پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۵۶
کد خبر: ۹۵۱۵۰
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲
با حضور مدیران در سازمان فرهنگی هنری
نشست هم‌اندیشی و هماهنگی مراسم اربعین حسینی در تهران شنبه ۱۳ آبان با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، جانشین فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) و مدیران و معاونان برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست هم‌اندیشی و هماهنگی مراسم اربعین حسینی در تهران روز شنبه ۱۳ آبان ماه با حضور محمود صلاحی رییس و معاونان و مدیران سازمان فرهنگی هنری، سردار احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ، کیهان محمدخانی قائم‌مقام سازمان زیباسازی شهر تهران و نماینده نهادهایی مانند شرکت واحد اتوبوس‌رانی، امور مساجد، مدیریت بهره‌برداری متروی تهران، اداره کل اخبار رادیو و ... در سالن جلسات سازمان فرهنگی هنری برگزار شد. 
 
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری گفت: برنامه پیاده‌روی اربعین در تهران چند سال است که برگزار می‌شود و سازمان فرهنگی هنری وظیفه بسترسازی برای آن را بر عهده دارد. 
 
نشست هماهنگی پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار شد

وی افزود: درباره راهپیمایی برخی اشکالات شرعی گرفتند، به همین دلیل از دفتر دو تن از مراجع تقلید و دفتر مقام معظم رهبری فتوا گرفتیم و نه تنها موافق بودند، بلکه توصیه داشتند در جاهای دیگر کشور نیز این راهپیمایی برگزار شود. آغاز اجرای برنامه پیاده‌روی در ساعت ۶ صبح در میدان امام حسین (ع) انجام می‌شود و در مسیر نیز ۱۷ موکب خواهیم داشت. سه موکب ویژه بصیرت‌افزایی نیز به همت سازمان فرهنگی هنری برپا می‌شود و بسته‌های فرهنگی‌ای هم برای اهدا به شهروندان آماده کرده‌ایم که در طول مسیر اهدا می‌شود. 
  
ناصری‌پور ادامه داد: برنامه‌های مناطق نیز در این راستا برگزار می‌شود، مانند تهیه کلیپ ویژه اربعین در مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۷ که کار خوبی بود. میدان امام حسین (ع)، میدان شهدا، میدان خراسان، تیردوقلو، خیابان شوش، میدان شوش، پمپ بنزین فدائیان اسلام و... برخی از محل‌های موکب‌های مسیر پیاده‌روی است. علاوه بر مسیر میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، مسیرهای دیگری برای استفاده شهروندان آماده می‌شود.
 
سردار احمد ذوالقدر جانشین فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) تهران بزرگ نیز با تشکر از رییس سازمان فرهنگی هنری به خاطر توجه به موضوع اربعین گفت: آن فرمایش امام (ره) را که می‌فرمودند «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است» الان متوجه می‌شویم. در این چند سال حملات تروریستی بسیاری انجام شده، ولی استقبال از پیاده‌روی اربعین همچنان ادامه دارد. این پیاده‌روی تمرینی برای ظهور است و ۲۰ میلیون نفر دارند بدون مشکل پذیرایی می‌شوند.

نشست هماهنگی پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار شد

وی اضافه کرد: در تهران باید نمادی ایجاد شود تا همه عزاداری‌ها در آن متمرکز شود. در زنجان، اردبیل، یزد و... چنین چیزی هست، ولی در تهران نمادی نیست. به نظرم این پیاده‌روی با حضور یک میلیون نفر می‌تواند نماد تهران باشد. جلوه‌های زیبایی در این پیاده‌روی می‌بینیم که شباهت زیادی به پیاده‌روی نجف تا کربلا دارد. پیاده‌روی «جاماندگان» به خوبی در بین مردم جا افتاده و باید برای ثبت و محافظت آن تلاش کرد. اگر این پیاده‌روی به همین شکل مردمی بماند، امکان بقای آن هم زیاد است. 
 
جانشین فرمانده سپاه حضرت محمد رسول‌الله (ص) ادامه داد: سال گذشته مسیر میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) را طی کرده بودیم، ولی در میدان خراسان همچنان مردم در حال حرکت بودند. امسال بحث‌های امنیتی هم با قدرت در حال پیگیری است و در تهران و ری انجام می‌شود که انشالله حادثه‌ای نداشته باشیم. امور آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، اورژانس تهران و نهادهای دیگر هم دست به دست هم داده‌اند که این مراسم به خوبی برگزار شود.
 
