پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۳۸
کد خبر: ۹۵۲۹۹
|
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
در کارگاه تخصصی خانواده و فضای مجازی مطرح شد
عاطفه نکویی، روانشناس، در کارگاه تخصصی خانواده و فضای مجازی که به همت فرهنگ‌سرای ملل در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار شد، موفق‌ترین والدین را پدر و مادرهایی دانست که مشارکت فعال دارند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کارگاه تخصصی خانواده و فضای مجازی روز یکشنبه ۲۱ آبان ماه به همت فرهنگ‌سرای ملل در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار شد. در این نشست عاطفه نکویی روانشناس و عبدالرضا کردی مدیر فرهنگی هنری منطقه ۱ و رییس فرهنگ‌سرای ملل به عنوان کارشناس حضور داشتند. 

عاطفه نکویی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی گفت: فضای مجازی مانند یک چاقو است که هم می‌تواند به ما آسیب بزند و هم می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید استفاده شود. این به میزان دانش ما بستگی دارد که چه استفاده‌ای از آن ببریم. این روزها رسانه‌ها نقش ویژه‌ای در خانواده‌های ایرانی ایفا می‌کنند. به عنوان مثال ماهواره را در نظر بگیرید که برخی از شبکه‌ها با هدف عادی‌سازی خیانت، رواج بی‌بندوباری و... راه‌اندازی شده‌اند، ولی با بهره بردن از سواد رسانه‌ای می‌توانیم انتخاب مناسبی داشته باشیم.

وی افزود: در مواجهه با هر آسیبی می‌گوییم باید فرهنگ‌سازی شود، ولی به نظرم قبل از اینکه حاکمیت و دولت این کار را بکند، باید خودمان دست به کار شویم و این فرهنگ‌سازی را آغاز کنیم. من شخصاً کاری که کردم زمان‌بندی بود. تصمیم گرفتم زمان‌های خاصی از روز را به تلگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر اختصاص دهم. این می‌تواند برای بقیه اعضای خانواده نیز آموزنده باشد. 
کارشناس کارگاه تخصصی خانواده و فضای مجازی ادامه داد: برخی افراد با افراط در استفاده از فضای مجازی، به دنیای واقعی خودشان آسیب می‌زنند. البته سرگرمی هم لازم است و می‌توانیم از یک کانال تلگرامی صرفاً برای گذران اوقات فراغت استفاده کنیم. 

وی به ارتباط والدین و فرزندان نیز اشاره کرد و گفت: تحقیقی در نروژ انجام شده که در آن موفق‌ترین پدر و مادرها را سنجیده‌اند و معلوم شده پدر و مادرهایی که نقش پایشگری داشته‌اند، ناموفق‌ترین و پدر و مادرهایی که مشارکت فعال داشته‌اند، موفق‌ترین والدین بوده‌اند. 

عبدالرضا کردی رییس فرهنگ‌سرای ملل در این نشست گفت: فضای مجازی هوای تنفس ماست و نباید بگوییم تهدید است، بلکه فضای مجازی فرصتی برای تعامل و گفت‌وگو است. چون ما از این فضا می‌ترسیم، فکر می‌کنیم باید از آن دوری کنیم و به یک کاربر منفعل تبدیل می‌شویم که نمی‌تواند استفاده مثبت داشته باشد.

وی اضافه کرد: باید سوادمان را از فضای مجازی بالا ببریم و مهارت‌های ادراکی خود را افزایش دهیم. پدر و مادرها باید تحلیل‌کننده باشند و ضمن آگاهی نسبت به بحران‌های احتمالی تکنولوژی مانند بازی نهنگ آبی، با فرزندان گفت‌وگو کنند و یکدیگر را متقاعد کنند. من به عنوان پدر نباید به فرزندم بگویم مراقبت باش، شیطان در این فضا در کمین تو است. بچه‌ها بر اثر بی‌اعتمادی دچار انحراف می‌شوند. 

پرسش و پاسخ مخاطبان از بخش‌های دیگر این کارگاه بود. 

نظر شما