پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۴
کد خبر: ۹۵۲۱۹
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۶
محمدرضا گودرزی مدرس کارگاه «محفل داستان» کتابخانه گلستان گفت: داستان «نامه‌ای به خانه» نوشته ازاندو نویسنده نیجریه‌ای، داستان باورها و آیین‌های سنتی مردم نیجریه و نقدی بر جوانانی است که بی‌هدف مهاجرت می‌کنند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ششمین اجرای برنامه محفل داستان، کارگاه داستان‌نویسی در فصل پاییز روز سه‌شنبه ۱۶ آبان ماه با حضور محمدرضا گودرزی و جمعی از علاقه‌مندان به ادبیات داستانی در کتابخانه گلستان برگزار شد. 

این کارگاه با هدف آموزش و تربیت علاقه‌مندان به نوشتن داستان، آموزش مباحث نظری، ایجاد فرصت برای علاقه‌مندان به نقد و آموزش نقد و درست خواندن داستان به روش سنجیده و علمی برگزار شد.

در آغاز تعدادی از مخاطبان داستان‌های خود را خواندند و سایر مخاطبان و کارشناس برنامه نظرات خود را درباره داستان‌ها مطرح کردند. سپس تمرینات داستانی توسط مخاطبان انجام شد.

در ادامه نشست، داستان «نامه‌ای به خانه» نوشته ازاندو نویسنده نیجریه‌ای خوانده شد و شرکت‌کنندگان درباره آن نظر دادند. سپس مدرس کارگاه گفت: این داستان در قالب نامه مادری نیجریه‌ای به پسرش که به آمریکا رفته تا درس بخواند، نوشته شده است. در داستان، باورها، آداب و آیین‌های سنتی مردم نیجریه آمده و نقدی است بر جوانانی که بی‌هدف مهاجرت می‌کنند و زندگی‌شان تباه می‌شود و در عین حال پدر و مادرشان همه دارایی خود را به دلار تبدیل کرده و به او داده، شاید برود کسی شود ولی نمی‌شود. 

همچنین گودرزی درباره بحث شخصیت‌پردازی در داستان گفت: شخصیت‌پردازی در داستان کوتاه و رمان متفاوت است. برخی معتقدند داستان کوتاه، داستان شخصیت نیست، چون برای شخصیت‌پردازی لازم است شخصیت در موقعیت‌های متفاوتی مانند مشکلات خانوادگی، مسائل شغلی، کودکی و نوجوانی، موقع عصبانیت، موقع شادی و موقع بیماری نشان داده شود تا خواننده تصور روشنی از او را دریابد. حال آن که داستان کوتاه دارای حداکثر دو موقعیت است (معمولاً یک موقعیت بیشتر نیست). البته این به آن معنا نیست که در داستان کوتاه اصلاً شخصیت‌پردازی نمی‌شود، چون در داستان کوتاه هم تا جایی که طرح داستان و موقعیت آن نیاز داشته باشد، باید شخصیت‌پردازی صورت بگیرد، هر چند مانند رمان کامل نباشد.

پرسش و پاسخ مخاطبان از کارشناس برنامه بخش پایانی این برنامه بود.
نظر شما