جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۲
کد خبر: ۹۵۱۵۵
|
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
پنجمین کارگاه آموزشی «وضعیت زرد» با موضوع تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی صبح روز جمعه ۱۲ آبان ماه در دبیرستان دخترانه بیت الزهرا (س) برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پنجمین کارگاه آموزشی «وضعیت زرد» با موضوع تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی صبح روز جمعه ۱۲ آبان ماه در دبیرستان دخترانه بیت الزهرا (س) برگزار شد و در آن مجید خسروآبادی کارشناس فضای مجازی با اشاره به روند ضریب نفوذ اینترنت و شبکه‌های مجازی در ایران گفت: ۵۳ درصد مردم حداقل عضو یکی از شبکه‌های مجازی هستند و این زنگ هشدار را برای خانواده‌ها به صدا در می‌آورد. 

وی با تاکید و جلب توجه والدین به اینکه با قدری تعمق دریابند که هدف از راه‌اندازی فیس‌بوک، اینستاگرام و تلگرام توسط متولیان بیگانه چیست، گفت: آیا تنها این است که ما بتوانیم سهل‌تر از امکانات آنها بهره‌مند شویم و هیچ هدف شومی در پس آن برای جامعه و نسل جوان وجود ندارد؟ 

این کارشناس رسانه افزود: اطلاعات جاسوسی آمریکا با اخذ تیک «توافق» که در بدو پیوستن به فضای مجازی از هر کاربری می‌گیرد و با تاییدی که خود کاربر ناخوانده و بی‌اطلاع اعلام می‌کند، به خود اجازه می‌دهد که به تمامی محتوای شخصی و دوستان شخص دسترسی داشته باشد که بر اساس سن، میزان علایق، محل زندگی و... خوراک‌های تهاجم فرهنگی و زمینه‌های جنسی و فرهنگی را به خانواده‌ها و فرزندان تحمیل می‌کند. 

وی «اعتیاد به اینترنت» را یکی از مشکلات جامعه جهانی برشمرد و افزود: قطع روابط خانوادگی، تنبلی، کرختی، آسیب جسمانی، متلاشی شدن کانون خانواده، ترویج محتوای نادرست، آسیب به اعتماد به نفس و... تنها بخشی از پیامدهای اعتیاد به اینترنت و شبکه‌های مجازی است. 

خسروآبادی در بخشی از اشارات خود به ترویج استفاده از رسانه‌های مجازی توسط بانیان امر تصریح کرد: انزوای اجتماعی، پایین آوردن سن بلوغ، احساس تنهایی و... از جمله آفاتی است که جوانان را مورد چالش قرار می‌دهد. 

وی با هشدار به والدین گفت: شما والدین حتماً بایستی با شبکه‌های مجازی آشنا باشید تا با شناخت کامل بتوانید نوجوانان خود را هدایت کنید. ۷۰ راهکار نفوذ به نوجوانان وجود دارد که هر پدر و مادر بایستی راه نفوذ و کنترل فرزند خویش را با مشاوره از اهالی فن بیاموزد. 

وی به برخی از راهکارها اشاره کرد و گفت: مدیریت زمان یکی از اصلی‌ترین راهکارهاست که بایستی میزان استفاده از فضای مجازی محدود و مدیریت شود. تغییر عادات رفتاری، تکنیک‌های تمرین متضاد، مدیریت اوقات فراغت، طرح سؤالات بنیادین از دیگر راهکارهای روانشناختی است. 

««وضعیت زرد» سلسله نشست‌هایی است که به همت خانه فرهنگ فرشته آزادی در مدارس برگزیده منطقه ۱۴ برگزار می‌شود و در نشست‌های متعدد و جداگانه برای دانش آموزان و والدین آسیب‌های فضای مجازی بررسی می‌شود. 
نظر شما