چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۴۸
کد خبر: ۹۴۵۰۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
بیست و هفتمین برنامه تولد ماه با جشن ۶۵ سالگی فرهاد آییش شنبه ۲۵ شهریور در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شامگاه دیشب ۲۵ شهریورماه، بیست و هفتمین تولد ماه به مناسبت سالروز فرهاد آییش، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون با حضور جمعی از هنرمندان در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) برگزار شد.

فرهاد آییش به معنای واقعی هنرمند است
شهرام کرمی بازیگر تئاتر و مدیر هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری ضمن تبریک تولد فرهاد آییش گفت: خوشحالم که بیست‌وهفتمین تولد ماه فرصتی شد تا سازمان فرهنگی هنری مراسم کوچکی را برای ستایش یکی از هنرمندان خوب و شناخته شده برگزار کند.
وی افزود: در خصوص فرهاد آییش چه بگویم؟ فرهاد انسانی زلال، پاک، مهربان و بخشنده است. واقعا حرف زدن درباره فرهاد سخت است و نمی‌دانم چه واژه‌ای پیدا کنم. فرهاد آییش به معنای واقعی هنرمند است.

کرمی درباره آشنایی خود با فرهاد آییش گفت:  من ۲۰ سال است که فرهاد آییش را می‌شناسم. با نمایش چمدان شیفته کار او شدم و از ۱۲ سال پیش رابطه‌ام با او نزدیک‌تر شد. فرهاد چند خصوصیت خوب دارد. دل پاک و صافی دارد و با خودش عهد کرده‌است که دلش در همان سن ۹، ۱۰ سالگی بماند. فرهاد با دل صاف و ساده‌اش این ویژگی را دارد که با هر مسئله‌ای ساده برخورد کند در صورتی که عقلی ۱۰۰ ساله دارد. 

وی بیان کرد: فرهاد آییش به شدت به موضوعات انسانی توجه می‌کند. در چند کاری که خودش کارگردانی کرده‌ به مفاهیم انسانی پرداخته و به رشد و تعالی جامعه کمک کرده‌ است.

آییش
 
در ادامه همایون ارشادی بازیگر سینما و تئاتر گفت: هرآنچه که باید درباره فرهاد آییش گفته شد. من تجربه چند همکاری را با آییش داشته‌ام. مناعت‌طبع و بزرگواری که ایشان در کار و اتفاق‌هایی که ‌می‌افتد دارد را من هیچ‌کجا ندیده‌ام. آقای آییش تولد شما را تبریک می‌گویم و تشکر می‌کنم از اینکه من را به دوستی پذیرفته‌اید.

شبنم فرشادجو بازیگر تئاتر و سینما گفت: خیلی خوشحالم که عمو فرهاد آییش از آمریکا به ایران برگشتند و خیلی خوشحالم که با ایشان آشنا شدم و همیشه از من دعوت می‌کنند در تئاتر در کنارش همکاری کنم. عمو فرهاد حامی محیط زیست و حیوانات است. تولد ۶۵ سالگی شما را تبریک می‌گویم و امیدوارم همیشه سلامت و خندان باشید. ایران بمانید و اجازه دهید ما از در کنار شما بودن بیاموزیم و لذت ببریم.

آییش

فرهاد آییش مرد ورطه‌های سخت است
حمیدرضا نعیمی نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان تئاتر ضمن تبریک تولد گفت: من فکر می‌کنم خیلی خوشبختم زیرا فرهاد آییش از سال‌هایی که به ایران آمده است تنها برای چند کارگردان و هرکدام تنها یک‌کار در تئاتر کار کرده است. اما من در حال حاضر دارم دومین کارم را با فرهاد آییش تجربه می‌کنم و بهترین روزهای زندگی من نه روزهای اجراست بلکه روزهای کشف و روزهایی است که صدای قرچ قرچ استخوان‌های فرهاد آییش را می‌شنوم که چقدر سرسختانه برای خلق کاراکتر‌های سخت می‌جنگد. فرهاد مرد ورطه‌های سخت است.

وی افزود: همه می‌گویند فرهاد یک روح اهورایی دارد و گذشت و قدرشناسی جزو ویژگی‌های بارز او است. الان از یک اجرای ۱۴۲ دقیقه‌ای می‌آییم که اقای آییش در این ۱۴۲ دقیقه واقعا کار بی نظیری کردند من هر روز از کنار ایشان بودن لذت می‌برم و یاد می‌گیرم. آقای آییش سایه‌ شما مستدام و تودلتان مبارک.

