پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۴
کد خبر: ۹۴۴۸۳
|
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
هوشنگ مرادی کرمانی، نویسنده نام آشنای کشور و خالق قصه‌های مجید، عصر چهارشنبه ۲۲ شهریور مهمان هشتمین و آخرین برنامه «چهارشنبه‌های کتاب» فرهنگ‌سرای فردوس بود.
مرادی کرمانی:نوجوانان و جوانانی که می‌خواهند بنویسند، نگاه خود را تازه کنندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در هشتمین برنامه «چهارشنبه‌های کتاب» که به‌ منظور ساماندهی و ایجاد تحول جریان‌ساز در برنامه‌های حوزه کتاب با حضور نویسنده و منتقد ادبی و مخاطبان علاقه‌مند اجرا شد، پروین پناهی، نویسنده کودک و نوجوان و فعال در حوزه ادبیات داستانی به عنوان کارشناس مجری برنامه، در خصوص فعالیت حرفه‌ای خالق «قصه‌های مجید» گفت: هوشنگ مرادی کرمانی در تاریخ۱۶ شهریور سال ۱۳۲۳ در روستای سیرچ از توابع بخش شهداد کرمان به دنیا آمد. وی تحصیلات دبستان خود را در سیرچ آغاز کرد و تا پایان این دوره در زادگاه خود بود. برای دوره دبیرستان راهی کرمان شد. پس‌ از این دوران به تهران آمد و در رشته ترجمه زبان انگلیسی به تحصیل پرداخت و موفق به دریافت مدرک لیسانس در این رشته شد و در همین زمان، دوره دانشکده هنرهای دراماتیک را نیز گذراند. وی فعالیت‌های هنری خود را از سال ۱٣٤٠ با رادیو کرمان و نویسندگی را از سال ۱۳۴۷ با مجله خوشه آغاز کرد. او سال‌هاست که عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی است و تاکنون۱۷ کتاب از این نویسنده محبوب، چاپ ‌شده‌است.

پناهی با اشاره به دریافت جوایز متعدد توسط مرادی کرمانی، برخی از آنها از جمله: جايزه نقدی شورای كتاب كودک در سال 1359 به خاطر «بچه‌های قالی‌باف خانه»،جايزه جهانی اندرسن در سال 1986 به خاطر «بچه‌های قالی‌باف خانه»،لوح تقدیر شورای كتاب كودک در سال 1360 برای جلد دوم «قصه‌‏هاي مجيد»،نويسنده برگزيده سال 1992 از سوی داوران جايزه جهانی هانس كريستين اندرسن برلين به دليل تاثير عميق و گسترده در ادبيات كودكان جهان،نويسنده برگزيده كشور كاستاريكا،جايزه خوزه مارتيني (نويسنده و قهرمان ملي آمريكای لاتين) در سال 1995 میلادی،جایزه کتاب سال ۱۹۹۴ کودکان و نوجوانان اتریش و سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه در دوازدهمین جشنواره فیلم فجر (بهمن ۱۳۷۲) را نام برد.

در ادامه هوشنگ مرادی کرمانی ضمن تشکر از دعوت کتابخانه فردوس از وی به برنامه چهارشنبه‌های کتاب، در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه چرا کتاب «مربای شیرین» را برای معرفی در این برنامه انتخاب کردید در صورتی که قرار بود بچه‌های قالی‌باف خانه معرفی شود، گفت: من کتاب‌هایم را مانند فرزندانم دوست دارم و هرگز نمی‌توانم فرقی بین آن‌ها بگذارم. متن کتاب بچه‌های قالی‌باف خانه را به دلیل اینکه با لهجه کرمانی نوشته‌ شده و زیرنویس زیاد دارد برای این جلسه مناسب ندیدم. در ضمن در برنامه‌ای این‌چنینی که باید با شادی‌ و نشاط همراه باشد، صحبت درباره کتابی که در آن تلخی زیاد است را مناسب نمی‌دانم.

خالق قصه‌های مجید در خصوص تعداد آثارش توضیح داد: آدم پر نویسی نیستم. برای تک‌تک کتاب‌هایم وقت می‌گذارم و در مورد نوشتن کتاب‌هایم خیلی سخت‌گیری می‌کنم. از ۱۷ سالگی برای رادیو کرمان می‌نوشتم و اکنون که ۷۳ سال دارم، ۴۹سال است که می نویسم و تا به امروز ۱۷ کتاب نوشته‌ام. پر خواننده‌ترین کتابم «شما که غریبه نیستید» و معروف‌ترین آن ها  «قصه‌های مجید» است.

مرادی کرمانی در توصیه به نوجوانان و جوانانی که می‌خواهند بنویسند با تاکید بر این که سعی کنند نگاه خود را تازه کنند، تصریح کرد: به قول سهراب «جور دیگری باید دید» در واقع تفسیرهای مختلف که از چیزهای مختلف می‌شود، همان «نگاه دیگر» است. کتاب‌هایی ماندگار می‌شود که تفسیرپذیر باشند، کتاب‌هایی که نگاهی نو به آن‌ها شده است. مثال بارز شاعر پرآوازه کشور، حافظ شیرازی است؛ چرا که هر زمان و برای هر نسلی حرف برای گفتن دارد.

