پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۴۵
کد خبر: ۹۵۲۵۷
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰
رئیس فرهنگسرای رسانه گفت: ابتدا باید بپذیریم در درون گفتمان دینی تولید محتوا کنیم و ساختارهایی که داریم تقسیم وظیفه کنند و در نهایت همزمان همه مجموعه‌ها یک موضوع و یک مسأله را در داخل گفتمان دینی ترویج ندهند.
نهضت گفتمان دینی شکل نگرفته است/ ضرورت تقسیم‌ وظیفه برای تولید محتوابه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بهزاد تیمورپور، رئیس فرهنگسرای رسانه‌، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به ایجاد مختصات گفتمان دینی در فضای مجازی گفت: گفتمان دینی در فضای مجازی اگر صحیح اتفاق بیفتد، قطعا اکثریت مصرف‌کنندگان فضای مجازی به سمتش سوق خواهند یافت. متأسفانه ابزار هنری برای ارائه مطالب دینی‌مان در فضای مجازی بسیار کم در دسترس داریم و دقت نظر در ارسال مطالب به شیوه هنری بابت تفکر دینی‌مان در فضای مجازی نداریم. هر زمان ابتکار عمل را در تولید محتوا در حوزه فعالیت‌های دینی با قالب هنری در پیش گرفتیم، پیروز میدان خواهیم بود و مخاطبان بیشتر از آن بهره‌مند می‌شوند.
 
وی افزود: هم‌اکنون فقر تولید محتوا در فضای مجازی به شدت به چشم می‌خورد؛ هم‌اکنون در حوزه پیام‌رسان تلگرام هشت درصد تولید محتوا صورت می‌گیرد و ۹۲ درصد انتقال این هشت درصد در فضای مجازی بوده که این آمار نگران کننده‌ای‌ست؛ بنابراین مسئولانی که در فضای مجازی هم‌اکنون مسئولیت دارند، باید به تولید محتوای ارزشمند در قالب هنر توجه کنند.
 
رئیس فرهنگسرای رسانه تصریح کرد: مؤسساتی که در این حوزه دغدغه دینی دارند، باید بیشتر به تولید محتوا بپردازند؛ تولید محتوا تنها به این معنا نیست که بنر و پوستری را در فضای مجازی قرار دهیم و تبلیغ کار‌های نکرده‌مان را بگذاریم بلکه موضوعات دینی و قرآنی را هر زمان به درستی برای مردم انتقال دادیم، آنها عاشق اسلام و تشیع شدند و به این سمت سوق یافتند.
 
وی بیان کرد: بزرگترین کوچ اینترنتی کشور زمانی رخ داد که مردم از پیام‌رسان وایبر به تلگرام کوچ کردند؛ بنابراین آن مسئولانی که محتوای خوبی را در دهه ۷۰ و ۸۰ در رسانه‌های دیجیتال تولید کردند، هم‌اکنون موظفند سریعا محتوا را با نرم‌افزارهای امروزی به‌روزرسانی کنند و در اختیار مردم قرار دهند هر نقطه که ما محتوای خوب را در اختیار مصرف کننده قرار ندادیم، به دلیل آنکه مخاطب تشنه آن است، سریعا به مشابه آن محتوا رجوع می‌کند و حتی ممکن است که در دام افرادی که دیدگاه‌های اقتصادی بیشتر دارند، بیفتند و در نهایت مصرف کننده پیام نامرغوبی می‌شوند.
 
تیمورپور اظهار کرد: در حوزه وب، گفتمان دینی‌مان در سال‌های ۸۴ تا ۹۳ خوب بود تا جایی که یک نهضت بسیار صحیحی در گفتمان دینی در فضای وب صورت گرفت، اما در فضای پیام‌رسان‌های موبایلی این نهضت شکل نگرفته و یک ایراد دیگری وجود دارد مبنی بر اینکه نزدیک به ۲۰ مجموعه با نگاه دینی و حاکمیتی و دولتی و مؤسسات غیردولتی، کارهای موازی برای تولید محتوا و گفتمان دینی در فضای مجازی انجام می‌دهند. برای مثال در سه ماه نزدیک به ۲۰ اپلیکیشن با موضوع شهید توسط چند مجموعه انجام شد. ای کاش تقسیم وظایفی شود و بخشی از گفتمان را یک مؤسسه و بخش دیگری را مؤسسات دیگر برعهده بگیرند و دیگر شاهد چنین موازی‌کاری‌هایی نشویم.
 
وی بیان کرد: ابتدا باید بپذیریم در درون گفتمان دینی تولید محتوا کنیم و ساختارهایی که داریم تقسیم وظیفه کنند و در نهایت همزمان همه مجموعه‌ها یک موضوع و یک مسأله را در داخل گفتمان دینی ترویج ندهند.

نظر شما