جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۹
کد خبر: ۹۵۲۷۴
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ حضور فرهنگسراها در فضای مجازی را از الزامات جامعه امروز دانست و گفت: اگر نتوانیم فضای مجازی را فرهنگ‌سازی و مدیریت کنیم بازنده خواهیم بود و برای اینکه برنده اصلی فضای مجازی باشیم باید براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و دستاوردهای پژوهشگران بتوانیم در فضای مجازی به شکل مناسب و اثر بخشی عمل کنیم.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، سازمان فرهنگی هنری با برپایی ۱۰غرفه در حوزه خانواده و رسانه‌های دیجیتال همزمان با یازدهمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال تا ۲۶ آبان‌ماه پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.
 
عبدالرضا کردی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ و رییس فرهنگسرای ملل درباره حضور این فرهنگسرا در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال بیان کرد: امروزه فضای مجازی به قدری در زندگی مردم نقش بازی می‌کند که بررسی احوالات یک شهروند مسئول و پاسخگو و یک شهروند معمولی بدون فضای مجازی امکان پذیر نیست. 
 
وی ادامه داد: فرهنگ‌سرای ملل به عنوان نمونه یکی از بازی‌هایی را که در فضای مجازی وجود داشت یعنی بازی «انگری برد» به نمایش تبدیل کرد و به این ترتیب متوجه شدیم که مردم به شدت مایلند برای تماشای این بازی بیایند.  بعد از طی مراحل مجوز اجرای آن تئاتر از مراکز ذی ربط حتی یک روز یک صندلی خالی نبود. حتی سفارت مربوطه کشور سازنده این بازی رسما حضور پیدا کرد و به خاطر خسارت‌هایی که این بازی به بچه‌های جهان زده عذرخواهی کرد. آنجا متوجه شدیم که با یک کار فرهنگی فقط در سطح ایران عمل نکردیم. حتی کشور فنلاند از گروه بازیگران ما دعوت کردند که به کشورشان بروند و آن بازی را به زبان فارسی و بعد ترجمه به زبان خود به عنوان یک تعامل فرهنگی برگزار کنند. 

کردی یکی دیگر از برنامه‌های موثر در فضای مجازی را مادران قصه گو دانست و گفت: در حوزه مادران قصه‌گو متوجه شدیم از طریق فضای مجازی می‌شود به شدت مادران را فعال کرد و آنها را وارد فضای مجازی کرد. به جای اینکه مادر یک حاضر منفعل آسیب خور به نوعی در حال از دست دادن توانمندی‌ها باشد، یک حاضر فعال موثر کارآمدی باشد که در فضای مجازی حضورکامل خودش را نشان می‌دهد و فعالیت می‌کند.
 
رییس فرهنگ‌سرای ملل به نمایشگاه اینفوگرافی‌های مربوط به فضای مجازی در غرفه این فرهنگسرا اشاره کرد و گفت: در یکی از اینفوگرافیک‌ها جمله‌ای از مقام معظم رهبری را مشاهده می‌کنید که فضای مجازی به اندازه انقلاب اسلامی اهمیت دارد. از این رو فعالیت‌های فرهنگی و هنری ما نیز همانقدر که به انقلاب اسلامی می‌رسد باید به فعالیت‌های فضای مجازی، فرهنگسازی، نگاه به فضای مجازی، پیشگیری از عادت‌ها، اعتیادها و گرایش‌های اینترنتی و آسیب‌هایی که به شکل‌های مختلف به هویت نوجوانان می‌رسد، مربوط شود. اگر فرهنگ‌سراها و مراکز فرهنگی در این حوزه فعالیت نکنند چه کسی می‌تواند متولی این کار باشد؟
 
وی ادامه داد: در حقیقت فضای مجازی به شدت وقت خانواده را گرفته حتی والدین که به تربیت فرزندان می‌پردازند، در کنار هم، بدون هم و جدا از هم مشغول فعالیت فضای مجازی هستند. اگر نتوانیم فضای مجازی را فرهنگ‌سازی و مدیریت کنیم و برایش همایش تولید کنیم و خانواده‌ها را توانمند کنیم بازنده اصلی فضای مجازی خواهیم بود و برای اینکه برنده اصلی فضای مجازی باشیم باید براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری و دستاوردهای پژوهشگران بتوانیم فضای مجازی را به شکل مناسب و اثر بخشی انجام دهیم.
 
کردی به بازی در جستجوی خوشبختی که در غرفه فرهنگ‌سرای ملل به مخاطبان عرضه می‌شود اشاره کرد و گفت: این بازی با مشارکت یکی از نهادهای بازی ساز تولید شده است که یک بازی سرگرم کننده خلاق است که بچه‌ها به جای اینکه به شهرت، قدرت و خودنمایی برسند از طریق این بازی به این نتیجه برسند که راز خوشبختی در مهر ورزی و گذشت کردن است. یعنی دقیقا ارزش‌های دینی خودمان را تبدیل کردیم به یک بازی. نرم افزاری تهیه کردیم که سطح خلاقیت را می‌سنجد. همچنین رویکردهای روباتیک با محوریت توانمندسازی خانواده و بهره برداری خلاق از فضای مجازی از دیگر برنامه‌هایی است که معرفی می‌شود. نمایش فیلم برای آسیب‌های مجازی، برگزاری کارگاه در این حوزه، مشاوره خانواده و توانمندسازی در فضای مجازی و آشنایی با بازی‌های حقیقی برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی از دیگر فعالیت‌های این غرفه در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال خواهد بود.
 
وی ادامه داد: آیا این فعالیت‌ها به مراکز فرهنگی مربوط نیست و آیا رسالت نداریم که در این‌ها ورود کنیم؟ باید مثل قدیم با رفتارهای سنتی غیر خلاقانه و غیر نوآورانه خود عمل کنیم؟ به همین دلایل است که ضرورت حضور در این نمایشگاه را احساس کردیم و با برگزاری همایش و سمینارهای مختلف در این حوزه گام خواهیم برداشت.
نظر شما