جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۹
کد خبر: ۹۴۵۶۴
|
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۶
خانه شهریاران جوان نشست بین‌المللی «نقش جوانان در صلح شهری» را پنجشنبه ۳۰ شهریور ماه با حضور نماینده سازمان ملل متحد، عضو شورای اسلامی شهر تهران و جمعی از مدیران در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست بین‌المللی «نقش جوانان در صلح شهری» روز پنجشنبه ۳۰ شهریور ماه همزمان با روز جهانی صلح به همت خانه شهریاران جوان در سالن کنفرانس سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. 

این نشست با حضور ماریا دوتسنکو نماینده مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، محمدابراهیم مداحی رییس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، زهرا صدراعظم نوری عضو شورای اسلامی شهر تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد ابویی مدیرعامل خانه شهریاران جوان، جمعی از مدیران شهری و با حضور چشمگیر جوانان برگزار شد.
 
محمد ابویی مدیرعامل خانه شهریاران جوان با ابراز خوشحالی برای برگزاری این نشست گفت: صلح شهری در کلان‌شهر تهران می‌تواند از جنبه‌های اجتماعی حائز اهمیت باشد. این نشست یک پیشینه دارد و در روز ۲۷ مرداد ماه در میدان صلح، نخستین نشست با موضوع صلح را داشتیم و امروز دومین نشست را خواهیم داشت. 
 
وی افزود: شاید تنها ساختار پویا در مدیریت شهری که برای جوانان وجود دارد، خانه شهریاران جوان است. این مرکز برای ارائه مشاوره و ایفای نقش جوانان در مدیریت شهری ایجاد شد تا جوانان به عنوان شهریار و یار و یاور شهر فعالیت کنند. 
 
ابویی با اشاره به وجود تعاریف گوناگون از صلح گفت: دو تعبیر می‌توان از صلح ارائه داد؛ یک تعبیر منفی که در پایان جنگ و آتش‌بس اتفاق می‌افتد و یک تعبیر مثبت که صلح شهری است و عدالت اجتماعی و موضوعات فرهنگی و امنیت روانی را در خود دارد. یکی از لازمه‌های برقرار شدن این صلح، ایفای نقش نسل جوان است که باید به بهترین شکل محقق شود.
 
شهروند صلح‌طلب در محافل اجتماعی مشارکت می‌کند 

کوشا گلکار به عنوان نماینده جوانان، درباره موضوع صلح شهری گفت: شهرها به محلی برای گردش مالی تبدیل شده‌اند، ولی از جهتی منبع آلودگی و افزایش بزهکاری اجتماعی هستند. شهر فقط یک کالبد نیست و شهروندان می‌توانند هویت آن را شکل دهند. شهروندان ممکن است طرفدار صلح باشند یا نباشند. شهروند صلح‌طلب در محافل اجتماعی مشارکت می‌کند و در این بین جوانان نقش مهم‌تری دارند. جوانان شجاع و علاقه‌مند به کار گروهی هستند و از طرفی نیاز به دیده شدن دارند. اگر توسط مدیریت شهری دیده نشوند، ممکن است تعارضات اجتماعی ایجاد کنند. در نهایت مشارکت اجتماعی مردم و مسئولان شهری می‌تواند صلح را به وجود آورد که امیدوارم این اتفاق بیفتد. 
 
عباس سفاریان نماینده شهریاران جوان با اشاره به جوان و آینده عنوان کرد: فکر می‌کنم اهمیت صلح مثبت به حدی است که در صورت نداشتن آن، شاهد بروز ناهنجاری‌های زیادی خواهیم بود. فرد در دوران جوانی خواسته‌هایی دارد که این باعث مطالبه گری می‌شود. جوان آینده‌ای را که می‌خواهد، باید با کمک مدیران شهری بسازد.
  
وی ادامه داد: باید از تجربه‌های بین‌المللی موفق بهره ببریم و جوانان را در امور مدیریتی شرکت دهیم. اگر سازمان‌های مردم‌نهاد با محوریت جوانان راه‌اندازی شود، می‌تواند پاسخ‌های مناسبی به مسائل شهری باشد. متاسفانه جوانان ایرانی می‌گویند امروز کسی صدای ما را نمی‌شنود و این وضعیت مطلوب نیست. 
   
