پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۲:۰۶
کد خبر: ۹۵۳۵۶
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۵
فرهنگ‌سرای فردوس همزمان با روز کتاب و کتابخوانی، نشست دانش افزایی همراه با تقدیر از کتابداران مراکز فرهنگی هنری منطقه 5 را تحت عنوان «کتابیاران» برگزار کرد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نشست صمیمی «کتابیاران» چهارشنبه ۲۴ آبان‌ماه به مناسبت روز کتابدار با حضور دکتر زهره میرحسینی (دکترای کتابداری و استاد دانشگاه) و جمعی از کتابداران کتابخانه‌های منطقه ۵ در فرهنگ‌سرای فردوس برگزار شد.

در ابتدا حسن آذری رییس کتابخانه فردوس روز کتابدار و هفته کتاب و کتابخوانی را به کتابداران تبریک گفت و در ادامه، دکتر زهره میرحسینی با ابراز خوشحالی از حضور در این جمع فرهیخته، در ابتدای سخنان خود به تشریح اهمیت کتابخوانی و مطالعه پرداخت و گفت: مردم می خوانند و می خواهند بخوانند چون ضرورت آن را درک می کنند. اندیشیدن و صلح را از کودکی باید آموخت و این کتاب خواندن است که به ما مهر ‏ورزیدن، اندیشیدن و طالب صلح بودن را یاد می دهد. انسان‏های اهل مطالعه انسان‏هایی هستند با تفکری عمیق که وجدان اخلاقی دارند، زود قضاوت نمی کنند، متواضع اند، ادب و احترام را رعایت می کنند و به فکر دیگران هستند.
 
وی افزود: دانش و دانایی محوری باید در راس باشد. این دانایی از طریق ورورد به کتابخانه‌های عمومی و دانشگاهی شکل می‌گیرد جامعه‌ای که دانایی محور باشد، شهروندانش منطقی‌ترند و از نظر ساختار اجتماعی کمتر دچار مشکل می‌شوند؛ چرا که سطح شعور اجتماعی منوط به اندیشیدن است و ما کتابداران وظیفه داریم تا در دسترسی به اطلاعات و سازندگی جامعه نقش مثبت داشته باشیم و این امکان پذیر نیست مگر با خودسازی خودمان.
 
این استاد کتابداری تصریح کرد: کتابدار اول در سازندگی خودش باید کوشا باشد چرا که اطلاعات روزآمد در  بحث کتابداری نوین برای کتابداران ضروری است. مطالعه آزاد در زمانی که وارد جامعه اطلاعاتی شده ایم، برای کتابداران امری حیاتی است چرا که زیرساخت های این جامعه را فناوری اطلاعات شکل می دهد. فن آوری اطلاعات نتایج مثبت و منفی دارد که مثبت آن بیشتر است البته اگر بتوانیم درست از آن استفاده کنیم. کتابدار در جامعه مدرن امروزی باید از طریق شرکت در کارگاه های مختلف و شرکت فعالیت های به روز سواد اطلاعاتی خود را بالا ببرد تا بتواند این سواد اطلاعاتی را به مراجعین هم انتقال دهد. برگزاری کلاس ها و کارگاه های مختلف در این زمینه برای مراجعه کنندگان توسط ما کتابداران امروزی قدمی تاثیر گذار در این زمینه است که شغل ما کتابداران  را در هزاره سوم پایدار می کند.
 
دکتر میرحسینی در ادامه به برنامه هایی برای تبادل اطلاعات با مخاطبان کتابخانه‌ها اشاره و اظهار کرد: کتاب‌هایی که مردم می‌خوانند را باید در جلساتی نقد و بررسی و آسیب شناسی کنید و تعامل بیشتری با مراجعان داشته باشید.
 
وی به توسعه پایدار تاکید داشت و در این خصوص گفت: در خصوص مسائل حیاتی باید آموزش‌هایی در کتابخانه‌ها برای عموم داده شود؛ از طریق برگزاری کارگاه‌های مختلف در راستای ارتقا روح و ارتقای سرمایه اجتماعی که قطعا تاثیرگذار خواهد بود. فضای کتابخانه را مرکز و کانون تجمع برای برگزاری کارگاه‌های خلاقیت ذهنی با تهیه فیلم تولیدات داشته باشید؛ به طور کل کتابدار در کتابخانه نقش به‌سزایی دارد و بحث اشتغال زایی وایجاد کار آفرینی در توسعه پایدار اثرگذار خواهد بود.

سپس بیژن پورمند مدیر فرهنگی هنری منطقه 5 و رییس فرهنگسرای فردوس ضمن تبریک روز کتابدار، گفت: با توجه به اینکه آرامش مستلزم تمام محور دانایی وشکیبایی است، بنابراین شما کتابداران با تاثیر و انعکاس اینکه مردم را مجاب  کنید در جهت کتابخوانی فعالیت داشته باشند، روان شما را به آرامش می رساند.

 وی با اشاره به فعالیت های مطلوب کتابخانه های منطقه و اشاره به برخی از آنها، برنامه کتابگرام را برنامه ای مفید و تاثیر گذار خواند و کتابداران را به پیشنهاد و اجرای برنامه های مفیدتر ترغیب کرد.

در انتهای برنامه از کارکنان شاغل در کتابخانه ها با اهدای لوح، شاخه گل و هدیه، تقدیر به عمل آمد.
نظر شما