سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۴۵
کد خبر: ۹۴۸۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
محمد مهدی حکیم الهی از کارآفرینان نمونه کشور است که هر هفته روزهای شنبه و چهارشنبه در فرهنگسرای کار و تعاون آثار هنری خود را در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌دهد و علاوه بر فروش تابلوها این هنر را آموزش می‌دهد.
خلق ۴۰۰ اثر هنری با هنر «گلچوب» توسط کارآفرین منطقه۹به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمد مهدی حکیم الهی از اهالی شهر ری و متولد سال ۱۳۳۲ شهرستان خوانسار است. وی درباره شروع فعالیتش در این عرصه گفت: از کودکی نقاشی را دوست داشتم و هرگاه فرصتی دست می‌داد تصاویری می‌کشیدم اما در ابتدا به دليل تأمين معاش زندگي، شغل مکانيکي را انتخاب کردم پس از بازنشستگی فرصتی پیش آمد تا به دنبال هنر «گلچوب» بروم و سرانجام در سال ۱۳۸۵ هنر گلچوب را ابداع کردم و تاکنون بيش از ۴۰۰ اثر هنری خلق شده است.

محمد مهدی حکیم الهی ادامه داد: در ابتدا سیبی را خشک کرده و روی تکه چوبی چسباندم و از این کار بسیار خوشم آمد. از آن به بعد سعی می‌کردم تمام چیزهای را که تا آن زمان جمع کرده بودم با ایده‌های که‌ گاه و بیگاه به ذهنم می‌رسید به صورت یک مجموعه جمع آوری کنم.

کارآفرین منطقه ۹ با بیان اینکه گلچوب نامی است که دخترش برای این هنر انتخاب کرده  افزود: چون بیشتر تابلوها طرح گل هستند. این شاخه از هنر ذهنی است و برگرفته از قوه ابتکار و خلاقيت هنرمند با استفاده از مواد طبيعي و هرچيز کوچک و به ظاهر بی‌اهميت مانند:برگ، هسته، حبوبات، بذرها، دانه و ... که بر روي يک تکه چوب نقش می‌بندد. فراگيري اين هنر نيازمند هزينه چنداني نيست و تنها براي يادگيري قدم اول علاقه‌مندی و سپس به قوه خلاقيت و ابتکار فرد نياز است تا بتواند آثاری تازه را خلق کند.

حکیم الهی که هنرش را به افراد بسیاری آموزش داده است، بیان کرد: بیش از یک‌صد نفر را در این سال‌ها آموزش داده‌ام و از همین طریق زمینه اشتغال بسیاری از هم‌محله‌ای‌ها را فراهم کرده‌ام. این هنر سرمایه زیادی نمی‌خواهد و با ۱۵ هزار تومان می‌توان ابزار اولیه که شامل مقداری فیبر و چوب ام.دی.اف و چند حلقه کوچک آهن‌ربا و مقداری رنگ کیلر برای شفاف کردن اشکال را، تهیه کرد. البته هسته و پوست میوه‌ها هم ابزار اصلی کار هستند. 

این کارآفرین پشتکار و خلاقیت را راه مناسبی برای کسب درآمد از هنر گلچوب دانست و گفت: این هنر بازار کار خوبی دارد. فرد با خلاّقیت و ارائه طرح‌های مختلف می‌تواند درآمدی بیش از یک میلیون تومان در ماه داشته باشد.

محمد مهدی حکیم الهی از سال ۱۳۹۴ به عضويت کانون کارآفريني فرهنگسراي کار و تعاون  در آمده و در اين کانون مشغول فعاليت است.
مطالب مرتبط
نظر شما