پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۰
کد خبر: ۹۴۷۵۱
|
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
در دومین نشست پاییزی داستان‌نویسی مطرح شد
محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه «محفل داستان» کتابخانه گلستان گفت: نویسنده کسی است که حداقل یک صفحه در روز بنویسد و یک ساعت مطالعه کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دومین اجرای برنامه محفل داستان، کارگاه داستان‌نویسی در فصل پاییز با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی برگزار شد. 

این کارگاه عصر روز سه‌شنبه ۱۱ مهر ماه در کتابخانه گلستان با هدف آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش درست خواندن و آموزش نقد داستان برگزار شد.

در ابتدای برنامه داستان «شبی در کلبه» نوشته ریچارد هیوگز خوانده شد و هنرجویان درباره آن صحبت کردند و مدرس کارگاه گفت: این داستان گوتیک است و در آن به مسائل قشر دردمند اشاره شده، اما فضای داستان فانتزی است و به دلیل گوتیک بودن، روح یک مرده در داستان حضور دارد و نویسنده از زبان آن روح  به مسائل اجتماعی اشاره کرده است.   

سپس مدرس کارگاه در ادامه بحث شخصیت‌پردازی گفت: هر شخصیت برای کنش به حدس متوسل می‌شود. مثلاً با خود می‌گوید اگر فلان کار را بکنم چه می‌شود؟ پس حدس هم نوعی عمل است چون بر اساس آن شخصیت عمل می‌کند. در فلسفه جدید بحث هویت چندگانه انسان مطرح شده و در داستان‌ها هم بازتاب پیدا کرده، طبق این نظر هر آدمی در هر مکان، هر زمان و هر موقعیت روانشناختی واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهد. روایت شناسان معتقدند که هر انسان در فرهنگی خاص رشد کرده و طبق همان فرهنگ عمل می‌کند، از طرفی جنس و جنسیت شخصیت‌ها هم در اعمالشان بی تأثیر نیست، مثلاً یک زن در برخورد با یک واقعه متفاوت‌تر از یک مرد عمل می‌کند. 

سپس بحث تفاوت سینما و داستان مطرح شد و مدرس کارگاه گفت: مخاطب سینما تا حدی منفعل است و کارگردان برای او همه چیز را معین می‌کند، ولی مخاطب داستان خلاقیت بیشتری دارد چرا که بسیاری مسائل را خودش در ذهنش تجسم می‌کند و در آفرینش اثر شریک است.

در ادامه نشست، طبق روال معمول جلسات مخاطبان داستان‌های خود را خواندند و سایر مخاطبان درباره داستان‌ها نظرات خود را بیان کردند. مدرس کارگاه نیز نکات مثبت و منفی داستان را برای حاضران مطرح کرد.

پرسش و پاسخ مخاطبان از کارشناس برنامه بخش پایانی این برنامه بود.
نظر شما