جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۲۶
کد خبر: ۹۵۳۲۹
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۴
حجت الاسلام معرفت در آیین گرامیداشت نوزدهمین سالگرد ارتحال علامه جعفری:
آیین گرامیداشت نوزدهمین سالگرد درگذشت علامه محمدتقی جعفری(ره) عصرگاه دوشنبه ۲۲ آبان‌ماه با همکاری موسسه تدوین و نشر آثار علامه جعفری در ویژه برنامه‌ای با عنوان «از دیار آفتاب» با حضور علیرضا جعفری (فرزند این علامه فقید)، حجه الاسلام موسی حسنی، حجه الاسلام محمود معرفت، عبدالله نصری، صالح افشار، ابوالفضل معین فراز و جمعی از شاگردان ایشان در کتابخانه علامه جعفری برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، حجت الاسلام موسی حسنی از شاگردان علامه، در خصوص جایگاه معنوی این عالم ربانی اظهار داشت: افراد بزرگی که از علوم و معرفت زمان خود پیشی گرفته اند، نیاز به مرور ایام و گذر سال ها است تا قدر آنان شناخته شود و آثار وجودی شان به بروز و ظهور در جامعه برسد؛ افرادی که چنین هستند، هرگز «درگذشته یا میت» نام نخواهند گرفت و استاد علامه جعفری(ره) بی شک یکی از این افراد بزرگ و برجسته است.
 
وی در ادامه با اشاره به آثار فاخر علامه، از دو اثر «تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی مولوی و ترجمه و تفسیر نهج البلاغه» نام برد و گفت: این دو اثر عمیق و بزرگ استاد، جایگاه خاصی دارند که دارای ویژگی‌های شاخص بوده و بسیار متمایزند.
 
موسی حسنی در خصوص ویژگی‌های ترجمه و تفسیر نهج البلاغه از آثار ارزشمند علامه جعفری اظهار کرد: یکی از امتیازاتی که در این اثر بی‌نظیر باعث شگفتی است، توجه به نکات، مسایل و موضوعاتی است که جامعه در حال حاضر با آن روبه‌رو است. مسائل به قدری تازه و به روز است که خواننده هرگز احساس نمی‌کند نویسنده و تحریرکننده این شرح و تفسیر از دنیا رفته و از جامعه کنونی غایب است. مورد دوم انتخاب و دقت نظر در انتخاب آیات یا همان دسته بندی آیات قرآن است که برای تبیین مطالب خطبه ها، علامه از آن ها به خوبی استفاده کرده و مورد سوم، سبک و روش استاد برای به سخن درآوردن آیات خاموش و ساکت قرآن است و ارثیه‌ای گرانبها که این متفکر بزرگ برای ما به جا گذاشت.

علامه یک شخصیت انسان‌شناس انسان بین بود

در ادامه حجه الاسلام محمود معرفت یکی دیگر از شاگردان علامه جعفری(ره) به ایراد سخن پرداخت و در ابتدای سخنانش اظهار داشت: این مکان (منزل شخصی علامه که تبدیل به کتابخانه عمومی شده است) برای من مکتب، معبد، مصلی و منظر بوده و هست؛ برای توجه به مفاهیم این چهار کلمه به تابلویی که در این مکان نصب شده توجه کنید که نوشته «هیچ عبادتی بالاتر از تفکر نیست».
 
حجه الاسلام معرفت تصریح کرد: بیایید تلاش کنیم این گنجینه را به خودمان و دیگران معرفی کنیم؛ امیدوارم لیاقت داشته باشیم  تا از این دریای علم، پیمانه ای کوچک برگیریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع «انسان» اشاره کرد و اظهار داشت: زنده یاد علامه در هر دو کتابی که حجه الاسلام موسی حسنی نام بردند، دنبال انسان هست تا انسان را هم معرفی کند و هم بشناساند. علامه در کتاب تفسیر مثنوی، واژه انسان را 9847 بار و واژه بشر را 10977 بار به کار برده اما در کتاب شرح و تفسیر نهج البلاغه واژه انسان 11832 و واژه بشر 11494 بار به کار برده شده است و باید نتیجه گرفت ذهنی که این کلمات را به کار گرفته، اولین مسئله اش این است که خود را انسان می دید؛ علامه جعفری یک شخصیت انسان شناس انسان بین بود.

حجه الاسلام معرفت صحبت خود را با تحلیل این جمله معروف علامه به اتمام رساند: «انسان آن چنان که هست، انسان آن چنان که باید»
 
هیچ کس مانند امیر المومنین(ع)، ناپایداری این عالم را درک نکرده است

سپس دکتر عبدالله نصری (از شاگردان علامه) به بیان خاطراتی از وی پرداخت و اظهار کرد: استاد همیشه می گفتند من هر کار علمی که در عمرم انجام دادم، آن را یک ضرورت حیاتی برای خودم تلقی کردم و به خاطر آن احساس ضرورت این آثار را نوشته و ارائه کردم.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: اگر بخواهیم علامه را بشناسیم و او را تحلیل کنیم، باید پاسخش را در نکته ای که خودشان بیان کرده اند، مطرح کنم؛ این عالم ربانی با احوال عجیبی می گفتند: «هیچ کس مانند امیرالمومنین(ع) ناپایداری این عالم را درک نکرده است».

نصری افزود: علامه از نوع دیگری بود؛ هیچ فیلسوفی را از ملاصدرا به بعد مثل علامه جعفری نخواهید یافت که مثل او باشد. همه فیلسوف ها در چهار چوب صدرایی گام بر می دارند ولی تنها فیلسوفی که با خودش شروع کرد بدون این که در آن چارچوب قرار گیرد یا عنادی با آن داشته باشد، علامه بود؛ او در چارچوب دیگری می اندیشید.

این استاد فلسفه  تصریح کرد: فلاسفه صدرایی از اصالت وجود شروع کردند اما علامه فلسفه اش را از اصالت انسانی آغاز کرد و این خود بودن علامه موجب شد نه تنها در شخصیت فکری اش خود باشد و از آن نقطه بحث های خود را شروع کند، بلکه قلم هایی هم که زد همان خود بودن، بود.

شعرخوانی "صالح افشار "، مثنوی خوانی "ابوالفضل معین فراز"، تلاوت مجلسی "امیر حسین فردی" از قاریان ممتاز کشور، برپایی نمایشگاه‌ از کتب و تالیفات استاد فرزانه علامه جعفری و نگارگذر عکس با موضوع زندگی و آثار علامه جعفری (ره) از دیگر بخش‌های این مراسم بود.
مطالب مرتبط
نظر شما