نماینده سازمان ملل متحد: روز جهانی صلح بهانه‌ای برای مبارزه با خشونت است

ماریا دوتسنکو رییس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد سخنران بعدی نشست بود که با ابراز خوشحالی از حضور در نشست «نقش جوانان در صلح شهری» گفت: از طرف مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد به شما جوانان خوشامد می‌گویم. در سال ۱۹۸۱ مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصمیم گرفت روز جهانی صلح بهانه‌ای برای مبارزه با خشونت باشد و این تصمیم کشورهای عضو سازمان ملل متحد اهمیت صلح را می‌رساند.

وی اضافه کرد: این موضوع بر هویت همه ما با هم و ترویج کرامت انسانی تاکید دارد. امسال روز جهانی صلح متمرکز به بسیج کردن جوانان به حمایت از پناهندگان و آوارگان است و مردم را متحد می‌کند. جوانان می‌توانند برای کمک به مهاجران داوطلب شوند و در صلح جهانی مؤثر باشند. سازمان ملل متحد به عنوان یک سازمان ۷۲ ساله به دنبال ایجاد صلح و افزایش امنیت در جهان است و اگر کشورها با هم متحد شوند می‌توانند صلح جهانی را رقم بزنند. 

دوتسنکو بر نقش ایران در گسترش صلح تاکید کرد و افزود: ایرانی‌ها هم همراه با کشورهای دیگر روز جهانی صلح را گرامی می‌دارند و ایران با تاریخ و فرهنگ غنی همواره کمک‌های خوبی برای برقراری صلح در جهان کرده است. هم می‌دانیم ایران گفت‌وگوی تمدن‌ها را پیشنهاد داد که گام مهمی در این زمینه بود. همچنین توافق هسته‌ای برجام هدفی جز برقراری صلح ندارد.

وی در پایان تصریح کرد: امید است جوانان ایرانی نقش مهم و اساسی خود در تأمین صلح منطقه و جهان را ایفا کنند و ایران به عنوان یکی از اعضای مؤسس سازمان ملل متحد به تلاش خود برای گسترش صلح ادامه دهد. 
 
محمدابراهیم مداحی رییس کمیسیون چشم‌انداز و امور نخبگان دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با سپاسگزاری از مدیرعامل خانه شهریاران و همکارانش گفت: باید ابتدا این پرسش را مطرح کنیم که جوان تهدید است یا فرصت؟ چون بعضاً می‌بینیم که به چشم تهدید به جوانان نگریسته می‌شود. امروز ۲۵ تا ۳۰ میلیون جوان داریم و این یک پنجره طلایی جمعیتی است. باید از این فرصت استفاده کنیم، نه اینکه آنها را تهدید تلقی کنیم. 
 
وی افزود: فرهنگ ما در شالوده‌های تربیتی این نگاه را ایجاد کرده و در افسانه رستم و سهراب، جوان‌کشی و نخبه کشی وجود دارد. تا کی می‌خواهیم از آدم‌های فسیل‌شده در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی استفاده کنیم؟ این نشست دغدغه است و می‌تواند به مطالبه و عزم ملی تبدیل شود. جوانان فرصت هستند و امیدوارم همه امکانات خود را برای شکوفایی آنها بسیج کنیم. 

عضو شورای شهر تهران: برای برآورده کردن خواسته‌های به حق جوانان مشارکت نهادها ضروری است
زهرا صدر اعظم نوری رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با تبریک روز جهانی صلح گفت: بشر فطرتاً صلح‌جو است و همه مردم جهان به صلح معتقد هستند. ایران هم کشوری است که هیچ گاه طرفدار جنگ و تجاوز نبوده و در طول هشت سال جنگ تحمیلی حتی یک بار از سلاح شیمیایی استفاده نکردیم، با وجود اینکه دشمن ما این کار را کرد. امیدوارم روزی را ببینیم که صلح جهانی برقرار شود. 

