جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۵۵
کد خبر: ۹۴۵۸۱
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
نخستین نشست عصرانه مطبوعات با حضور استادان ارتباطات و اصحاب رسانه، عصر چهارشنبه ۲۹ شهریور در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی نخستین نشست عصرانه مطبوعات را با نقد نشریه «شهرنامه» عصر چهارشنبه ۲۹ شهریور ماه برگزار کرد.
 
در این نشست فرهاد سپه رام روزنامه‌نگار قدیمی و آموزگار ارتباطات و رسانه، محسن کوهی نصرآبادی استاد دانشگاه تهران، پریسا افتخار عضو هیات مدیره انجمن باور، محمود مختاریان استاد دانشگاه‌های علامه طباطبایی و سوره و مهدی جابری مدیرمسئول شهرنامه به بحث و گفت‌وگو درباره موضوعات شهری در مطبوعات و نقش رسانه‌ها در حل مشکلات و مسائل شهری پرداختند.

فرهاد سپه‌رام، روزنامه‌نگار قدیمی و آموزگار رسانه و ارتباطات در سخنانی با عنوان «شهر، شهروند، شهرنامه» گفت: نشریه به مفهوم سنتی یا مدرن، هنگامی که وارد عرصه شهر می‌شود، می‌تواند به همه زوایای انسان به مفهوم «شهروند» بپردازد؛ زیرا امروزه در دنیایی که مدرن نام گرفته، همه زوایای زندگی شهروند از فردی‌ترین حوزه همچون روانشناسی تا اجتماعی‌ترین عرصه‌ها مانند فرهنگ، محیط زیست و سیاست، حیطه کار و مسئولیت رسانه می‌شود.

وی افزود: در زمانه‌ای که به طنز، روزنامه را دیروزنامه می‌خوانند (که کنایه از عقب ماندن یا عقب نگه داشته شدن رسانه‌هاست)، نشریه شهرنامه و اندک رسانه‌هایی مانند آن، به مرزهایی نزدیک شدند که انسانیت و برتری قلم بر هرچه هست را اثبات کنند.

شهرنامه یک اتفاق تازه و جسارت رسانه‌ای است
محسن کوهی نصرآبادی استاد دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: وقتی صحبت از شهر مدرن می‌کنیم، صرفاً کالبد فیزیکی شهر مد نظر نیست، بلکه توسعه روح و جان شهر یعنی شهروندان و ساکنان مورد توجه است؛ به گونه‌ای که تربیت شهروند مدرن از توسعه کالبد فیزیکی مهم‌تر است و از این منظر، نقش نخبگان سیاسی در آموزش و تربیت شهروند مدرن، نقش یگانه‌ای است.

وی با بیان اینکه سبک فعالیت نشریه شهرنامه متفاوت با بسیاری از رسانه‌ها و مطبوعات کشور است، افزود: شهرنامه در عرصه مطبوعات ایران، یک اتفاق تازه و یک جسارت رسانه‌ای است و مدیران و تحریریه نشریه شهرنامه مکتب جدیدی در ادبیات رسانه‌ای کشور پایه‌گذاری کرده‌اند.

شهر چیزی نیست جز تک‌تک شهروندان
پریسا افتخار دکترای مدیریت فرهنگی و عضو هیات امنای انجمن باور و پژوهشگر حوزه رسانه و معلولیت، پیرو اظهارات سخنرانان مراسم، به اهمیت و نقش برجسته فرد در جامعه اشاره و تاکید کرد: شهر خارج از معنای تمدنی و مدرن آن، چیزی نیست جز تک‌تک ساکنان و شهروندان آن که خون ساری و جاری در رگ‌ها و روح حاکم بر آن هستند و شهر صرفاً بستری است که هم می‌تواند رشد و تبلور باورها و عواطف و احساسات و در نتیجه خواسته‌ها و منش‌های نیکو در آن شکل پذیرد و از سویی دیگر می‌تواند ظرف و محیطی باشد برای ایجاد و تکثیر انواع آسیب‌ها.

وی با تاکید بر اصالت فرهنگ و تقدم آن بر حوزه‌های دیگر، صرفاً پرسشی را مطرح کرد در قالب اینکه بیایید بیندیشیم، رسانه‌ای که نامش شهرنامه است چگونه می‌تواند تسهیل‌گر ایجاد باورها و نگرش‌های صادق، موجه، مساعد و مثبت در اذهان شهروندانش باشد در راستای ارتقای آگاهی و بهبود عملکرد آنها به عنوانِ عاملان اصلی تغییر و رشد.
 
شهرنامه استقلال حرفه‌ای خود را حفظ می‌کند
مهدی جابری مدیرمسئول شهرنامه هم در این نشست با اعلام خبر انتشار منظم این نشریه از اواخر مهرماه گفت: شخصیت‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مدیران ارشد شهری از ما تقدیر کرده‌اند، ولی قرار نیست شهرنامه وابسته به شخص یا جریان خاصی باشد و ما استقلال حرفه‌ای خود را به نفع شهروندان حفظ می‌کنیم. ظرفیت بزرگ رسانه‌ای که در شهرنامه موجود است، می‌تواند در اختیار دلسوزان حوزه شهری قرار گیرد و ما از همکاری مستقل و حرفه‌ای با کارشناسان، مدیران و دلسوزان واقعی شهروندان استقبال می‌کنیم.

وی در بخشی از سخنان خود به فعالیت‌های مؤثر و خلاقانه فرهنگ‌سرای رسانه اشاره کرد و افزود: برگزاری «عصرانه‌های شاد» در این فرهنگ‌سرا از جمله اقدامات و برنامه‌های جسورانه و خلاقانه است که مانند برنامه خندوانه و با رعایت قوانین و حرمت‌ها، ساختارشکنی کرده و شهرها و شهروندان به چنین مدیران و برنامه‌هایی نیاز اساسی دارند.

جابری ادامه داد: سبک فعالیت مدیریت کنونی فرهنگ‌سرای رسانه، کار را برای مدیران بعدی (که در آینده دور یا نزدیک مستقر خواهند شد) سخت کرده است؛ چرا که آنها باید دست کم به همین اندازه سخت‌کوش و خلاق باشند و قطعاً فعالیتشان مورد قضاوت شهروندان و رسانه‌ها قرار می‌گیرد.

در بخش پایانی مراسم، بهزاد تیمورپور رییس فرهنگ‌سرای رسانه از سبک فعالیت نشریه شهرنامه در حوزه‌های شهری و اجتماعی تقدیر کرد و صداقت و جسارت را از جمله ویژگی‌های شهرنامه برشمرد.


نظر شما