پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۴:۳۹
کد خبر: ۹۵۱۸۱
|
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
آیین پایانی سومین کنگره سالانه متخصصان علوم ارتباطات برگزار شد
رییس سازمان فرهنگی هنری در اختتامیه کنگره متخصصان علوم اطلاعات که بعد از ظهرروز دوشنبه ۱۵ آبان ماه در تالار قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گفت: طرح فرهیختگی جامعه ایران به هیچ وسیله دیگری ارتقا پیدا نمی‌کند و ارتقای فرهنگ به ارتفاع مطالعه است و غیر از این راهی ندارد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری به عنوان یکی از سخنرانان اختتامیه سومین کنگره متخصصان علوم اطلاعات پشت تریبون قرار گرفت و گفت: خوشحالم که این کنگره نوپا سومین سال را از سر می‌گذراند. در اهمیت موضوع کتاب و کتابداری و همه مقدمات و موخرات قبل و بعد از آن حتما متخصصان در جلسه دیروز و امروز مطالب بسیار مهم و ارزنده‌ای را برای شما گفتند. همه شما که سر و کار با کتاب دارید می‌توانید ساعت‌ها مطالب ارزنده‌ای که مورد استفاده همه باشد بیان کنید. اگر هم به گفته همه کسانی که در علم کتاب دستی دارند نگاه کنید، فهرست بزرگی از اهمیت کتاب گرد هم خواهید آورد که من نمی‌خواهم آن موضوعات را تکرار کنم. دو سه جمله درباره کتاب می‌گویم چون درباره علم کتاب و فرهیختگی تکرار آن هم ارزشمند است.
 
 وی ادامه داد: همانطور که بالاترین عبادت در پیشگاه خدا نماز است. نماز هم تکرار خوبی‌هاست. موضوعات مربوط به کتاب هم هرچقدر تکرار شود ارزشمند است. می‌دانیم که در همه مکاتب و مذاهب اهمیت کتاب مطرح شده اما هیچ کدام مثل اسلام نیست. معجزه اسلام کتاب است و به پیامبر گفته می‌شود: بخوان. یعنی پیامبر به خواندن مامور شده. پس معلوم می‌شود ما هم باید بخوانیم.
 
صلاحی: ارتقای فرهنگ به ارتفاع مطالعه است

صلاحی در اشاره به دستاوردهای حاصل از انقلاب اسلامی بیان کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود. به خاطر بعضی از موضوعات، دختران خیلی مایل نبودند که درس بخوانند. انقلاب اسلامی راه را برای کتاب خواندن دختران باز کرد. امروزه دختران توانسته‌اند صندلی‌های بیشتری را نسبت به پسران در دانشگاه‌ها بگیرند چون اهمیت علم و دانش را فهمیدند. همچنین متخصصان زیادی را توانستیم به جامعه تحویل دهیم.  قبل از انقلاب دستیار پزشک از هند وارد می‌شد. الان فضای خواندن باز شده است. یک فضای رسمی داریم که دانشگاه است اما نباید با متخصص و فارغ التحصیل شدن خواندن را کنار گذاشت. هر کسی در هر موقعیت وقتی از دانشگاه خارج شد کتاب را کنار بگذارد متوقف می‌شود که این خوب نیست.
 
رییس سازمان فرهنگی هنری در خصوص اهمیت برگزاری این کنگره گفت: اهمیت این کنگره این است که موضوعات را در کشور باز کنید. کتابدار را نباید یک نیروی معمولی دید. کتابدار دکتر پیشرفت جامعه نسل بشر است. کتابخانه‌ها کلینیک بهبود روحی و روانی مردم به خصوص در کلان شهرها هستند که آسیب‌های استرس زای زندگی ماشینی لاجرم بر روح و جسم ما وارد می‌شود. اگر فردی هر شب چهار ساعت مطالعه نکند از زندگی بهره‌ای نبرده است.
 
