پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۵:۳۳
کد خبر: ۹۵۳۶۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۶
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اهمیت کتاب و کتابخوانی گفت: با افزایش سرانه مطالعه، ضمن ارتقای فرهیختگی افراد جامعه، آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمود صلاحی روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به هفته کتاب و کتابخوانی و برنامه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران در این هفته عنوان کرد: وجود برخی مشکلات و آسیب های اجتماعی در جامعه با افزایش مطالعه، کاهش خواهد یافت.
 
وی گفت: در حال حاضر میانگین رفتارهای افراد در جامعه؛ رفتار فرزند با والدین، والدین با فرزند، رفتار همسایه‌ها در یک آپارتمان و محله، با یکدیگر خوب و پسندیده نیست و چنین رفتارهایی را نیز می‌توان در وضعیت ترافیک نیز مشاهده کرد.
  
وی گفت: در راستای بهبود این رفتارها، معرفی کتاب از طریق رسانه‌ها، فرهنگ کتاب و کتابخوانی در جامعه را ارتقا داده و در نتیجه آن فرهیختگی و فرزانگی فرد، خانواده و جامعه و کشور ارتقا خواهد یافت.
 
صلاحی افزود: با ارتقای فرهیختگی و فرزانگی افراد جامعه، جرم و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند.
 
عضو شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب درباره این سخن که برخی می‌گویند سرانه مطالعه در کشور ۲ تا ۳ دقیقه است، اظهار کرد: این آمار صحیح نیست، مطالعه یعنی دانستن آن چیزی که نمی‌دانیم، براین اساس آنچه که دانش آموزان از کتاب درسی، دانشجویان، طلاب، اساتید، علما و عموم مردم در طول روز به صورت مکتوب یا از طریق فضای مجازی، تلفن همراه و اینترنت مطالعه می‌کنند نیز جزو سرانه مطالعه محسوب می‌شود و بر این اساس آمار مطالعه بیش از ۲ تا ۳ دقیقه در روز است.
 
وی گفت: با این وجود وضعیت کتابخوانی و سرانه مطالعه در کشور مناسب است اما تا رسیدن به وضع مطلوب و فاصله دارد.
 
صلاحی افزود: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به عنوان یکی از اعضای شورای سیاست‌گذاری هفته کتاب در این هفته برنامه‌های مختلفی را برگزار می‌کند که رونمایی از کتاب در ۱۰ فرهنگسرا، نشست‌های نقد و بررسی کتاب، طرح هبه کتاب، عضویت رایگان یک ساله در کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، رونمایی از نشریه الکترونیکی ترجمان علم اطلاعات و دانش‌شناسی، مسابقه عکس «کتاب در قاب تصویر» و برگزاری همایش تجلیل از کتابداران برتر سازمان از جمله این برنامه‌هاست.
 
رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با بیان اینکه در سال ۹۴ تعداد کتابخانه‌های این سازمان ۸۳ باب بود، گفت: با تجمیع تمامی کتابخانه‌های شهرداری‌های مناطق و معاونت اجتماعی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تعداد کتابخانه‌های این سازمان به ۴۰۰ باب رسید که خدمات فرهنگی به شهروندان ارائه می‌کنند.
 
وی با اشاره به فعالیت کتابخانه «طلوع» ویژه روشندلان در فرهنگ‌سرای خاوران نیز افزود: ریاست این کتابخانه به عنوان بزرگترین کتابخانه نابینایان کشور برعهده یکی از بانوان روشندل است که امکانات جدیدی را برای استفاده روشندلان برای مطالعه، تایپ، پرینت و... فراهم کرده است.
 
قابلیت اجرای ارکستر شهر تهران در برنامه‌های مختلف هنری

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره فعالیت‌های ارکسترشهر گفت: این ارکستر با حضور و همراهی ۶۰ نوازنده جوان و پیشکسوت موسیقی شکل گرفت و فعالیت رسمی خود را از سال گذشته آغاز کرد و قابلیت اجرای برنامه‌های مختلف هنری و موسیقایی در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و خارج از این مجموعه را دارد.

وی کمبود اعتبار را از دلایل فعالیت نداشتن ارکستر شهر در ماه‌های اخیر عنوان کرد و افزود: امیدواریم مشکلات حل شده و این ارکستر در ماه‌های آینده برنامه‌ها و فعالیت‌هایی داشته باشد.

صلاحی گفت: برنامه‌های موسیقی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگ‌سرای ارسباران متمرکز است و سایر فرهنگ‌سراها نیز کلاس‌های موسیقی و برنامه‌هایی را در این حوزه برگزار می‌کنند.
نظر شما