وی ادامه داد: جوان سرمایه اجتماعی است و جامعه پیشرفت نمی‌کند، مگر به نیروی جوانی. حدود ۵۰ درصد جمعیت کشور ما جوان محسوب می‌شوند و باید از این ظرفیت حداکثر استفاده انجام شود. جوان یعنی تلاش‌گر و پرانرژی. جوان هیچ وقت راضی نیست و همیشه دنبال شرایط مطلوب‌تر است. برای برآورده کردن خواسته‌های به حق جوانان مشارکت نهادها ضروری است و جوان‌ها –شامل دختران و پسران جوان- نماد صلح و توسعه هستند. 

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: کلید تحقق صلح، گفت‌وگو است و در سال ۱۳۷۶ گفت‌وگوی تمدن‌ها در سطح کلان و بین دولت‌ها و ملت‌ها مطرح شد. باید تلاش کنیم که این فرهنگ را توسعه دهیم و بیشتر به آن بپردازیم. شهرهای ما نیاز دارند که روابط انسان‌ها در آنها منطقی و صمیمی باشد. شهروندان باید بتوانند به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند و آدم‌ها باید احساس آرامش، نشاط و شادی داشته باشند. این آرامش و شادی مانع بروز ناهنجاری و تعرض می‌شود و نقش نهادهای مؤثر مانند دولت‌ها، شهرداری‌ها و سازمان‌های مدنی انکارناپذیر است. شورای شهر هم ظرفیت‌ها و کمیسیون‌هایی دارد که می‌تواند در این راستا کمک‌کننده باشد. ستاد سمن‌ها و شورایاری‌ها دو رکن مهم در جذب مشارکت شهروندان و به ویژه جوانان هستند.

آتنا ناصری نایب‌رییس خانه روانشناسان و مشاوران حرف یاوران با اشاره به جنبه‌های درونی صلح عنوان کرد: صلح یک جنبه بیرونی و شهری و یک جنبه درونی و فردی دارد. داشتن صلح شرایط لازم دارد و هر خواستنی الزاماً به معنای وصال نیست. باید ببینیم آمادگی لازم را برای پذیرش صلح داریم یا خیر. برای آماده شدن باید شاخص‌های اصلی توسعه پایدار را محقق کنیم. فرد تنها وقتی می‌تواند صلح‌طلب شود که اراده‌ای داشته باشد و از درون به صلح رسیده باشد. 

امیر آریا زند معاون فنی و اجرایی شرکت سرمایه‌گذاری خانه‌سازان ایران سخنران بعدی بود که عنوان کرد: دسترسی برابر شهروندان به حقوقشان از جمله مسکن مناسب می‌تواند زمینه‌ساز صلح شهری باشد. خانه چارچوبی است که اعضای خانواده را دور هم نگه می‌دارد و می‌تواند بینش و نگرش اعضا را شکل دهد. وجود خانه مناسب، ایجاد امنیت می‌کند و روی جامعه اثر می‌گذارد. باید تجربه زندگی بشر در طول تاریخ و در جوامع گوناگون را مطالعه کنیم تا متوجه شویم توجه به مسکن شهروندان چطور در شکل‌گیری صلح شهری مؤثر است. 

لادن تیموری عضو انستیتو پاستور ایران و رتبه اول کنکور در سال ۱۳۷۳ درباره نقش زیست‌فناوری در کاهش آسیب‌های شهری و تحقق صلح گفت: صلح به معنای آشتی در توزیع عادلانه منابع اتفاق می‌افتد و نابرابری‌ها می‌تواند به آن آسیب بزند. حاشیه‌نشینی مهم‌ترین بروز این نابرابری است که ابتدا باید دلایل آن را ریشه‌یابی کنیم و بعد برای حل آن اقدام کنیم. استفاده از زیست‌فناوری می‌تواند باعث کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی شود و در نتیجه حقوق شهروندی و صلح شهری را محقق کند. امیدوارم اقدامات موثری انجام شود و با توجه به محیط زیست، صلح را در شهرها ایجاد کنیم. 