وی در اشاره به پیشرفت تکنولوژی در دنیا توضیح داد: اکنون شرایط به گونه‌ای شده است که هر اتفاقی در دورترین نقطه کره خاکی بیافتد میلیاردها آدم همزمان از آن مطلع می‌شوند. خوب است که ما استفاده کننده از تکنولوژی باشیم اما مطالعه را فراموش نکنیم. چرا تیراژ کتاب باید ۲ هزار باشد؟!
 
صلاحی در ادامه به معرفی باغ کتاب تهران به عنوان یکی از امکانات لازم برای مطالعه اشاره کرد و گفت: باغ کتاب با وسعت ۷۰هزار متر مربع و ۷۰۰هزار عنوان کتاب آماده شده است. طرح فرهیختگی جامعه ایران به هیچ وسیله دیگری ارتقا پیدا نمی‌کند. ارتقای فرهنگ به ارتفاع مطالعه است و غیر از این راهی ندارد.
 
وی افزود: در سال ۹۴ سازمان فرهنگی هنری ۸۳ کتابخانه در اختیار داشت که این تعداد امروز به ۴۰۰ کتابخانه رسیده است که البته هنوز هم کم است. باید از دولت هم خواهش کنیم که تعداد کتابخانه‌هایش را که ۳۸ تاست، افزایش دهد. باید از راه‌های مختلف تشویق به مطالعه کرد و جایزه هم در نظر بگیریم تا کتاب بخوانند. امسال جشن سررسیدهای سفید را برگزار کردیم. سررسید‌هایی که بی استفاده مانده بود را جمع‌آوری کردیم و آنها را به روستاهای سیستان و بلوچستان فرستادیم که دفترچه‌ای برای نوشتن ندارند. ادارات و شرکت‌ها هم می‌توانند به جای سررسید کتاب هدیه دهند. مگر یک نفر چند سررسید می‌خواهد؟ً

صلاحی: ارتقای فرهنگ به ارتفاع مطالعه است

صلاحی برگزاری کنگره سالانه متخصصان علوم ارتباطات را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: باید در سایر استان ها نیز چنین جلساتی برگزار شود. همچنین می‌توان از صدا و سیما درخواست کرد که قبل از هر برنامه یک کتاب خوب نشان دهد و آن را تبلیغ کند. سود حاصل از این کار کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.
 
وی همچنین به موضوع فراهم آوردن شرایط تحصیل برای کودکان کار اشاره کرد و گفت: سال گذشته تصمیم گرفتیم کودکانی کاری را که تحصیل نمی کنند شناسایی کرده و شرایط تحصیل را برایشان فراهم کنیم. ۵۴۰ کودک شناسایی شدند و در مدرسه‌ای با نام صبح رویش به تحصیل پرداختند که امسال کلاس دوم هستند. همچنین متوجه شدیم در روستای ابراهیم آباد ۴۰ کیلومتری شهرری ۱۲۰ کودک محروم از تحصیل هستند. آنجا هم کارهای برپایی مدرسه را با کمک آقای جوان در برنامه خندوانه انجام دادیم که بچه‌های آن روستا هم حالا کلاس دوم هستند. جا دارد در پایان از همه کسانی که کنگره را برگزار می کنند تشکر می کنم.

در ادامه مراسم برندگان مسابقه «خواندن، دانستن، توانستن» توسط داوران معرفی شدند که در حین اعلام اسامی منتخبان و برگزیدگان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به هر ۱۶ دانشجو بن کتاب ۲۰۰ هزارتومانی برای خرید از باغ کتاب اهدا کرد.

در ادامه برگزیدگان جوایز ملی پوری سلطانی؛ برای بهترین اثر حرفه‌ای در حوزه علوم اطلاعات، جایزه ملی نورالله مرادی؛ برای بهترین اثر حرفه‌ای در حوزه اطلاعت آرشیوی و جایزه ملی عباس حری؛ برای بهترین اثر در مطالعات نظری حوزه علوم اطلاعات معرفی شدند.
مطالب مرتبط
نظر شما