چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۰۷
کد خبر: ۹۵۰۲۴
|
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
بیست و سومین نشست کارگاه طب سنتی زیتون سه‌شنبه دوم آبان ماه در خانه فرهنگ نور دانش منطقه ۲۱ برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، خانه فرهنگ نور دانش بیست و سومین نشست کارگاه طب سنتی زیتون را روز سه‌شنبه دوم آبان ماه با موضوع «خواب، کم‌خوابی و بی‌خوابی» برگزار کرد. سپیده اسدی کارشناس این کارگاه بود و به بررسی مباحثی از کتاب «دانستنی‌هایی از طب سنتی ایران» نوشته مژده ارجمندی پرداخت. 

سپیده اسدی درباره کابوس دیدن گفت: اگر افرادی اخلاط مضر بدنشان زیادتر از حد شده باشد، این عامل باعث بد شدن کیفیت خواب و دیدن کابوس می‌شود. خوردن سوپ جو به همراه آلو و زرشک به مدت یک هفته کیفیت خواب افراد گرم‌مزاج را بهتر می‌کند. همچنین نخوابیدن در حالت گرسنگی در افراد صفرایی و سودایی بسیار اهمیت دارد، چون بدن به مواد غذایی دسترسی کمتری دارد، بنا بر این شخص دچار مشکل می‌شود. 

وی افزود: بلغمی‌ها می‌توانند در حالت گرسنگی هم بخوابند. زیاد شدن ناگهانی خواب و کسالت در افراد سالم می‌تواند نشان‌دهنده شکل گرفتن یک بیماری باشد و بیشتر شدن خواب در افراد بیمار نشان‌دهنده روند بهبودی و رفع کسالت آنهاست. 

اسدی درباره کم‌خوابی و بی‌خوابی گفت: بی‌خوابی یکی از معضلات افراد جامعه ماست. یکی از دلایل بی‌خوابی، شرایط محیطی و خارجی است. مثل غم، شادی و اضطراب زیاد، که در این حالت حواس پرت شده و بی‌خوابی می‌آورد. 

وی با اشاره به راهکارهایی برای رفع بی‌خوابی گفت: برای درمان بی‌خوابی باید از شدت گرمی و خشکی مغز کاست و رطوبت آن را با خوردن موادی مثل کاهو، ماست و خیار زیاد کرد. حمام کردن با آب نیم گرم برای افزایش رطوبت بدن، گوش دادن به موسیقی‌های ملایم و شنیدن صدای آب، تاریک کردن محیط و فعالیت و خستگی زیاد و بعد رفتن به یک محیط تاریک از دیگر راهکارهای درمان بی‌خوابی است. 

کارشناس برنامه اضافه کرد: در بررسی علل بی‌خوابی باید به اختلالات مزاج مغز مانند خشکی مغز که می‌تواند موجب خواب‌های آشفته شود اشاره کرد. خواب بیش از حد به علت رطوبت زیادی که به دنبال می‌آورد، مشکلات فرد را زیاد می‌کند. در فصل زمستان خواب روز برای بلغمی‌ها توصیه نمی‌شود، ولی در تابستان خواب قبل از ظهر برای آنها مفید است.

در پایان نشست، کارشناس برنامه به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در کارگاه پاسخ داد. 
نظر شما