ساناز قربانی مدیر روابط عمومی بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان با اشاره به فعالیت‌های این بنیاد گفت: در بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان تلاش ما بر ایجاد تفکر خلاق در جوانان است. همکاری با رخشان بنی اعتماد و مجتبی میرطهماسب در ساختن مستندهای کارستان با موضوع کارآفرینی و توان‌افزایی و مشاوره با جوانان برای ایجاد کسب و کار از فعالیت‌های مؤثر بنیاد است. متاسفانه امروز با بی‌انگیزگی جوانان روبه‌رو هستیم و فعالیت بنیاد توسعه کارآفرینی با هدف ایجاد امید در جوانان است. 

سامان خسروانی عضو هیئت‌مدیره موسسه حمایت از هنرمندان مبتلا به سرطان درباره نقش این موسسه در ایجاد صلح گفت: خوب است بدانید هنرمندان در سمن‌ها حضور می‌یابند تا از بیماران و مددجوها حمایت معنوی کنند، ولی وقتی خودشان مبتلا به بیماری می‌شوند، سازمانی نیست که از آنها حمایت کند. سمن‌ها با هر قدرتی باید فرهنگ مشارکت با جوانان و ترویج صلح شهری را گسترش دهند. ناهنجاری‌هایی که در جامعه می‌بینیم، به دلیل استفاده نکردن و ندادن فضا به جوانان خوش‌فکر است. 

رییس سازمان فرهنگی هنری: صلح شهری به معنای آرامش و نداشتن اضطراب است 
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران سخنران پایانی مراسم بود که با بیان اینکه این نشست بسیار شیرین و مبارک است، تصریح کرد: به عنوان میزبان به همه شما خیر مقدم عرض می‌کنم. معتقدم هنوز حمایت مناسبی از جوانان انجام نشده و هیچ کدام از مسئولان به اندازه شخص مقام معظم رهبری از جوان‌گرایی حمایت نکرده‌اند. البته جوان‌گرایی اصلی را پیامبر اسلام انجام داد، آن هم در شرایطی که کبر سن یک ارزش محسوب می‌شد. اصلاً یکی از ایرادهایی که به امیرالمؤمنین (ع) می‌گرفتند، جوانی بود. پیامبر یک جوان ۱۸ ساله به نام اسامه را به عنوان فرمانده لشکر منصوب کرد. در کربلا نیز جوانان پیش‌قدم شدند و فرزندان امام حسین (ع) که شهید شدند هم جوان بودند.

وی ادامه داد: در دفاع مقدس فرماندهان جوان ایرانی در برابر ژنرال‌های باسابقه و آموزش‌دیده بعثی قد علم کردند. امام (ره) به تبعیت از پیامبر اکرم (ص) جوانان را به کار گرفتند و آن موفقیت‌ها در زمان جنگ به دست آمد. جوانگرایی یکی از جنبه‌های مهم انقلاب اسلامی است و باید به آن توجه شود.
صلاحی درباره صلح نیز بیان کرد: صلح و امنیت مهم‌ترین موهبت‌های الهی است و اصلاً اقتصاد و رفاه در پناه صلح به وجود می‌آید. متاسفانه استکبار جهانی تروریست‌ها را ساماندهی کرده و به طور روزافزون شاهد از بین رفتن صلح هستیم. فرهنگ و علم در سایه صلح رشد می‌کند و بدون صلح نمی‌توان کاری از پیش برد.

وی در پایان گفت: صلح شهری به معنای آرامش و نداشتن اضطراب است و از صلح درونی فرد با خودش نشأت می‌گیرد. برای تحقق صلح شهری باید امید را در شهر تکثیر کنیم و بتوانیم با هم صحبت کنیم. انتقاد یک فرصت است و نباید آن را به چشم تهدید نگاه کنیم.

در پایان این نشست، جوانان لوح یادبودی به سخنرانان اصلی نشست اهدا کردند. 
نظر شما