جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۲۴
کد خبر: ۹۴۴۶۱
|
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای کاربردی در نشست صداقت رسانه‌ای
نشست صداقت رسانه‌ای با موضوع تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید شرکت اپل برای میزبانی از نرم‌افزارهای کاربردی ایرانی با حضور حسن طاهری، پدرام زارعی از تولیدکنندگان نرم‌افزارهای کاربردی، رضا الفت نسب رییس انجمن کسب و کار اینترنتی ایران و روبن غنی پور مدیر بازاریابی اول مارکت در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست پویش صداقت رسانه‌ای با موضوع تحریم‌ها و محدودیت‌های جدید شرکت اپل برای میزبانی از نرم‌افزارهای کاربردی ایرانی با حضور تعدادی از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای کاربردی در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
 
حسن طاهری در این نشست اظهار کرد: این اتفاق و رفتارهای دوگانه اپل و گوگل در این موضوع، مجموعه توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای کاربردی (اپلیکیشن) را سرگردان کرده است و این سؤال را به وجود آورده که اگر این محدودیت‌ها و تحریم‌های به دلیل قوانین آمریکاست، چرا اپل رعایت می‌کند، اما گوگل نه؟

وی در ادامه با اشاره به آمارهایی از وضعیت کاربران تلفن همراه و سیستم‌های عامل در ایران گفت: امروز گوشی‌های هوشمند با ۴۰ میلیون کاربر در ایران به یک نیاز قابل توجه در جامعه ما تبدیل شده است و این گونه تحریم‌ها می‌تواند مشکلاتی را برای کاربران به وجود آورد و به شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزار و وضعیت شغلی کارکنان آنها آسیب بزند. طبق آمار رسمی دارندگان دستگاه‌های با سیستم عامل اندروید نسبت به سیستم عامل اپل بیشتر است. اما در استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی و شبکه‌های اجتماعی تعداد کاربران «IOS» از اندروید بیشتر است که این آمار قابل توجهی محسوب می‌شود.

الفت نسب هم در این نشست گفت: سیاست‌های ترامپ رییس‌جمهور آمریکا بر روی این موضوع تأثیر دارد و رویکرد ما نسبت به این اتفاق مهم است که چگونه باشد. باید چاره‌اندیشی کنیم، نه این که منتظر بمانیم تا اتفاقات بعدی بیفتد. نباید در برابر این دشمنی‌های آمریکا منفعل باشیم.
وی با بیان اینکه تحریم‌های جدید اپل به شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزارهای کاربردی آسیب زده است، گفت: در زمینه استارت آپ ها نیز ما عملکرد خوبی نداشته‌ایم و با رویکردها و رفتارهایمان به سمت از بین رفتن این گروه‌ها و مجموعه‌ها رفته‌ایم. در حالی که باید تلاش شود این استارت آپ ها به ویژه در کشورهای همسایه رشد کنند و متخصصان ما در این حوزه با حمایت دولت امکان حضور بین‌المللی پیدا کنند. اگر نرم‌افزارهای کاربردی ایرانی در دیگر کشورهای همسایه و فارسی‌زبان راه پیدا کند، در چنین اتفاقاتی مثل تحریم‌های اپل تنها دیگر این ایران نیست که مطالبه گر رفع مشکل است.

طاهری نیز در ادامه این بحث عنوان کرد: نگرانی‌های امنیتی نسبت به استارت آپ ها بیشتر به صحبت‌های نوروزی اوباما در سال گذشته بر می‌گردد که بر حمایت از شرکت‌های تولیدکننده اپلیکیشن تاکید کرد که این گفته‌ها موجب افزایش حساسیت دستگاه‌های امنیتی شد.

وی گفت: من هم معتقدم در برابر این تحریم‌ها نباید ضعف نشان داد و با ایجاد پویش‌هایی و آگاه‌سازی مردم آمریکا در مقابل این اتفاق ایستاد. ما در حال حاضر توانایی ارائه نرم‌افزارهایی قابل عرضه در سطح بین‌المللی داریم که تنها نیاز به حمایت دارد.

طاهری اشتباهات کاربری برخی شرکت‌های توسعه‌دهنده را هم در این اعمال تحریم‌های اپل مؤثر دانست و گفت: مکان‌هایی مانند فرهنگ‌سرای رسانه می‌تواند محل برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان باشد.

زارعی از تولیدکنندگان نرم‌افزارهای کاربردی نیز در این نشست، استفاده از نرم‌افزارهای تحت وب را راه حل جایگزین در این شرایط دانست و تاکید کرد: باید این حجم اصرار به استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی را کم کنیم و مخاطبان را به سمت دریافت خدمات از طریق نرم‌افزارهای تحت وب سوق دهیم. 

وی افزود: با این تحریم‌ها ایران ۱۵ تا ۲۰ سال از تکنولوژی‌های فضای مجازی عقب می‌افتد و به همین دلیل ضروری است به دنبال راه حل‌های جایگزین باشیم.

در پایان این نشست، تقویت دوباره «سیبچه» و پیشنهاد راه‌اندازی کانون توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای کاربردی تلفن همراه در فرهنگ‌سرای رسانه مورد تاکید و استقبال حاضران در این نشست قرار گرفت.
نظر شما