آییش سرمایه سرزمین مادری ماست
در ادامه اکبر عالمی عکاس، کارشناس تلوزیون و کارگردان گفت: هیچ کسی موفقیت را به کسی هدیه نمی‌دهد. خود فرد باید بتواند قله‌های موفقیت را بپیماید و بالا بیاید. آییش یک سرمایه برای سرزمین مادری ما محسوب می‌شود که در سرزمین آمریکا تحصیل کرده و به سرزمین مادری خود برگشته ‌است و هیچ بازی او مثل دیگری نیست.

وی افزود: می‌دانید که بازی کردن در سینما گاهی تا چه اندازه سخت‌تر از بازی کردن در تئاتر و گاهی بازی کردن در تئاتر سخت‌تر از بازی در سینماست. در سینما دائما احساس شما قطع می‌شود و دائما می‌گویند کات و شما را مجبور می‌کنند به عدسی نگاه کنید و خشم و احساس خود را ابراز کنید. این اتفاق‌ها باعث می‌شو تداوم در بازی برای بازیگرسخت شود. در تئاتر خوشبختانه این اتفاق نمی‌افتد اما شما نفس تماشاگر را بر وجود خود احساس می‌کنید. اولین باری که من در دوران نوجوانی به روی صحنه رفتم از جمعیت می‌ترسیدم. با نفس تماشاگر بازیگر شکوفا می‌شود و جون می‌گیرد. اون موقع‌ها که من جوان بودم اگر تماشاگر کم بود من جرات پیدا می‌کردم و حرف می‌زدم و اگر تماشاگر زیاد بود من می‌ترسیدم. اما الان که ۵۴ سال از فعالیت رسمی من می‌گذرد اگر جمعیت کم باشد می‌ترسم. به خودم می‌گویم چی شده که دیگر کالای تو خریدار ندارد. فرهاد آییش هم در عرصه سینما، هم در عرصه تئاتر و تلوزیون و نویسندگی بسیار خوش درخشیده است. میراث عمیق فرهنگی سرزمین ما همین افرادی هستند که در این جلسه حاضرند و تمام نویسندگان، بازیگران موسیقیدانان و.. که اینجا نیستند.

آییش

 آشنایی با فرهاد بهترین خاطره خوب زندگی من است
مائده طهماسبی بازیگر تئاتر و تلویزیون و همسر فرهاد آییش گفت: فرهاد آدم جالب و عجیبی است. من بیشتر در تئاتر با او هم بازی بوده‌ام. الان که کلیپی از نقش‌های مختلف فرهاد پخش شد دیدم که در این ۲۰ سال چقدر نقش‌های مختلف بازی کرده است. فرهاد نقشی را که دوست ندارد قبول نمی‌کند ولی نقشی را که قبول می‌کند از همان روز اول یک آدم جدید می‌شود. من همیشه یک بعد جدید از فرهاد را تجربه می‌کنم.

وی در ادامه افزود: نقل قول می‌کنم از یکی از مصاحبه‌هایم که خبرنگار از من خواست یک خاطره تلخ و یک خاطره شیرین از زندگی‌ام تعریف کنم. همان موقع دیدم هرچه بگویم خیلی کلیشه‌ای است. گفتم بهترین خاطره خوب زندگی من آشنایی با فرهاد است و بدترین خاطره زندگی من می‌توانست آشنا نشدن با فرهاد باشد.

آییش

فرهاد آییش فردی با استعداد و خلاق است
علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: باید تشکر کنم از سازمان فرهنگی هنری برای رقم زدن این اتفاق. جای شکر دارد. به بهانه تولد ماه حرمتی برای هنرمندان گذاشته می‌شود و همچنین دوستان همدیگر را می‌بینند. کاری مطلوب است و جای تشکر دارد. این مراسم برای فرهاد آییش به جاست زیرا استحقاق آن را دارد.

