سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
ساعت : ۰۷:۳۴
کد خبر: ۹۴۵۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۱
دومین ویژه برنامه «سرحلقه شوریده‌سران» همزمان با روز شعر و ادب فارسی و گرامیداشت استاد شهریار روز گذشته ۲۷ شهریورماه با حضور شاعران برجسته در خانه شعر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد.
شعر باید وارد مسیرهای جدی زندگی شود / تا شهریار شدن فرسنگ‌ها فاصله استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به مناسبت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد محمد حسین شهریار دومین ویژه برنامه «سرحلقه شوریده سران» با حضور محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان فرهنگی هنری و شاعران برجسته‌ای همچون حسین اسرافیلی، عبدالجبار کاکایی، ناصر فیض، افشین علا و ... در خانه شعر سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.

عبدالجبار کاکایی اولین شاعری بود که برای خوانش شعر پشت تریبون آمد. وی خود را به عنوان مخالفان نام‌گذاری این روز برای روز شعر و ادب فارسی معرفی کرد و گفت: برای اینکه ارادت خود را به استاد شهریار نشان دهم شعری از او با مطلع «دلتنگ غروبی خفه بیرون زدم از در / در مُشت گرفته مُچ دست پسرم را» می‌خوانم.

وی پیش از خوانش غزلی با مطلع «حاجت به اشارات و زبان نیست مترسک/ پیداست که در جسم تو جان نیست مترسک» به ارج نهادن مقام شهریار پرداخت و گفت: شهریار شاعری است که یاد شعرهایش با جان انسان ایرانی مانوس است و خدمت او به زبان فارسی جای تحسین دارد. شاعری که کم به او توجه شد و آدم توانایی بود که با شعرها و عاشقانه‌هایش به دو زبان ترکی و فارسی جای وسیعی در دل ایرانیان باز کرده است. اما جا داشت که یکی از روزهای خوب اردیبهشت را روز شعر اعلام می‌کردند. کشورمان بزرگانی دارد که در تاریخ نقش‌های مهمی ایفا کرده‌اند. ملت ما تجربه‌های متفاوت فکری را پشت سر گذاشتند. مقام استاد شهریار عزیزتر از آن است که گلایه‌ای نسبت به ایشان کنم.

شعر باید وارد مسیرهای جدی زندگی شود / تا شهریار شدن فرسنگ‌ها فاصله است

حسین اسرافیلی نیز با بیان خاطره‌ای از دیدار با شهریار به همراه تعدادی از شاعران حوزه هنری از جمله مشفق کاشانی، مهرداد اوستا، سپیده کاشانی، سید حسن حسینی، قیصر امین پور پرداخت و گفت: همین شخصیت‌های بزرگ بودند که به ما آموختند نسبت به بزرگان خود چگونه رفتار کنیم. حالا هم غزلی تقدیم می‌کنم که استقبالی از غزل نظمی تبریزی است که البته خود نیز گفته از غزل فرد دیگری استقبال کرده است.

غزل تاجبخش نیز با اظهار خرسندی از حضور خود در این مراسم به جلسات شعری که در منزل خود برگزار می‌کند اشاره کرد و گفت: خیلی از چهره‌های گرامی که اینجا هستند سال هاست که در خدمتشان بودم. عمر جلسات من به ۳۶ سال می‌رسد. روز شعر و ادب فارسی را به همه تبریک می‌گویم.

شعر باید وارد مسیرهای جدی زندگی شود / تا شهریار شدن فرسنگ‌ها فاصله است

وی درباره استاد شهریار بیان کرد: از ویژگی‌های استاد شهریار این بود که خیلی راحت با همه تماس می‌گرفت و برای شخصیت‌هایی که ازشان خوشش می‌آمد شعر می‌گفت. حالا هم دستخطی از استاد شهریار همراه دارم که هدیه‌ای است که توسط آقای شقاقی در سال ۶۴ برایمان آوردند.
 
افشین علا با تبریک به مناسبت روز شعر و ادب فارسی صحبت‌های خود را با یادی از استاد مهدیه الهی قمشه‌ای آغاز کرد و گفت: حیف است که در این روز که به نام شعر و ادب فارسی نام گذاری شده از کسی که راه‌های آسمانی را بیشتر از راه‌های زمینی می‌دانست یاد نکنیم. او کسی بود شعر را با قرآن و مثنوی به خانه مردم آورد.

وی ادامه داد: من نیز خیلی موافق اختصاص یک روز به نام روز شعر و ادب نیستم. ما چهره‌ها و ستاره‌های بی‌نظیری در آسمان ادب داریم که قابل مقایسه با هیچ ملتی نیست. ای کاش می‌شد روزهای متعددی را به نام شعر نامید و گرنه آنقدر که باید شان شهریار شناخته نشده است. شهریار شاعری بود که بعد از انقلاب اسلامی با نهضت انقلاب همگام شد.
 
شعر باید وارد مسیرهای جدی زندگی شود / تا شهریار شدن فرسنگ‌ها فاصله است

علا درباره علاقه خود به استاد شهریار توضیح داد: یکی از دلایلی که شخص من به شهریار علاقه‌مند شدم بانوی غزل سیمین بهبهانی بود. ایشان لطف کردند در خصوص شعری که برای مادرم نوشتم گفتند که به شعر استاد شهریار تنه می‌زند اما تا شهریار شدن فرسنگ‌ها و سال‌های نوری راه است. می‌گفتند همچو او شدن کار هر کسی نیست. جا دارد همه ما ارج گذار و قدردان میراث ارزشمندی باشیم که شهریار بزرگ برایمان به جا گذاشت. 