نویسنده کتاب مربای شیرین در خصوص این که از بین آثارش کدام را بیشتر دوست دارد، گفت: من بین فرزندانم نمی‌توانم فرق بگذارم! هرکدام شیرینی خاص خودشان را دارد. ولی اگر قرار باشد فقط یک کتاب انتخاب کنم، «شما که غریبه نیستید» را انتخاب می‌کنم. چون این کتاب چکیده‌ای است از تمام‌ کارهایم و ادامه این کتاب  را در کتاب «هوشنگ دوم» آورده‌ام.

مرادی کرمانی در مورد داستان‌هایش که از روی آن ها فیلم ساخته شده، گفت: امروزه هر اثر ادبی باید یک امتحان پس بدهد و آن ظرف‌هایی است که هر اثر ادبی در آن ریخته می‌شود. آن ظرف‌ها نمایشنامه، فیلم‌نامه، ترجمه اثر و... است. به‌ عنوان‌ مثال در کتاب «خمره» هر اتفاقی که باید برای یک اثر ادبی می‌افتاد، افتاده است. خمره به 22 زبان زنده دنیا ترجمه ‌شده، جایزه معتبر جیفونی را گرفته و نمایشنامه‌های مختلفی از آن نوشته ‌شده است.

 وی در پاسخ به این سوال که آیا داستانی نوشته‌اید که در آن‌یکی از اتفاقات زندگی خودتان را بیان کنید، توضیح داد: بهتر است از من بپرسید که آیا داستانی نوشته‌ام که در آن از اتفاقات زندگی‌ام ننوشته باشم. در واقع تمام داستان‌های من همان اتفاقاتی است که برای خودم و اطرافیانم افتاده است. به ‌عنوان ‌مثال مربای شیرین ماجرایی است که برای پسرم اتفاق افتاد. صبح یکی از روزها یک شیشه مربا خرید و برای باز کردن آن‌ من، پسرم و همسرم خیلی سعی کردیم و این ماجرا، موضوع داستانم شد. بچه‌های قالی‌باف خانه هم ‌داستان کودکی من است که در روستایی زندگی می‌کردم که در آن قالی‌باف خانه زیاد بود و مادربزرگم همیشه مرا تهدید می‌کرد که اگر درس نخوانم مرا به یکی از آن قالی‌باف خانه‌ها برای کارکردن خواهد برد.

 مرادی کرمانی در مورد این که چه چیزی باعث شد تا نویسنده شود، گفت: من اعتقادم بر این است کسانی که هنری دارند از مادر هنرمند زاده شده‌اند و تخیل آن‌ها با آدم‌های معمولی فرق دارد. من از آنجا که در کودکی تنها بودم و خواهر و برادر نداشتم، در حال تنهایی به نوشتن فکر می‌کردم. اگر کسی هنر داستان‌نویسی نداشته باشد،در هیچ کلاسی نمی‌تواند این کار را یاد بگیرد. من هیچ کلاسی نرفته‌ام بلکه کلاس‌های من زندگی‌ام بوده است. شرکت در کلاس‌های نویسندگی این حسن را دارد که در کلاس‌ها داستان شما نقد می‌شود و ایرادهای آن روشن می‌شود. تا زمانی که یک اثر نقد نشود ایرادهای آن برطرف نخواهد شد.

 وی در خصوص  الگویش در  نویسندگی نیز گفت: الگوی من تمامی نویسندگان ایرانی و خارجی هستند که آثارشان را خوانده‌ و از هرکدام یک مطلب یاد گرفته‌ام. به‌عنوان ‌مثال عامیانه نویسی را از صادق چوبک، شاعرانه نویسی را از ابراهیم گلستان، ایجاز را از همینگوی و سعدی، احساس را از صادق هدایت و طنز را از چخوف و دهخدا آموخته‌ام.

 در ادامه برنامه و به مناسبت هفتاد و سومین سال تولد هوشنگ مرادی کرمانی، مراسم جشن تولد از طرف کتابخانه فردوس با حضور مخاطبان مشتاق و کتاب دوستان برای این نویسنده مردمی و نام آشنا برگزار شد و پس از جشن امضای نویسنده و اهدای کتاب های «مربای شیرین»، «نخل» و «نه تر و نه خشک» به مخاطبین و اهدای لوح تقدیر و هدیه­ای به‌رسم یادبود به این مهمان صمیمی و خوش آوازه، برنامه به پایان رسید.
 
در بخش جنبی هشتمین و آخرین برنامه چهارشنبه های کتاب فردوس، ایستگاه فروش کتاب های هوشنگ مرادی کرمانی با ۳۰ درصد تخفیف عرضه شد که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
نظر شما