شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۵
کد خبر: ۹۴۴۱۷
|
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۱
دومین برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با یادمان استاد فرهنگ شریف نوازنده و نواساز برجسته موسیقی دستگاهی ایران عصر شنبه ۱۸ شهریور با حضور پیشکسوتان و هنرمندان موسیقی در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «خنیاگران سرزمین مادری» با دو نوازی تنبور نازنین تَن ساز و تمبک مهران امیراصلانی شروع شد.
 
کامبیز روشن‌روان با نام آنکه هنر را عشق را و موسیقی را آفرید و خیرمقدم به ادب دوستان و بزرگان فرهنگ و هنر گفت: با نگاهی مختصر به تاریخ موسیقی ایران، دوران‌هایی داشتیم که یک نوازنده هم شاعر و هم نوازنده بوده است و با شعر، اجرا و موسیقی خود مجلسی را برگزار می‌کرده. دورانی که موسیقیدانان برجسته با هجرت به اروپا و کشورهای عربی موسیقی آن کشورها را به ایران می آوردند. همچنین دورانی که برای موسیقی دانان حکم قتل صادر می‌کردند و موسیقی‌دان برای آموزش موسیقی علاوه برساخت ساز مجبور به تردد مخفیانه در شهر بودند تا کسی متوجه حمل ساز آن‌ها نشود.
 
قمشه‌ای: موسیقی بزرگترین مظهر عقلانیت و ریتم آگاهی از اسرار پشت پرده عالم است

این آهنگساز در ادامه افزود: یادمان نرفته سی و اندی سال پیش برای حمل ساز موسیقی باید از وزارت ارشاد مجوز دریافت می‌شد. ولی امروز کنسرت‌های موسیقی بسیاری اجرا می‌شود.
 
روشن روان تاکید کرد: در همین سال‌های پر فراز و نشیب هنر موسیقی ستارگانی به عنوان اسطوره‌های موسیقی ایرانی چه در خارج کشور و چه در ایران درخشیدند که استاد فرهنگ شریف یکی از آنها بود. از میان موسیقیدانانی که درخشیدند برخی توانستند صاحب سبک شوند به طوری که امضای خواننده یا نوازنده پای اثرش ثبت می‌شد و اگر روزی هنرمندی صاحب امضا شود، او هنرمندی است که می‌تواند با ساز و آهنگش معرفی شود بدون آنکه دیده شود همانند استاد فرهنگ شریف.

روشن روان در بخش دیگر سخنانش یاد آور شد: ای کاش می‌توانستیم در زمان حیات استادان از آنها قدردانی کنیم. چطور می‌شود در جوامعی که برای رسیدن به هدف مشکلات عدیده‌ای وجود دارد ستاره شد، شاید بتوان گفت بهترین عامل عشق است که معجزه می‌کند و موانع را از سر راه برمی‌دارد. آنها با موسیقی زندگی و عبادت می‌کنند و هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق.

حسین الهی قمشه‌ای، انوشیروان روحانی، برومند، داود گنجه‌ای، میلاد کیایی، محسن کرامتی، عبدالحسین مختاباد، فاضل جمشیدی، دکتر صبوری، دکتر فاخری پزشک معالج فرهنگ شریف، محمدموسوی، سعید ثابت، افلیا پرتو، معصومه مهرعلی، حافظی، فخری ملک‌پور، سیما مافی‌ها، شهرام میرجلالی، حسین پرنیا در این برنامه حضور داشتند.
 
اجرای موسیقی از خطه سمنان با قطعاتی از آثار استاد فرهنگ شریف با هنرمندی «گروه سایه» و نوازندگی وصال صالحیان؛ سنتور، مهران امیدیان؛ تار، عابد خدامی؛ کمانچه، کیارش بکتاشیان؛ نی و سامان رهبر؛ تمبک بخش دیگر این برنامه بود.
 
رحیمی خوشنویس با صفت مهربانی، عشق، محبت و کسی که از غیبت دور بود از استاد فرهنگ شریف یاد کرد و در ادامه گفت: شریف علاقه زیادی به خط و خوشنویسی داشت و همین امر موجب دوستی ما شد و در یکی از نمایشگاه‌های من در موزه رضا عباسی سخنرانی جالبی درباره فرهنگ داشتند و توصیه ایشان به هنرمندان اول به اخلاق بعد به هنر بود. رحیمی با گرامیداشت یاد همه استادانی که از بین ما رفتند و آرزوی طول عمر برای استادان حاضر که احیاکننده فرهنگ و هنر این مرز و بومند به سخنانش پایان داد.

پخش کلیپ از فعالیت‌های فرهنگی و هنری و شخصیت فرهنگ شریف به زبان استادان برجسته هنر، تکنوازی تار با هنرمندی رفیعی منش، شعرخوانی شیدای همدانی با همراهی سازبادی یسنای توسط نوازنده و مبدع ساز بیگی  از شهر همدان بخش دیگر برنامه بود.

حسین الهی قمشه‌ای ضمن تهنیت نثار همه عزیزانی که به شوق فرهنگ و هنر گفت: هیچ عبادتی فراتر از فرهنگ و هنر و خدمت به خلق نیست. من نیز خودم را وقف می‌کنم تا موجبات دانایی و اعتلای فرهنگ و هنر رونق یابد. مقدس چیزی است که متصل به ابدیت و بی نهایت است و در اینجا همه از فرهنگ یعنی دانایی، زیبایی و نیکویی که به ابدیت متصل است حرف می‌زنند.
 
الهی قمشه‌ای بیان کرد: هنرمندان چه در غرب چه در شرق شعر و موسیقی را هدیه‌های الهی تلقی می‌کنند. موسیقی بزرگترین مظهر عقلانیت و ریتم آگاهی از اسرار پشت پرده عالم است و اسرار یعنی این عالم بیهوده نیست و حساب و کتاب دارد . وقتی مولانا از مشاهده چیزهایی که میدید به وجد می‌آمد نشانه‌هایی از خدا بر لب پنجره موسیقی و سماء بر او الهام می شد و زندگی در مجموع رقص است در پیشگاه خداوند. 

این مفسر قرآن در ادامه یاد آورشد: شکسپیر نمایشنامه نویس انگلیسی موسیقی را غذای عشق می داند و بر این باور است که هرکه از موسیقی خوشش نمی‌آید را می‌توان برای هرگونه خیانت، دزدی و جنایت انتخاب کرد. موسیقی معلم ماست و اگر استاد شریف ستودنی است به این دلیل است که متبلور شده بود و موسیقی و قطعات فاخر و آراسته می نواخت. موضوع جاودانگی که موسیقی مهمترین کرامتش است خبر از جاودانگی جهانی دیگر می دهد عالمی که از موسیقی ساخته شده است. شوبرت می گوید: «هیچ کس به اندازه‌ای موسیقیدان از بهشت باخبر نیست چرا که این نوا و آهنگ ها از عالم بالا دریافت می‌شوند . موزارت موسیقی را مانند لعبتانی زیبا می‌دید و بعد آنها را می‌نواخت و به موسیقی در می‌آورد.»
 
الهی قمشه‌ای اظهار داشت: هرچه به نظر تصادف می‌آید اما این طور نیست بشر اختیار دارد ولی در پس پرده مواردی هست که یاری گر انسان است. 

این مولوی شناس در ادامه افزود : حال ما چه کنیم با این همه فرهنگ و حرف های متعالی . شعرخوانی از مولانا، حافظ و ... پر از موسیقی وکوک است .

سه اجرای موسیقی زنده با آثار استاد فرهنگ شریف از دیگر بخش های این برنامه بود.

نظر شما