جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۳۴
کد خبر: ۹۴۵۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
کتاب عکس «چهلم» شامل تصاویری از پیادگان اربعین با حضور محمود فرشچیان، مجید مجیدی، مصطفی مستور و جمعی از چهره‌های فرهنگی و هنری رونمایی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتاب عکس «چهلم» شامل تصاویری از پیادگان اربعین حسینی عصر جمعه، ۳۱ شهریورماه مصادف با اولین روز ماه محرم با حضور محمود فرشچیان، مجید مجیدی، مصطفی مستور، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، احمد مسجدجامعی، سیدعلی احمدی، حمید خویی و جمعی از هنرمندان، به همت موسسه شیعا در موزه هنرهای دینی امام علی (ع) رونمایی شد.

اربعین از حج هم باشکوه‌تر است / دومین اربعین با موضوع «از خود گذشتگی و آزادگی»

مجید مجیدی، کارگردان نام‌آشنای سینما نخستین سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به جایگاه ویژه اربعین در تفکر شیعه گفت: واقعیت این است که درباره اربعین در طول این سال‌ها، در حوزه هنر کار چندانی انجام نشده و جای این‌گونه اقدامات خالی است. امیدواریم در سال‌های آینده، در حوزه‌های مختلف هنری شاهد تولید آثاری با موضوع اربعین باشیم.

وی اظهار کرد: امسال احمد مسجدجامعی با تلاش خودش، هنرمندانی از حوزه تجسمی را به کربلا فرستاد تا امسال شاهد تولید آثار فاخری در این حوزه باشیم. مدیران فرهنگی ما باید زمینه لازم را فراهم کنند تا در حوزه سینما و ادبیات هم جلوه بی‌نظیر اربعین توسط هنرمندان تصویر شود.

کارگردان فیلم سینمایی محمد(ص) افزود اربعین می‌تواند از حج هم باشکوه‌تر باشد، زیرا عزمت وجوه انسانی و معرفتی اربعین بالاتر است؛ در حج، انسان با خدای خویش ارتباط برقرار می‌کند و حواسش به اطرافیان نیست، اما در اربعین به هر شکل ممکن، افراد به همدیگر کمک می‌کنند و سال به سال هم این عظمت بیشتر می‌شود، به طور مثال در سال گذشته، ۲۵ میلیون نفر در راهپیمایی اربعین حضور داشتند. این در حالی است که در هیچ مراسم جهانی و حتی سیاسی و عبادی، چنین جمعیتی حضور ندارد.

وی در پایان اعلام کرد: موضوع دومین کتاب «چهلم» نیز «اربعین، از خود گذشتگی و آزادگی» خواهد بود.

محمدتقی اختیاری، نویسنده این کتاب دیگر سخنران این مراسم بود. وی درباره بخش‌های نوشتاری این کتاب توضیح داد: این کتاب از دو بخش تصویری و متنی تشکیل شده است. من سعی کردم در کنار عکس‌های زیبا و هنرمندانه با قلم خودم آن را زیباتر کنم. سعی کردم هر تصویری که می‌بینم، آن را درک کنم تا بتوانم چند جمله‌ای در کنارش بنویسم.
او سپس قسمتی از مقدمه کتاب را برای حاضران خواند.

اربعین از حج هم باشکوه‌تر است / دومین اربعین با موضوع «از خود گذشتگی و آزادگی»

در ادامه، سیدعباس صحفی مدیر پروژه کتاب چهلم و مدیر موسسه شیعا درباره روند برگزاری این پروژه توضیح داد: پروژه تهیه کتاب «چهلم» در سال ۱۳۹۱ آغاز شد و همان سال، ۱۰ عکاس به کشور عراق اعزام شدند که تا سال ۱۳۹۵ این کار ادامه داشت. از سوی دیگر، با کمک یکی از عکاسان، تصاویری از راهپیمایی اربعین بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ به این مجموعه اضافه شد.
 
وی تاکید کرد: کتاب «چهلم» پایان نمی‌یابد و این، قدم نخست است. ما تلاش می‌کنیم این کار ادامه داشته باشد. همان‌طور که بیان شد، موضوع بعدی کتاب «چهلم»، از خود گذشتگی و انسانیت خواهد بود. از همه عکاسان نیز دعوت می‌کنیم که امسال با این موضوع عکاسی کنند تا با هم بتوانیم این کار را مفصل‌تر انجام دهیم.
 
اربعین از حج هم باشکوه‌تر است / دومین اربعین با موضوع «از خود گذشتگی و آزادگی»
 
سپس با حضور مجید مجیدی، محمود فرشچیان، احمد مسجدجامعی، محمود دعایی، محمدتقی اختیاری، سیدعلی احمدی، حمید خویی و عکاسان این کتاب، از کتاب «چهلم» رونمایی شد.
 
شعرخوانی هادی جان فدا و سخنرانی سیدحمید خویی درباره امام حسین(ع) از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
 
نظر شما