شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۲۹
کد خبر: ۹۵۳۴۹
|
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
«زمستان سرد و شمعدانی‌های ترمه‌ای» رمانی اجتماعی از فاطمه بهبودی است که با حضور محمدرضا گودرزی و سارا خاکزاد در برنامه «ترنم قلم» فرهنگ‌سرای گلستان نقد و بررسی شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در پنجاه و هفتمین اجرای نشست ترنم قلم، کتاب «زمستان سرد و شمعدانی‌های ترمه‌ای» با حضور فاطمه بهبودی نویسنده، سارا خاکزاد و محمدرضا گودرزی در فرهنگ‌سرای گلستان نقد و بررسی شد.

بهبودی در ابتدای این نشست صفحاتی از داستان خود را خواند و گفت: من نگارش داستان را از سال ۱۳۸۹ آغاز کردم. یک سال بعد، نخستین کتاب من منتشر شد و در حال حاضر، چند داستان تازه از من زیر چاپ است. این رمان، یک رمان شهری است نه از این منظر که نام مکان‌هایی از تهران در آن آمده که از این جهت که شخصیت‌های رمان، دغدغه کسانی را دارند که در کلان‌شهر زندگی می‌کنند.

او این رمان را یک اثر روان‌شناسی برشمرد و گفت: هما، راوی اصلی داستان، یک شخصیت درونگراست و مدام مواردی را واگویه می‌کند. همچنین نویسنده به ریزنگاری ها توجه ویژه داشته است.

به گفته خاکزاد، شخصیت‌پردازی در رمان «زمستان سرد و شمعدانی‌های ترمه‌ای»  جای کار دارد؛ برای مثال، هما زنی است که به شوهر خود علاقه دارد و دوست دارد زندگی‌اش را نگه دارد اما او مردی را دوست دارد که کار نمی‌کند و همه هزینه‌ها را هما پرداخت می‌کند. این شخصیت  هم با شخصیت اجتماعی‌اش که یک زن مستقل و تحصیل‌کرده است،  تناقض دارد و خواننده از خود می‌پرسد چرا هما این اندازه دنبال تکیه‌گاه است؟

این منتقد ادبی همچنین گفت: رمان جزو رمان‌های آخرالزمانی است. همه چیز رو به زوال است و امیدی وجود ندارد.

محمدرضا گودرزی هم در نقد «زمستان سرد و شمعدانی‌های ترمه‌ای» گفت: این رمان، رئالیستی و خانوادگی است و از کشاکش زن و شوهر می‌گوید وقتی مرد دلبسته زندگی نیست و تعهد و مسئولیتی نسبت به آن احساس نمی‌کند.

به گفته این منتقد ادبی، نثر رمان، روان است و در آن از رمانتیک بازی خبری نیست.

گودرزی به ویژگی‌های راوی اشاره و بیان کرد: راوی رمان، یعنی هما، درونگراست و بخش اصلی کشمکش او با خودش و شوهرش است، چرا که وجه منطقی او  با وجه عاطفی‌اش درگیر است.

این منتقد ادبی همچنین گفت: ما نمی‌توانیم در مورد ویژگی شخصیت‌های داستانی، قطعی حرف بزنیم. اما مادر راوی که یک زن سنتی است که از همان ابتدا با جدایی موافقت می‌کند و پذیرش این مساله از یک خانم میانسال سنتی سخت است. دومین نکته اینکه وکیل هما باید بداند که درخواست نفقه و مهریه را با هم ارائه نمی‌کنند و او این کار را انجام می‌دهد. در هر حال «زمستان سرد و شمعدانی‌های ترمه‌ای» داستانی اجتماعی از فاطمه بهبودی به روایت اختلافات یک زن و شوهر می‌پردازد.

نظر شما