چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۰۵
کد خبر: ۹۴۶۱۹
|
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
دومین نشست تخصصی «افق‌های نو» عصر پنجشنبه ۳۰ شهریور با حضور اکبر عالمی، محمدعلی بهمنی و جواد بختیاری با موضوع بررسی فرصت‌ها و چالش‌های هنر معاصر در حوزه سینما، شعر و خوشنویسی در فرهنگ‌سرای ارسباران برگزار شد.
عالمی: سینما جهان را در سیطره اندیشه القایی خود گرفته است / بهمنی: فروغ، آغاز جاذبه غزل بعد از نیماستبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دومین نشست تخصصی «افق‌های نو» با موضوع سینما با  حضور اکبر عالمی، محمدعلی بهمنی و جواد بختیاری برگزار شد.

اکبر عالمی در ابتدای این نشست عنوان کرد: چندین تحول مهم در تاریخ بشری رخ داده است. اولین آن «کلمه» است که زندگی بشر را زیر و رو کرد چرا که بشر در گذشته با صداهای ساده همچون پرندگان منظور خود را می‌فهماند ولی به محض پیدایش کلمه به راحتی توانست هدفش را با واژگان به دیگری منتقل کند. بزرگترین تحول و افتخار بشر «پیدایش کلمه» است که با پرتاب آن یک کد به دیگری منتقل می‌شود که از سوی طرف مقابل دی کد می‌شود. هرکس تعداد کلمات بیشتری بداند وسعت اندیشه او دامنه گسترده‌تری می‌یابد. کلام برای فلاسفه مانند آبشار جاری است در حالی‌که یک کاسب در ارتباط با دیگران به کلمات کمتری بسنده می‌کند.

عالمی اضافه کرد: دومین تحول تاریخ بشری «پیدایش خط» بود که برخلاف «کلمه» بعد از مرگ نیز می‌ماند. سال ۱۴۵۲ کتاب‌هایی که در دنیا نوشته می‌شد خطاطی بود اما با ایجاد صنعت چاپ و حضور چاپ گوتنبرگ به طرز خارق العاده‌ای جهان تغییر کرد و صنعت چاپ توانست برای بشر شکوفایی به ارمغان آورد و علم از انحصار دانشمندان خارج شد تاجایی که هر خانواده با هر فرهنگ و بضاعت می‌توانست بی‌واسطه کتاب بخرد و بخواند.

این مجری و کارشناس ادامه داد: سال ۱۸۲۶ اولین عکس سیاه و سفید در جهان گرفته شد که ۸ ساعت در دوربین را باز نگه می‌داشتند تا عکس گرفته شود و هنر عکاسی نیز یکی دیگر از تحولات و پیشرفت‌های شگرف تمدن بشری است.

عالمی در ادامه تاکید کرد: برای سینماگر شدن حتما نباید تحصیلات سینمایی داشت، بسیاری از کارگردان‌های برتر ایران و جهان از جمله داریوش مهرجویی، ناصر تقوایی و استنلی کوبریک تحصیلات سینمایی ندارند و اگر هرکدام از شما مایلید کار سینما کنید باید فیلم ببینید و در عکاسی، طراحی، روانشناسی، فلسفه، جامعه شناسی، ادبیات فارسی و ادبیات جهان مطالعه کنید.

این مدرس دانشگاه درباره تجربه سال‌ها آموزش سینما گفت: چهل و سه سال تدریس برایم یک جور کشف و شهود بود. افراد باید مثل زمانی که گرسنه هستند یا به مال اندوزی فکر می‌کنند در جستجوی تئاتر، سینما، موسیقی و کنسرت باشند. من سلفژ نمی‌دانم ولی گوش موسیقیایی عجیبی دارم و با تقویت گوش خود تفاوت‌ها را حس می‌کنم.

عالمی با تاکید به اینکه امروز سینما جهان را در سیطره اندیشه القای خود گرفته است در خصوص دلبستگی‌اش به فیلم‌هایی که تاکنون در ایران و جهان ساخته شده اشاره کرد و گفت: هالیوود در گذشته هرسال ۱۰ فیلم می‌ساخت که با آنها می خندیدیم، متاثر یا عاشق می‌شدیم اما امروز اکثر فیلم‌های هالیوود مانند بازی‌های کامپیوتری خشن و سرد شده است.
 
این منتقد سینما دهه ۱۹۶۰ را دوره طلایی سینما دانست و اضافه کرد: سال ۱۸۵۵ اولین فیلم در جهان ساخته شد که به صورت صامت بود و سال ۱۹۳۷ صدا به سینما آمد. سینما دنیا را برای ما کوچک کرد، با یک فیلم از قطب شمال  تا جزایر دور افتاده دنیا را می‌توانیم ببینیم . تدوین در کار سینما و فیلمسازی یک معجزه است و یک پلان در کنار پلان دیگر معنای دیگری می‌یابد.

عالمی یاد کارگردان های فقید کشور را گرامی داشت و گفت: عباس کیارستمی معتقد بود با یک دوربین ساده، حتی با دوربین تلفن همراه هم می‌توان فیلم ساخت. علی حاتمی خدای نوشتن دیالوگ بود و آن‌ها را زیاد تراش می‌داد. ما باید از کارگردان‌های تاریخ‌ساز ایرانی درس بگیریم. 

اجرای آواز دشتی در مایه بیات با هنرمندی حسین علی شاپور با اشعاری از استاد حسین منزوی و همراهی تار پیمان خازنی بخش دیگر این برنامه بود.

بخش دوم برنامه با حضور استاد محمدعلی بهمنی با موضوع بررسی فرصت‌ها و چالش‌ها هنر معاصر در حوزه شعر برگزار شد.

محمدعلی بهمنی درباره تحولات شعر با حضور نیما گفت: بعد از آن همه جاذبه‌ها و ریشه‌هایی که در غزل خودمان داشتیم و از پیشینیان می‌آموختیم حضور نیما یوشیج با نگاه دیگری به جهان، جان تازه ای به اشعار فارسی بخشید. و بعد از نیما و اشعار نیمایی، فروغ  آغاز جاذبه غزل نیمایی است.

بهمنی تاکید کرد: منوچهر نیستانی بعد از فروغ اولین کسی بود که با نگاهی شگرف و جستجوگر غزل را بعد از نیما ادامه داد و سایه اولین پل را از غزل بعداز نیما زد و نیستانی از روی آن پل عبور کرد. همچنین حسین منزوی با عبور از آن پل سماع، غزل را به نمایش گذاشت و نشان داد با احترام به غزل گذشته می‌توانیم کاری کنیم غزل به نسل‌های آینده نیز منتقل شود.
نظر شما