز میزبان هنرمندان صاحب‌نام هستیم. از رییس سازمان فرهنگی هنری و همکارانم در معاونت هنری سپاسگزارم که ما را در برگزاری این مراسم یاری کردند. 
 
غلامرضا سازگار پس از خواندن شعری در وصف امیرالمؤمنین (ع) عنوان کرد: تفاوت شاعر آیینی با دیگر شاعران این است که شاعران آیینی باید شعر را بالا ببرند، ولی شاعران دیگر باید ممدوح و معشوق را بالا ببرند تا شعرشان بهتر دیده شود. از برگزارکنندگان این برنامه که برای گرامی داشت مقام امیرالمؤمنین (ع) تلاش می‌کنند، تشکر می‌کنم. 

صلاحی: بعد از بعثت پیامبر واقعه‌ای به اهمیت غدیر نداریم
محمود صلاحی، رییس سازمان فرهنگی هنری سخنران پایانی مراسم بود که با اشاره به هدف از برگزاری جایزه غدیر گفت: فلسفه برگزاری چنین جشنواره‌هایی انتقال پیام واقعه غدیر به نسل جوان ماست. بعد از بعثت پیامبر واقعه‌ای به اهمیت غدیر نداریم، همان طور که بعد از پیامبر شخصیتی به بزرگی امام علی (ع) نداریم.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) فرمود خداوند متعال در روز غدیر پیامبر را در مرحله اول تهدید و در مرحله دوم تجلیل کرد. چون آمادگی برای نزول وحی نبود و جبرئیل با لحنی به پیامبر گفت یا ایها الرسول که باعث تعجب است. آیه قرآن می‌گوید ای پیامبر، آنچه که خدا به تو فرستاده را ابلاغ کن، اگر این کار را انجام ندهی، رسالتت ناقص می‌ماند. پیامبر (ص) در آغاز خطبه تاکید کرد که حاضران به غایبان اطلاع دهند که هر کس من مولای او هستم، علی مولای او است. پس امروز هم وظیفه ما منتقل کردن این پیام به دیگران است.

صلاحی تصریح کرد: امام علی (ع) ۱۴۰۰ سال پیش از حقوق بشر حقیقی سخن می‌گفت و امروز استکبار جهانی به دروغ ادعای حقوق بشر می‌کند. هزاران مسلمان در میانمار دارند از بین می‌روند و نهادهای مدعی حقوق بشر دم نمی‌زنند. 

وی در پایان گفت: خوشحالم خدا این توفیق را داد که چهارمین جایزه هنری غدیر را برگزار کنیم. شخصیت‌های هنری پرشماری در جلوه‌های گوناگون هنری به ذکر فضائل علی (ع) پرداخته‌اند و با افتخار از این هنرمندان تجلیل می‌کنیم. امیدوارم در همه کشور و نه فقط در تهران از هنرمندان تجلیل شود. از همه دست‌اندرکاران چهارمین جایزه هنری غدیر برای برگزاری این مراسم تشکر می‌کنم. 

در پایان این مراسم از پنج هنرمند و چهره برجسته که درباره مقام امام علی (ع) فعالیت داشته‌اند، تقدیر شد.

اجرای منقبت خوانی با ضرب زورخانه توسط عباس شیرخدا و شعرخوانی با موضوع فضائل امیرالمؤمنین (ع) توسط مرتضی امیری اسفندقه دیگر برنامه‌های این مراسم بود. همچنین کتاب دعای صباح امیرالمؤمنین (ع) به خط ام سلمه، خطاط دوره قاجار که با همکاری موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به چاپ رسیده، رونمایی شد. نسخه اصلی این کتاب در موزه ملک به نمایش گذاشته شده است. 
مطالب مرتبط
نظر شما