پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۴۶
کد خبر: ۹۴۸۵۴
|
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۴
نوجوانان مدارس منتخب تهران در قالب گروه‌های تعزیه خوان، تعزیه حضرت علی اکبر(ع) را زیر نظر استادان تعزیه، در قالب «سومین سوگواره عاشورایی» آموزش دیده و اجرا می‌کنند.
«سومین سوگواره عاشورایی» در ۶ منطقه تهران برگزار می‌شود
به گزارش رسانه خبری سازان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ملوک سید آبادی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱۴ و رئیس فرهنگسرای اخلاق و دبیر اجرایی سوگواره عاشورایی گفت: رسالت هنر تعزیه، انتقال صوتی و تصویری و تجسم عینی بخشیدن به واقعه بزرگ عاشورا است. پس از اجرای موفق دو دوره سوگواره عاشورایی در سال های ۹۴ و ۹۵، امسال با تمهیدات اندیشیده شده گروه‌های تعزیه در مدارس منتخب مناطق ۸، ۱۱، ۱۴، ۱۵، ۱۸ و ۲۰ تهران برای شرکت در سومین سوگواره عاشورایی، تشکیل می‌شود.
  
وی افزود: در «سومین سوگواره عاشورایی» با هماهنگی آموزش ‌و پرورش مناطق ذکر شده، در هر منطقه پنج مدرسه انتخاب و پس از گزینش، دانش‌آموزان مستعد در بازه زمانی ۲۰ مهر تا ۱۰ آبان زیر نظر کارشناسان و استادان تعزیه از جمله کاظم جده خواه، علی اصغر هوشنگی و ... آموزش می‌بینند.
 
دبیر اجرایی «سومین سوگواره عاشورایی» اضافه کرد: به منظور آشنایی بیشتر نوجوانان دانش‌آموز با هنر تعزیه، یک دست لباس کامل تعزیه برای تمام نقش‌ها، یک نسخه تعزیه حضرت علی اکبر(ع) همراه با لوح فشرده اجرای تعزیه و موسیقی متن، در اختیار مدارس منتخب قرار داده می‌شود تا نوجوانان در زمان آموزش از آنها بهره ببرند.
 
رییس فرهنگ‌سرای اخلاق اضافه کرد: پس از طی شدن دوره آموزشی، دانش آموزان منتخب گروه‌های آموزش دیده در مدارسی که تحصیل می‌کنند مجلس تعزیه حضرت علی اکبر(ع) را برای دانش آموزان اجرا می‌کنند.
  
سید آبادی درباره نحوه داوری آثار اضافه کرد: داوری سوگواره در هر منطقه به‌صورت مجزا برگزار می‌شود و از گروه‌های تعزیه آموزش دیده، شبیه‌خوانان برتر در هر نقش انتخاب و در آیین اختتامیه این سوگواره که اواخر ماه صفر در فرهنگ‌سرای اخلاق برگزار می‌شود هم از گروه‌های برتر و هم شبیه‌خوانان برتر نقش‌ها، با اهدای جایزه و لوح تقدیر تجلیل می‌شود، همچنین علاوه برگروه تعزیه برتر هر منطقه، از مدیر و اولیای مدرسه‌ای که در راه‌اندازی و تشکیل گروه تعزیه دانش‌آموزی نقش داشته و آن گروه برگزیده شده نیز هدایایی داده می‌شود. 
نظر شما