وی افزود: برای امنیت و بهداشت ایستگاه‌های صلواتی بحث مجوز را داریم و کسی نمی‌تواند سر خود ایستگاه صلواتی ایجاد کند. مذاکره خوبی با شبکه ۵ سیما داشته‌ایم که پخش مستقیم را در دستور کار قرار دهند. از مسئولان برای مصاحبه و شرکت در پیاده‌روی دعوت کرده‌ایم که تشریف می‌آورند. در پایان از همه نهادهای مشارکت‌کننده در این کار به ویژه شهرداری تهران سپاسگزارم. 

صلاحی: پیاده‌روی میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نمادی از پیاده‌روی اصلی است
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری به تسلیت به مناسبت ایام ماه صفر گفت: تابلوی شیعه و اسلام نهضت عاشورا در سال ۶۱ هجری است و ما تابلویی بزرگ‌تر از این نداریم. واقعه عاشورا زنگارهایی را که از صدر اسلام ایجاد شده بود، از بین برد. مانند امروز که داعش به نام اسلام، آدم می‌کشد و اگر کسی اهل بصیرت نباشد، اینها را دولت اسلامی می‌داند. 
  
وی ادامه داد: تابلوی امام حسین (ع) در تاسوعا و عاشورا تجلی پیدا می‌کند. اربعین از دیگر مقاطع مهم این نهضت است که در پیاده‌روی نجف تا کربلا به عنوان بزرگ‌ترین اجتماع انسانی تاریخ جلوه می‌کند. اصل پیاده‌روی اربعین در عراق است و پیاده‌روی میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) نمادی از پیاده‌روی اصلی است. فعالیت‌ها هم به صورت مردمی است و ادارات و نهادها نقش کمک‌کننده دارند. سازمان فرهنگی هنری باید به کمک سایر نهادها بستری برای برگزاری باشکوه این پیاده‌روی فراهم کند. 
 
نشست هماهنگی پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار شد

رییس سازمان فرهنگی هنری تصریح کرد: همه باید کمک کنیم که این مسیر ۱۷ کیلومتری را رونق دهیم و کار بیشتری در این حوزه انجام دهیم. دنبال این نباشیم که چقدر کار بر عهده‌مان است، بلکه چند برابرش را داوطلبانه انجام دهیم. مثلاً سال گذشته صدا و سیما ۵-۶ ساعت پخش زنده داشت که این کار را داوطلبانه انجام داد. شهرداری تهران نیز در مرزهای عراق، شملچه، مهران و چذابه، فعال است و به زائران خدمات‌رسانی می‌کند.

وی اضافه کرد: تلاش کنیم که پس از پیاده‌روی اصلی، پیاده‌روی تهران دومین اجتماع بزرگ اربعین باشد. «جاماندگان» هم نام زیبایی است و در کنار آن می‌توان جملات دیگری قرار داد. از سازمان زیباسازی شهر تهران می‌خواهیم در این حوزه ورود کند. در بحث امنیت نیز با سپاه پاسداران همکاری داریم و با سردار ذوالقدر و همکارانشان هماهنگ هستیم. از شهرداری‌های مناطق می‌خواهیم با فواصل معین سرویس‌های بهداشتی تعبیه کنند که به صورت دائمی ساخته شود و در بقیه زمان‌های سال نیز مردم از آن استفاده کنند. 

صلاحی در پایان گفت: در بحث اطلاع‌رسانی، مستندسازی در دستور کار قرار گرفته و با کیفیت مناسبی انجام می‌شود تا به زودی از صدا و سیما پخش شود. مترو و اتوبوس‌رانی نیز هماهنگ هستند و برای برگشت از شهر ری، شهروندان به صورت رایگان از آن استفاده می‌کنند. چرا که در آن شلوغی امکان گرفتن بلیت وجود ندارد. در پایان از همه مدیران و نهادهای همکار در این کار بزرگ تشکر می‌کنم. 

نشست هماهنگی پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار شد

کیهان محمدخانی قائم‌مقام سازمان زیباسازی شهر تهران نیز گفت: سازمان زیباسازی وظیفه خودش می‌داند که سهمی در این جریان داشته باشد. با معاونان خدمات شهری مناطق هماهنگی‌هایی داشته‌ایم که بتوانیم تبلیغات و اطلاع‌رسانی مناسبی برای پیاده‌روی اربعین داشته باشیم. بیشترین وظیفه سازمان زیباسازی تشویق مردم به حضور در راهپیمایی، سیاه‌پوش کردن مسیر و انتخاب شعارهای مناسب برای پیاده‌روی است. از روز پنجشنبه تبلیغات محیطی در شهر تهران آغاز شده و تا روز اربعین ادامه خواهد داشت. 

نظر شما