به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران؛ نگارخانه فرهنگسرای گلستان میزبان برگزاری نمایشگاه خوشنویسی «خط یار» مجموعه آثار شیخ محمدرضا شوقیان بوده است. شیخ محمدرضا شوقیان فارغ التحصیل حوزه علمیه خراسان رضوی است که هنر خوشنویسی را از سال ۱۳۶۰ نزد استادان شهرهای مانند مرحوم استاد حسین اخضرتهرانی، رسول مرادی و استاد امیرخانی آموخته است و بعدها در خراسان رضوی با کسب مقام اول امتحانات کشوری دوره فوق ممتاز را گذرانید. کتابت کل قرآن کریم و دیوان حافظ شیرازی از جمله آثار مهم شیخ محمدرضا شوقیان در عرصه هنر خوشنویسی است.
برگزاری این نمایشگاه بهانهای برای گفتوگویی کوتاه با استاد شوقیان در مورد فعالیتهای هنری وی شد.
کوچکترین عضو انجمن خوشنویسان بودم
شوقیان درباره سابقه فعالیت خود بیان کرد: متولد سال ۱۳۴۶هستم و فعالیت حرفهای در عرصه هنر را از سال ۱۳۶۰ آغاز کردم. يادم هست آن روزها با اختلاف سنی زیادی از نفر بعدی من کوچکترین عضو انجمن خوشنويسان تهران بودم. بعد از گذراندن دوره متوسط خوش برای ادامه تحصیل در حوزه علمیه عازم مشهد شدم. در مشهد همزمان توانستم دوره ممتاز خوشنویسی را طی کنم. در آزمون آخر دوره ممتاز خوشنویسی همان زمان در سه رشته مقام اول را کسب کردم و تدریس در انجمن خوشنویسان مشهد را آغاز کردم. برای گذران مرحله فوق ممتاز زیرنظر استاد امیرخانی عازم تهران شدم.
غالب آثار معنوی ام ریشه در تحصیلاتم دارد
وی با بیان اینکه در هنر خوشنویسی بیشترین آثار بر محور ادبیات شکل میگیرد گفت: البته که عرفان و آیات هم در آثار خوشنویسی جایگاه خاصی دارند. دلیل اینکه بیشترین آثار مربوط به آیات و روایات است به رشته تحصیلی و حوزویام باز میگردد. طبیعی است که چنین شناختی از علم حوزه بر انتخاب و شکلگیری آثار تأثیر میگذارد. در علم خوشنویسی اتکا به اشعار هم از نوع عرفانی و مذهبی است. وقتی قرار است شعری را انتخاب کنیم طبیعی است اشعار مولوی را بیشتر میپسندیم. مردم هم چنین آثاری را بیشتر دوست دارند زیرا مردم ارتباط کامل و باشناختی با آیات و روایات مذهبی نمیگیرند و در واقع وقتی ما کلام مذهب را از زبان شعرهای عرفانی و بهوسیله هنر که ذات آدمی بر آن سرشته شده است عنوان میکنیم در حقیقت دو طبع مورد پسند انسانها را باهم پیوند میزنیم و طبیعی است که بر ضمیر انسان چنین هنری ماندگار شود.
وی افزود: صفا، شأن و روحانیتی که در هنرخوشنویسی وجود دارد بسیار برتر و چشمگیرتر از مضامین زیبای سایر هنرهاست. هنر خوشنویسی حتی به نوعی نگاه تبلیغی و ترویجی به عرفان و اعتقادات دارد چون مضامین عرفانی را به زبان پسند مردم به اشتراک میگذارد.
هرکس به سهم خود از اعتقاداتش میگوید
محمدرضا شوقیان در خصوص بیان درونیات به وسیله هنر گفت: وقتی در عرصه هنر زبده شوی تلاش میکنی درونیات خودت را بوسیله هنری که آموخت به منصه ظهور بگذاری. سخنران، کارشناس مذهبی، مدرس و هنرمند هرکدام به سهم خودشان تلاش میکنند آنچه که از اعتقادات و باورهای مذهبی میدانند به دیگران منتقل کنند اما اینکه تأثیرگذاری عملکرد کدامیک بیشتر است دقیقا به ضمير و پسند انسان مخاطب باز میگردد. انسان همیشه هنر و زیباییهایش را در ذات دوست داشته و پسند ذاتی را نمیتوان از زندگی بشر حذف کرد. ما حتی در حدیث نبوی داریم که پیامبر (ص) فرمودند عَلَيكُم بِحُسنِ الخَطِّ فَإنَّهُ مِن مَفاتِيحِ الرِّزقِ ؛ بر شما باد به زيبايى خط كه از كليدهاى روزى است.
وی اضافه کرد: یکی از ویژگیهای برجسته علوم مذهبی مانند حوزه و بهویژه درس خارج داشتن خط زیبا و خوب نوشتن است.
هنری که از درون سازی شروع میشود
این هنرمند خوشنویس در خصوص ارزش معنوی هنر خوشنویسی بیان کرد: هیچ هنرمند خوشنویسی حاضر نمیشود حتی به قیمت گزاف جمله یا اثری را بنگارد که زیبا نیست یا محتوای عرفانی ندارد. در هنرهای دیگر مانند هنر موسیقی بسیار آثاری را میبینیم که با عرفان و حتی آموزههای دینی مغایر هستند و این ویژگی منحصر بهفرد علم خوشنویسی است. شما در میان آثار سایر هنرمندان مثل مجسمه ساز، نقاش و نویسنده به وفور آثار نامتعارف را میبینید اما اثر نامتعارف در هنر خوشنویسی امکان ندارد. یک خوشنویس باید با ظرافت، دقت، حوصله، کمال ادب و در فضایی آرام و ذهنی شروع کند تا بتواند یک اثر هنری زیبا خلق کن. این همه هماهنگی میان اجزای درونی و تأثیر ان در هنر به شکل بیرونی واقعا بینظیر است.
علاقهمندان به بازدید از این آثار میتوانند به نگارخانه فرهنگسرای گلستان به نشانی نارمک، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان مراجعه کنند و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با تلفن ۷۷۸۱۵۱۷۳ تماس بگیرند.