وی در خصوص آشنایی خود با آییش گفت: من فرهاد را نمی‌شناختم. زمانی که برای دیدن فرزندانم به آمریکا رفته بودم فرهاد به من زنگ زد و با من قرار گذاشت. فرهاد خودش به سراغ من آمد و این آشنایی برای من بسیار شیرین و مطلوب بود زیرا یک بخش جذاب و جالب کار من در خارج با فرهاد گذشت. نه فقط از اینکه یک کار تئاتر انجام داده‌ایم به این دلیل که خلاقیت در کار بود. فرهاد خودش و کارش برای من متفاوت بود. وقتی به سراغ من آمد هیچ متنی نداشت. فقط یک قصه‌ای را برای من تعریف کرد و گفت من می‌خواهم بروم آلمان پیش همسرم آنجا متن این داستان را هم می‌نویسم. من از این صداقت و راحتی فرهاد خوشم آمد و نتیجه کار هم بسیار خوب شد. فرهاد آییش در کنار همه صفات خوبی که دیگران گفتند باید بگویم فردی با استعداد و خلاق است. 

در ادامه گوهر خیراندیش گفت: چه خوش سعادت بودیم که فرهاد به ایران بازگشت. من تجربه چندین همکاری را با فرهاد داشته‌ام. فرهاد سالم زندگی می‌کند و به طبیعت و حیوانات بسیار اهمیت می‌دهد او به همان اندازه که دلسوز انسان‌هاست دلسوز حیوانات و طبیعت هم است. باید از مائده عزیز هم تشکر کرد که هم خودش بازیگر توانمندی است و هم در کنار فرهاد زندگی خوبی را ساخته اند.

آییش

شاعران جوان درباره هنرمندان شعر بگویند
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه هرآنچه که باید درباره فرهاد آییش گفته شده است، گفت: می‌خواهم جمله استاد عزیز اکبر عالمی را تکرار کنم. «علم بدون خرد علم نیست و هنر بدون علم هنر نیست» یعنی هنرمند خودش هم علم و هم خرد دارد. من امشب می‌خواهم یک نکته جدید بگویم. ما در ادبیات رقیب نداریم. ما به شعرای جوان گفته‌ایم که تا به حال برای همه موجودات عالم شعر گفته‌ شده‌ است از درخت ماه ستاره گرفته تا دشت و دمن و سنگ و صخره و ... اما این را بدانید که همه چیز برای خدمت به بشریت خلق شده‌ است. بشری که بعضی‌ از آنها الگو می‌شوند.
 
وی افزود: ما از جوانان شاعر خواسته‌ایم همین هنرمندان را سوژه کنند و برای آنها شعر بگویند. آنها می‌توانند زندگی‌نامه یک هنرمند را بخوانند و بر اساس آن شعر بگویند. ما بهترین اشعار را انتخاب و از آنها تقدیر می‌کنیم و کتاب شعر آنها را هم چاپ می‌کنیم.  باید تا وقتی این بزرگواران هستند قدردان آنها باشیم. این‌ها امانت‌های الهی هستند که باید قدردان باشیم.
 
وی افزود: برداشت یک کلمه‌ای من از آقای آییش بر اساس آنچه دوستان گفته‌اند این است که ایشان مثل آب زلال، پاک و هنرمندی ماندگار است.
 
آییش

فرهاد آییش: هنر راهی برای شناخت خود است

در پایان مراسم فرهاد آییش گفت: من هیچ وقت نتوانستم خودم را در زندگی جدی بگیرم و نخواهم گرفت و از چیزهایی که دوستان درباره من گفتند تعجب می‌کنم. من از همه تشکر می‌کنم. از مائده عزیز که من را تحمل کرده است. هیچ چیزی به نظر من در زندگی به اندازه دوست و فامیل ارزش ندارد. من قبلا فکر می‌کردم که هنر مقوله مهم زندگی من است. اما حالا فهمیده‌ام که هنر یک چیز جدا نشدنی از زندگی من است و در واقع بازیگری، تئاتر و نویسندگی را به این دلیل دوست دارم که راهی برای شناخت خودم است. زمانی که بازی می‌کنم و می‌نویسم بیشتر زندگیم واقعیت دارد تا وقتی خودم هستم و کار نمی‌کنم. مهم‌تر از هنر خود زندگی و لحظات زندگی است. اینکه آدم در لحظه باشد و لمس کند. این اتفاق هم با حضور خانواده و دوستان شکل می‌گیرد. بزرگترین موهبت من کسانی هستند که با آنها زندگی می‌کنم. دوستشان دارم دوستم هستند. 
 
بریدن کیک تولد و اهدای هدیه‌ها و گرفتن عکس یادگاری پایان بخش این مراسم بود.
مطالب مرتبط
نظر شما