در ادامه ناصر فیض به خوانش شعر طنزی پرداخت و سجاد عزیزی نیز شعری مربوط به ایام محرم و غزلی به مناسبت هفته دفاع مقدس را برای حاضران خواند.

محمدرضا ترکی شاعر دیگری بود که صحبت‌هایش را با نام گذاری روز شعر و ادب فارسی آغاز کرد و گفت: بحث روز شعر باید روزی تمام شود. بحث بیهوده‌ای است چون این روز جا افتاده است. اینکه چرا در میان این همه شاعران گردن کلفت روز تولد استاد شهریار به عنوان روز شعر فارسی انتخاب شده باید گفت که شهریار یک نماد است مثل همه سخنوران این هزار سال. هیچ کدام از شاعران از هم دور نیستند. این‌ها همه سخنگویان یک فرهنگ هستند. هر روز دیگری را هم قرار می‌دادند سوال می‌شد چرا او؟! از لحاظ مبنایی بین هیچ کدام از بزرگان سخن ما تعارضی وجود ندارد همه یک پیام دارند که آن چیزی نیست جز فرهنگ ایرانی.

امید مهدی نژاد شاعر دیگری بود که با خوانش شعری طنز با مطلع «هزار دشمنم ار می زنند تیر خلاص/ تو گر فرند بمانی چه حاجتی به قصاص» از مهمانان استقبال کردند.

شعر باید وارد مسیرهای جدی زندگی شود / تا شهریار شدن فرسنگ‌ها فاصله است
شعر خوانی مرتضی امیری اسفندقه که سال گذشته دبیری ویژه برنامه سر حلقه شوریده سران را به عهده داشت بخش دیگری از این ویژه برنامه بود. اسفندقه در ابتدای صحبت‌هایش به ویژه برنامه سرحلقه شوریده سران در سال گذشته اشاره کرد و از بزرگانی که در آن مجلس دعوت شده بودند یاد کرد. سپس درباره استاد شهریار گفت: هنوز وقت قضاوت درباره شهریار عزیز نیست. مشخص نیست که استاد شهریار چند سال دیگر در میان ما زنده خواهد بود. او توانست خودش را جا بگذارد و از خودش سبقت بگیرد. او دل داده بود و به درد رسیده بود. « درد را جز آدمی در خورد نیست/ با ملائک عشق هست و درد نیست» شاعران بزرگی همچون نیما یوشیج، فروغ فرخزاد، اخوان ثالث، هوشنگ ابتهاج و محمدرضا شفیعی کدکنی برای شهریار شعر گفتند و در برابرش تعظیم کردند. این همه افراد با عشق بسیار از شهریار یاد کرده‌اند. اما شاید هیچ کدام از این‌ها ملاک نباشد. بلکه شعر در ایران نشان داده است که خود، دل‌ها را انتخاب می‌کند و مردم سرانجام شعر را نسل به نسل منتقل می‌کنند. ما می‌توانیم بگوییم که خاطرخواه شعر شهریار هستیم.

پس از شعر خوانی سارا جلوداریان، محمدرضا طاهری و سعیدی راد، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پشت تریبون آمد و گفت: روز شعر و ادب فارسی را به همه تبریک و تهنیت می‌گویم. درست است که روز استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی یک روز است اما در سازمان فرهنگی هنری حداقل ۵-۶ روز را به شعر و ادب اختصاص داده ایم که اگر سازمان‌ها و نهادهای دیگر نیز چنین روزهایی داشته باشند حلقه‌های شعری بزرگی خواهیم داشت. باید محافلی باشد مانند کنسرت‌های موسیقی و تئاترها که مردم بتوانند آنجا بروند و شعر بشنوند. 

وی ادامه داد: شعر با زندگی ما عجین است. من نه رشته تحصیلی‌ام ادبیات بوده است و نه خودم شاعر هستم با این حال در چهل سال گذشته حداقل شبی نیم ساعت شعر خوانده ام. شعر مونس و همدم آدمی و جزو کارهای جاری می‌شود. استعدادهای خوبی در میان جوانان است که لازم است به لحاظ مادی و معنوی از آنها حمایت شود. همچنین باید شعر را در مسیرهای جدی زندگی و تربیتی و در موضوعاتی همچون، صرفه جویی، احترام به بزرگ تر، حتی ترافیک سوق دهیم. 

شعر باید وارد مسیرهای جدی زندگی شود / تا شهریار شدن فرسنگ‌ها فاصله است

صلاحی در ادامه با تشکر از برگزار کنندگان این محفل شعری به خاطره دیدارهای خود با استاد شهریار پرداخت و گفت: من توفیق داشتم که چندباری استاد شهریار را از نزدیک ملاقات کردم. در دوران جنگ که مجروح می‌شدم ایشان برایم شعر می‌گفتند. یک مصرعی که برایم گفته بودند این بود: عزیز من به هر خونی کفن گلگون نمی‌گردد و منظورشان از این بیت این بود که خون ذاتش نجس است اما خونی که در این راه ریخته شود پاک و مقدس است.

دومین ویژه برنامه «سرحلقه شوریده‌سران» به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و به دبیری فاطمه طارمی رییس خانه شعر سازمان فرهنگی هنری در خانه شعر برگزار شد.
نظر شما