جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۹
کد خبر: ۹۴۸۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
زهرا رستمی کارشناس ارشد جامعه شناسی در نشست «فصل خوب زندگی» که در فرهنگ‌سرای سرو با موضوع تربیت جنسی کودکان برگزار شد، والدین را به احساس مسئولیت و لزوم کسب آگاهی جمعی دعوت کرد.
باید کاری کرد، هرکس به وسع خویشبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگ‌سرای سرو با هدف آموزش راهکارهای صحیح تربیت جنسی کودکان و آگاه‌سازی والدین نسبت به خطرات پیرامون کودکان، نشست آموزشی «فصل خوب زندگی» را ۲۳ مهرماه با حضور زهرا رستمی کارشناس ارشد جامعه‌شناسی برگزار کرد.

زهرا رستمی در ابتدای سخنان خود به حوادث اخیر جامعه پیرامون کودکان اشاره کرده و گفت: باید کاری کرد، هرکس به وسع خویش. این روزها خبر اعدام قاتل دختری را که به او تجاوز شده است، زیاد می‌بینیم و می‌شنویم و واکنش‌های مردم به او، اما متاسفانه این اولین بار نیست که این اتفاق می‌افتد و قطعا هم آخرین بار نخواهد بود.

وی به مشاهدات شخصی خود اشاره کرده و افزود: من آزار و اذیت‌هایی که متوجه کودکان هست می‌شنوم و می‌بینم و متاسفانه مطمئنم که خیلی بیش از آنچه می‌دانم اتفاق می‌افتد. هیس‌هایی که در دل دختران هست و خیلی وقت‌ها بازگو نشده و حتی در دل پسر بچه‌ها.

رستمی آگاهی‌سازی و آگاهی یابی افراد نسبت به وقایع اطراف جامعه را امری ضروری برشمرد و بیان کرد: آدم بیمار و منحرف جنسی در جامعه ما مثل خیلی از جوامع وجود دارد. اما راهکار چیست؟ اینکه مثلا به خانه قاتل آتنا حمله کنیم، اینکه مادر و پدرش را بی‌آبرو کنیم، اینکه مجبور به ترک شهر و دیار شوند، بیماران جنسی جامعه را از بین بردیم؟ من چه کار می‌توانم بکنم در این راستا؟ فرزند من هم مثل آتنا در این جامعه زندگی می‌کند. یکی از راه‌های مقابله با گسترش این مسئله  «افزایش آگاهی» است. آگاهی والدین و فرزندانشان. من همیشه پیش فرزندم نیستم. اما اگر او را مجهز به «سلاح آگاهی» کنم که چگونه در موقعیت‌های مختلف می‌توانی با آزار و اذیت دیگران مواجه شوی، اگر احترام به بدنش و چگونگی حفاظت از آن را به او یاد بدهم، اگر به بچه‌ام اجازه دهم از احساساتش صحبت کند و او از چیزهایی که می‌بیند و تجربه می‌کند، راحت با من صحبت کند، بدون انکار و سرکوب احساسش، قطعا می‌شود گامی برداشت، هرچند کوچک. درست است که من با شنیدن قتل آتنا خشمگین می‌شوم و پر از ترس و درد... اما راه حل حمله به خانه او و فحش دادن و دیدن صحنه اعدام او به همراه فرزندم است؟ باید کاری کرد، هرکس به وسع خویش
باید آموزش و آگاهی بیشتر شود.

وی ادامه داد: «خانه تکانی فرهنگی» لازم است. همه بچه‌های دنیا بچه‌های من هستند، حال یک بچه در این دنیا بد باشد، آسیب و ناراحتی آن برای من هم هست. خواهش می‌کنم تا جایی که می‌توانیم به اطرافیان لزوم آگاهی درباره تربیت جنسی کودکان را گوشزد کنیم. چرا همه ما فکر می‌کنیم که "این خبرها و اتفاق‌ها برای فرزند من پیش نمی‌آید!!! و این اتفاقات فقط برای بچه‌های مردم هست! " نه... مصون سازی هر بچه‌ای، در واقع مصون سازی دایره دوستی اوست و اطرافیانش! پس کمی گسترده‌تر فکر کنیم.
  
رستمی به ضرورت پاسخگویی به سوالات کودکان و مطالعه بیشتر والدین در زمینه تربیت جنسی کودکان اشاره کرد و گفت: جواب سوالات جنسی بچه‌ها را کاملا علمی و متناسب با دانسته‌های او بدهیم و با دادن جواب‌های فانتزی یا عوض کردن حرف، فکر نکنیم که همه چیز تمام شد! با گسترش دوره‌های تربیت جنسی کودکان در مهدهای کودک، مدارس، رسانه‌ها از جمله تلویزیون و رادیو، چاپ کتاب‌های مرتبط در این حوزه و ساخت انیمیشن آموزشی قدمی برداریم.
 
وی در پایان به تمامی والدین توصیه کرد: اگر معلمی، به دانش آموزانت بگو شیوه درست مقابله با بیماران جنسی را، اگر مادر و پدری خودت یاد بگیر و با بازی و قصه، مستقیم و غیرمستقیم به بچه‌ات یاد بده شیوه‌های مراقبت از بدن را. اگر هم هیچ کدام نیستی باز هم یاد بگیر چون بالاخره خاله، عمو و عضوی از جامعه‌ای هستی که باید شیوه درست رفتاری را با کودکان بلد باشی. 
خدا راشکر جامعه در حال پیش رفتن به سمت افزایش آگاهی است و کلاس‌ها و برنامه‌هایی در این راستا هست، لطفا حمایت کنیم، اطلاع رسانی کنیم و  مسئولانه رفتار کنیم. با ناسزا گویی و پرتاب سنگ و گریه و غصه خوردن کاری پیش نمی‌رود. همه ما مسئولیم در برابر آتناها. بیایید مسئول باشیم و مسئولانه فکر کنیم تا دنیای زیبای کودکان سرزمین‌مان را بر سرشان آوار نکنند.

فرهنگ‌سرای سرو در خیابان ولیعصر، ضلع شمالی پارک ساعی، کوچه ساعی یکم واقع شده و شماره تلفن گویای ۸۸۸۸۱۸۷۹ آماده پاسخگویی به سوالات علاقه‌مندان است.

نظر شما