چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۰۲
کد خبر: ۹۴۶۷۷
|
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴
ویژه‌برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در ماه‌های محرم و صفر اعلام شد
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران همزمان با فرا رسیدن ماه‌های محرم و صفر، ویژه برنامه‌های متعددی را در قالب‌ برپایی نمایشگاه‌های عاشورایی، برگزاری مسابقات عاشورایی، تعزیه‌خوانی، پرده‌خوانی، تولید محصولات عاشورایی و اجرای سایر برنامه‌های فرهنگی و هنری در فرهنگ‌سراهای تهران برگزار می‌کند.
«جلوه سوگ» در فرهنگ‌سراهای تهرانبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام حسن ناصری‌پور، معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ضمن تسلیت به مناسبت فرا رسیدن روزهای عزاداری سید و سالار شهیدان در خصوص ویژه برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری در این روزها گفت: عزاداری امام حسین(ع) آثار، فواید و کارکردهای بسیار مهمی در ابعاد فرهنگی، اجتماعی و سیاسی داشته است. بی‌گمان شناخت این کارکردها باعث می‌شود تا ما نسبت به چرایی عزاداری برای امام حسین(ع) آگاهی ژرف‌تری پیدا کنیم. از این رو ویژه برنامه‌های ماه محرم و صفر با عنوان «جلوه سوگ» با محوریت تعمق و گسترش فرهنگ عاشورا و به منظور گسترش اندیشه حسینی اجرا می‌شود.

به گفته معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری برنامه‌های ویژه‌ای در میدان امام حسین(ع) از اول محرم تا پایان صفر با عنوان «جلوه سوگ» و در قالب‌های مختلف اجرا می‌شود. برپایی غرفه‌های فرهنگی و هنری، برگزاری سوگواره عاشورایی، مراسم عزاداری هیئات، پیاده‌روی اربعین، اجرای تعزیه، نمایشگاه کتاب‌های عاشورایی و ... از دیگر برنامه‌های این روزهاست.

ناصری‌پور ارتقای سطح آشنایی بیشتر شهروندان با اهداف واقعی عاشورا، ایجاد جریان فرهنگی در قالب برنامه‌های دینی در شهر تهران، معرفی الگوهای راستین و ایجاد پیوند عمیق عاطفی با آنان را از جمله اهداف برگزاری چنین ویژه برنامه‌هایی دانست و افزود: تلاش کرده‌ایم در ویژه برنامه‌های ماه‌های محرم و صفر گروه‌های سنی مختلف را در نظر بگیریم و از تمامی ظرفیت‌های موجود در این زمینه برای ارائه پیام عاشورا بهره ببریم.

۲۱ عنوان ویژه‌برنامه در ماه‌های محرم و صفر

معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری با بیان اینکه ۲۱ عنوان برنامه برای دو ماه محرم و صفر از سوی این سازمان در سطح مناطق۲۲گانه و فرهنگ‌سراهای تهران تدارک دیده شده، گفت: تعدادی از این برنامه‌ها در سال گذشته نیز اجرا شده و تجربه کافی در نحوه برگزاری و استقبال خوب مردم به دست آورده‌ایم. تعدادی از برنامه‌ها ویژه میدان آیینی امام حسین(ع) است. در این میدان برنامه‌هایی همچون برگزاری هیئات مذهبی و مراسم سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) توسط مداحان اهل بیت، برپایی غرفه‌های مختلف، اجرای نقالی و پرده خوانی پیرامون وقایع عاشورا و ... برگزار می‌شود. برگزاری مراسم «اربعین حسینی» در روز بیستم ماه صفر، ویژه برنامه برآستان اشک که با میزبانی شاعران آیینی اهل بیت، هرشب با محوریت یکی از شهدای کربلا اجرا شد، در ماه صفر نیز با محوریت سوگواری عزاداری بر اهل بیت اجرا می‌شود.

ناصری‌پور اجرای یازدهمین برنامه آیینی «نوگلان حسینی» که در ۱۰ سال گذشته در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در فرهنگ‌سرای اندیشه اجرا شده است، را از برنامه‌های ویژه محرم و صفر امسال دانست و افزود: برنامه «نوگلان حسینی» امسال با هدف نشر و اشاعه فرهنگ دینی، تشویق و ترغیب نوجوانان خادم اهل بیت(ع) و شناسایی استعدادهای مداحان نوجوان با حضور جمعی از پیرغلامان اهل بیت، مداحان اهل بیت و دانش آموزان مداح شهر تهران برگزار می‌شود و به نفرات برگزیده هدایایی اهدا می‌شود.

برگزاری تعزیه در تمامی مناطق ۲۲گانه شهر تهران از دیگر برنامه‌های این ایام است. همچنین سوگواره عاشورایی مرثیه آفتاب به منظور آشنایی کودکان و نوجوانان با علل قیام حضرت سیدالشهدا به شکل تعزیه خوانی در مدارس مناطق ۲۲گانه شهر تهران نیز در این ایام پذیرای قشر کودک و نوجوان است.

ناصری‌پور مسابقه بزرگ کتابخوانی «۷۲ سخن عاشورایی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی» را نیز معرفی کرد و گفت: این مسابقه به عنوان بزرگترین مسابقه کتابخوانی با هدف ترویج فرهنگ مطالعه به ویژه مطالعه متون دینی، ترویج پیام‌های قیام امام حسین(ع) و بزرگداشت ایام محرم و صفر است. برنامه ویژه روز جهانی کودک نیز که در این ایام واقع شده با عنوان کودکان عاشورایی از برنامه‌های دیگر سازمان فرهنگی هنری است. در ویژه برنامه کودکان عاشورایی کارگاه قصه‌خوانی، برگزاری ایستگاه نقاشی، کلاژ، برگزاری ایستگاه ساخت سربند توسط کودکان با نظارت مربی، اجرای سرود کودک و نوجوان در تمامی مناطق شهر تهران اجرا می‌شود.

برگزاری مراسم اربعین حسینی در روز بیستم ماه صفر و راهپیمایی در این روز از میدان امام حسین(ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، غبار روبی از مزار شهدای گمنام، نمایشگاه کتاب عاشورایی (محفل مقتل)، نمایشگاه مجازی کتاب‌های عاشورایی از دیگر برنامه‌هایی است که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای ایام محرم و صفر تدارک دیده است.

نظر شما