پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۳۴
کد خبر: ۹۴۵۴۲
|
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۵
در نشست نقد و بررسی «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» مطرح شد
کارگردان فیلم «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» تصریح کرد: اتفاقاتی که امروز بر اثر بازی نهنگ آبی در روسیه به وجود آمده است، ممکن است همین دست اتفاقات به شکل های مختلف در ایران رخ دهد و در این زمینه نیاز به آگاه سازی داریم.
ارتباط بازی نهنگ آبی با متون شیطان‌پرستیبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نمایش فیلم «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» به همراه نقد و بررسی بازی «ارجاع ماموریت نهنگ آبی»، با حضور هادی کریمی کارگردان فیلم و کارشناسان محمدجواد ادبی؛ استاد دانشگاه در رشته ادیان تطبیقی و عرفان و مریم عباسی‌نژاد؛ روان‌پزشک و کارشناس دفتر سلامت روانی و اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت دوشنبه۲۷ شهریور در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
 
ادبی در این نشست با بیان این‌که نباید همه نگاه‌های متفاوت با معنویت را به عنوان شیطان پرستی تعریف کنیم، اظهار داشت: نمی‌توانیم هر حرکت نوگرایی در جهت منفی را شیطان پرستی بدانیم. بعضی از این ها بودیسیم و تائو است. این ها را باید از نظر دین پژوهی آسیب بدانیم.
 
این استاد دانشگاه با قرائت متنی از متون کلیساهای شیطان‌پرستی به ارتباط این موضوع با بازی «ارجاع ماموریت نهنگ آبی» اشاره کرد و گفت: در نهنگ آبی پیوستاری از انسان و حیوان می‌بینیم و با چنین متن‌هایی است که یک نوجوان در طی ۵۰ روز تحت تاثیر این بازی قرار می‌گیرد و اقدام به خودکشی می‌کند.
  
فضیلت‌های اخلاقی مانند گذشته ارزمند نیستند
 
کریمی هم در این نشست در رابطه با انگیزه‌های خود از ساخت فیلم «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» گفت: به نظرم اتفاقاتی که در طول سال‌های گذشته افتاده است که هرچه به عنوان فضلیت اخلاقی می‌دانستیم، امروزه این گونه به آن نگاه نمی‌شود و ارزش هایی همانند بخشندگی و مهربانی و ایثار مثل گذشته ارزش دار نیستند. این موضوع و مساله خودکشی از جمله دغدغه های من برای ساخت این فیلم بود.

ارتباط بازی نهنگ آبی با متون شیطان‌پرستی

این کارگردان سینما تصریح کرد: اتفاقاتی که امروز بر اثر بازی نهنگ آبی در روسیه به وجود آمده است، ممکن است همین دست اتفاقات به شکل های مختلف در ایران رخ دهد و در این زمینه نیاز به آگاه سازی داریم.

 عباسی نژاد هم در این نشست، خودکشی را یک رفتار و با علل مختلف زیستی، روانی و اجتماعی دانست که می تواند نشان دهنده یک بیماری باشد.
 
این متخصص حوزه سلامت، اظهارداشت:  فکر خودکشی مثل تب می ماند. شایع ترین گروه اقدام به خودکشی ۱۵ تا ۲۴ سال و از نظر جنسیت زنان هستند. اما این آمار در خودکشی‌های منجر به فوت در سن‌های بالاتر و در مردان بیشتر است.
 
وی افزود: اگر کسی اقدام به خودکشی می‌کند باید حمایت خانوادگی، اجتماعی و درمانی شود.
 
عباسی نژاد در ادامه به نقاط قوت و ضعف فیلم در پرداخت به موضوع خودکشی اشاره کرد و افزود: گاهی از فیلم‌ها و مجموعه‌های مان به گونه‌ای فردی که دست به خودکشی زده را نشان می‌دهند که حس مثبت و قهرمانانه به مخاطب منتقل می‌کند که نباید به این گونه باشد. در این زمینه می‌توانم به سریال شهرزاد اشاره کنم. اما در فیلم بشارت به یک شهروند هزاره سوم، به خوبی به موضوع خودکشی پرداخته شده بود و آن حس منفی نسبت به این موضوع را شاهد بودیم.
 
کریمی کارگردان فیلم، در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این نشست گفت: من به عنوان کارگردان سینما ضرورت دارد به مردم امید بدهم و در این زمینه خود را مسئول می دانم.
 
ادبی هم در پایان این نشست اظهارداشت: مسائل مختلف در جهان امروز ما را به سوی ناامیدی می‌برد و راه برون رفت از این شرایط، دفاع عرفانی از معانی دینی است تا به امید و امیدبخشی رسید.

وی تاکید کرد: ما هیچ عارفی نداریم از خودکشی و ناامیدی حرف بزند.در کلام شان امید می بینیم.
نظر شما