پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۹
کد خبر: ۹۵۲۷۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۳
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۸، توجه به مطالعه و کتابخوانی را یکی از وظایف نهادهای فرهنگی دانست و افزود: مراکز فرهنگی، کتابخانه‌ها و فرهنگ‌سراها نقش موثر و مهمی در گسترش فرهنگ مطالعه دارند.
فرهنگ‌سراها نقش مهمی در گسترش فرهنگ کتابخوانی دارندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ناصر امین‌زاده با اشاره به این که توجه به مقوله کتاب، نباید به هفته کتاب محدود شود گفت: اگرچه این هفته، بهانه خوبی برای پرداختن به کتاب و کتابخوانی است و سازمان ها و نهادهای مختلف، برنامه های گوناگونی را در این راستا اجرا می کنند اما توجه به کتاب و وضعیت نشر به بهانه نیاز ندارد و تلاش ما براین است که در طول سال، به گسترش فرهنگ مطالعه و نهادینه کردن آن بپردازیم.

رییس فرهنگ‌سرای گلستان، توجه به موضوعات فرهنگی را یکی از وظایف فرهنگسراها دانست و افزود: مراکز فرهنگی می‌توانند نقش مهم و موثری بر افزایش سرانه مطالعه داشته باشند. در هر حال، فرهنگ‌سراها، کتابخانه‌ها مراکز فرهنگی بسیاری، وابسته به شهرداری هستند و طی این سال‌‎ها، توانسته‌اند تاثیر زیادی بر گسترش فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی داشته باشند.

امین‌زاده با اشاره به شعار هفته کتاب «کتاب، سایه‌بان شهر» به برنامه‌هایی که همزمان با هفته کتاب در سطح منطقه اجرا می‌شود، اشاره و بیان کرد: سه‌شنبه، ۲۳ آبان ماه برنامه «ترنم قلم» که به نقد و بررسی یک اثر داستانی باحضور نویسنده و منتقدان می پردازد و همچنین کارگاه داستان نویسی «محفل داستان»، شرح و تفسیرمثنوی معنوی با عنوان «بشنواز نی» در کتابخانه گلستان برگزار می‌شود.

مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه ۸ با اشاره به این که لازم است فرهنگ مطالعه از کودکی در افراد نهادینه شود گفت: در راستای رسیدن به این هدف، طی هفته کتاب برنامه «یک روز خوب با کتاب» به اجرا در می‌آید تا دانش آموزان بتوانند با نویسندگان محبوب خود از جمله محمدرضا شمس، لاله جعفری، مریم اسلامی، محمود بَرآبادی و دیگر نویسندگان دیدار و گفت و گو کنند. البته این برنامه، ویژه بزرگ ترها هم هست؛ به این معنی که ما از نویسندگان گروه سنی بزرگسال هم دعوت کرده ایم تا با مخاطبان خود، دیدار و گفت و گو کنند.

امین‌زاده، به نقش کتابخانه‌های عمومی در رشد و گسترش فرهنگ مطالعه اشاره و بیان کرد: ساخت و تجهیز کتابخانه‌های عمومی از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها  و مراکز فرهنگی وابسته به شهرداری است. از این رو تمام کتابخانه‌های منطقه ۸ در طول هفته کتاب، علاقه‌مندان را به طور رایگان به عضویت خود در می‌آورند. همچنین فرصتی فراهم شده تا دانش آموزان از فضای کتابخانه‌ها در سطح منطقه بازدید و با محیط و نوع فعالیت‌شان آشنا شوند و با طرح «هبه کتاب» به اهدا کتاب تشویق و ترغیب شوند.

او در ادامه بیان کرد: برنامه «جشن امضا» و «عصرانه با کتاب»، برنامه‌هایی است که در کتابخانه سلام، «شاهنامه خوانی برای کودکان» در کتابخانه شقایق، «پنجره ای رو به دانایی» در کتابخانه فرزانگان، «یک روز خوب با کتابخانه»، «کتابخانه محله ما»، «یار مهربان» و «با هم فکر کنیم» در کتابخانه شهربانو، «زنبور زرنگ» در کتابخانه  گلبرگ و همچنین «دور همی کتاب» در کتابخانه دکتر شهیدی اجرا می‌شود.

برگزاری نمایشگاه کتاب با موضوعات متنوع و تخفیف ویژه در فرهنگ‌سرای گلستان و کتابخانه‌های این منطقه در ایام  هفته کتابخوانی از دیگر برنامه های مراکز فرهنگی منطقه ۸ در این هفته است.
نظر شما