پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۹
کد خبر: ۹۴۵۰۶
|
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
رییس فرهنگ‌سرای اندیشه خبر داد
فرهنگ سرای اندیشه با چهارمین سوگواره «برآستان اشک» به پیشواز ماه محرم می‌رود و برجسته‌ترین شاعران آیینی در این رخداد ادبی گردهم خواهند آمد.
چهارمین سوگواره «برآستان اشک» برگزار می‌شودبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، «برآستان اشک» عنوان مجموعه‌ای از شب‌های شعر در سوگواری سالار شهیدان است که برای چهارمین سال پیاپی در آستانه ماه محرم، به مدت سه شب، با حضور برجسته‌ترین شاعران آیینی و مرثیه خوانی مداحان اهل بیت (ع) در فرهنگ سرای اندیشه تهران برگزار می‌شود.

در این خصوص سجاد نوروزی رییس فرهنگ سرای اندیشه بیان کرد: واقعه عاشورا بخش بزرگ و جدایی‌ناپذیری از فرهنگ دینی-ملی ایران‌زمین است و اشعار عاشورایی نقش بارزی در بسط اجتماعی این فرهنگ داشته است از این رو حضور پررنگ شعر در فرهنگ آیینی را نمی‌توان و نباید نادیده گرفت.

نوروزی با بیان اینکه «بر آستان اشک» با هدف  پاسداشت مبانی دینی و ملی ادبیات آیینی چهار سال پیش شروع به کار کرده افزود: «بر آستان اشک» بیانگر عالی‌ترین و والاترین جلوه‌های ارزشی و آرمانی این مرزوبوم است و یکی از منحصر به فرد‌ترین برنامه‌های آیینی در حوزه شعر است که سالیان گذشته با استقبال چشمگیر شاعران و مردم مواجه شده است.

سجاد نوروزی همچنین با تشریح جزئیات و برنامه‌ برگزاری این مراسم افزود: شب شعر «بر آستان اشک» به دبیری و اجرای محمود حبیبی کسبی در سه شب ابتدایی خود از 28 تا 30 شهریور از ساعت 18 با حضور شاعران و ذاکران اهل بیت (ع) به پیشواز ماه محرم می‌رود. در این شب‌ها شاعرانی همچون محمدعلی مجاهدی، غلامرضا سازگار، مرتضی امیری اسفندقه، سعید بیابانکی، نادر بختیاری، احمد بابایی، احمد علوی، سید حمیدرضا برقعی، حامد عسکری، قاسم صرافان، قادر طراوت پور، حافظ ایمانی، وحید قاسمی، مجید لشکری، پیمان طالبی، محمد رسولی، مجید لشکری و...... به شعرخوانی می‌پردازند.

شب شعر «برآستان اشک»، سیاه‌پوشی ادبی برای عزاداری سیدالشهدا

محمود حبیبی کسبی دبیر سوگواره شعر آیینی برآستان اشک نیز افزود:  امسال چهارمین سال متوالی است که محفل «بر آستان اشک» برگزار می‌شود. محفل شعرخوانی بر آستان اشک یا به نوعی سیاه پوشی ادبی برای عزاداری حضرت سیدالشهدا از سال ۹۳ تا کنون هر سال در روزهای پایانی ذی الحجه به بهانه استقبال از ماه محرم و در روزهای آغازین ماه صفر به بهانۀ هم نوایی با کاروان اسرای کربلا، در مجموع طی ۷ تا  ۱۰ شب برگزار می‌شود و بیش از ۵۰ شاعر و ذاکر عاشورایی مدایح و مراثی خود در رثا و ثنای حضرت سیدالشهدا (ع) و خاندان و اصحاب ایشان را در این محفل قرائت می‌کنند.

وی گفت: امسال هم ان شاالله از سه‌شنبه 28 شهریور تا پنجشنبه 30 شهریور مصادف با شب اول ماه محرم، محفل بر آستان اشک برقرار است. به مانند سال های پیش و به سبب انسجام موضوعی، هر شب برنامه به نام یکی از اهل بیت حضرت امام حسین(ع) متبرک شده است و شعرا در مدح و مرثیت آن شخصیت شعرخوانی می کنند. اولین شب برنامه امسال به نام نامی قمر منیر بنی هاشم، حضرت اباالفضل العباس متبرک شده است و دو شب بعد به ترتیب به حضرت علی اکبر و علی اصغر اختصاص دارد.

در شب‌های شعر «بر آستان اشک»، هر شب به یکی از حاضران به قید قرعه هزینه سفر به عتبات عالیات اهدا می‌شود.

حضور در این مراسم آزاد است و علاقه‌مندان برای حضور در سوگواره آیینی «برآستان اشک»  می‌توانند از سه‌شنبه ۲۸ تا ۳۰ شهریور ساعت ۱۸ به آمفی تئاتر فرهنگ‌سرای اندیشه واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، بوستان اندیشه مراجعه کنند.
نظر شما