جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۸
کد خبر: ۹۵۳۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲
در برنامه «پنجره‌ای رو به دانایی» مطرح شد:
کارشناس برنامه «پنجره‌ای رو به دانایی» نوشتن انشا را متفاوت با داستان نویسی دانست و گفت: داستان باید خیال پردازانه باشد.
تخیل، وجه تمایز داستان با خاطره استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، برنامه «پنجره‌ای رو به دانایی» با هدف  دوستی بیشتر کودکان و نوجوانان با مقوله داستان نویسی و کتاب‌خوانی در کتابخانه فرزانگان برگزار شد.

رفیع افتخار، کارشناس این برنامه بود. او در ابتدای جلسه به همزمان شدن جلسه «پنجره‌ای رو به دانایی» با هفته کتاب و کتاب‌خوانی اشاره کرد و پرسید: کتاب می‌خوانید؟ چه کتاب‌هایی؟ کدام یک از نویسنده‌های ایرانی را می‌شناسید؟ اصلا به داستان و شعر علاقه دارید یا نه؟

این نویسنده کودک و نوجوان، مخاطبان را به عضویت در کتابخانه‌های عمومی تشویق کرد و گفت: اگر در یک کتابخانه عضو شوید می‌توانید از امکانات آن استفاده کنید و این یکی از بهترین روش‌ها برای کتاب‌خوانی است.

به گفته افتخار، نویسنده‌های مطرح تا توانسته‌اند کتاب خوانده و به ادبیات بها داده‌اند چون داستان خواندن باعث توسعه تفکر و تخیل ما می‌شود و حالا که هفته کتاب است باید حداقل یک عنوان کتاب بخوانیم تا بتوانیم بهتر بنویسیم.
 
او به تفاوت داستان و خاطره و انشا اشاره و بیان کرد: در نوشتن خاطره و انشا به آن چیزی می‌پردازیم که اتفاق افتاده در حالی که اساس داستان نویسی، تخیل است. اما در هر سه، یعنی چه خاطره چه انشا و چه داستان باید انسجام وجود داشته باشد و ما از این شاخه به آن شاخه نپریم و یک مسیر مشخص را دنبال کنیم.

نظر شما