پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۱
کد خبر: ۹۵۴۳۰
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۴
آسیب‌های رسانه بر کودکان و نوجوانان را نمی توان با سانسور پوشاند بلکه در این حوزه باید سرمایه گذاری صورت گرفته و دانش و دغدغه مدیران ارتقا پیدا کند.
آسیب‌های رسانه بر کودکان و نوجوانان را نمی‌توان با سانسور پوشاندبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، امیرحسن ندایی روز شنبه در نشست خبری و رونمایی از مستند «جعبه پاندورا» در فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی گفت: کودکان و نوجوانان در گذشته اطلاعات و آگاهی خود را عمدتا از طریق خانواده کسب می‌کردند اما امروزه از طریق رسانه به اطلاعات گوناگون دست پیدا می‌کنند.

وی گفت: برخی معتقدند که کودکان و نوجوانان امروز باهوش تر از نسل گذشته هستند که این سخن صحیح نیست، آنان در معرض اطلاعات بیشتری بوده و بدون نظارت از سوی خانواده‌ها و متولیان فرهنگی، بی واسطه در هجمه اطلاعات قرار می‌گیرند.

ندایی با اشاره به اختصاص شبکه های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان افزود: متاسفانه نظارتی بر تولید برنامه های این شبکه ها وجود ندارد و دغدغه مدیران و مسئولان صدا و سیما تنها پرکردن آنتن تلویزیون در طول ۲۴ ساعت است. 

این کارشناس سینما و رسانه با بیان اینکه بعضی از برنامه های شبکه های تلویزیونی ویژه کودکان و نوجوانان به صورت غیرمستقیم و مستقیم خشونت و جنایت را به آنان آموزش می دهد، افزود: جنایت قابل آموزش است و براساس این آموزش، از خشونت حساسیت زدایی شده و تبدیل به اتفاق معمولی می شود که می تواند رخ دهد.

وی، حضور کارشناسان و روانشناسان در نظارت بر برنامه های تلویزیونی را ضروری دانست و گفت: کودک از طریق رسانه ها، رفتار خود را شکل می دهد، بخشی از شخصیت او می شود و شخصیت او تغییرناپذیر اما تعدیل پذیر است.

ندایی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری و ارتقای آگاهی مسئولان فرهنگی در حوزه آسیب های رسانه بر کودکان و نوجوانان اظهار کرد: مسئولان فرهنگی، آموزش و پرورش در تعامل با صدا و سیما باید در این حوزه ورود کنند و آموزه های آنان همسو باشد، وقتی می توان میلیاردها تومان برای فوتبال سرمایه گذاری کرد، اگر نصف آن برای فرهنگ صرف شود از نقطه ای که هستیم بالاتر می رویم. 

این استاد دانشگاه در رشته سینما و تئاتر با اشاره به طیف بندی برنامه های تلویزیونی برای کودکان و نوجوانان گفت: با توجه به هماهنگی انجام شده میان خانه سینما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تا حدی طیف بندی سنین مختلف برای فیلم های سینمایی مشخص شده اما صدا و سیما چنین اقدامی را برای برنامه های تلویزیونی انجام نداده است.

آموزش های آموزش و پرورش کاربردی نیست
ندایی درباره تاثیر تدریس کتاب «تفکر و سواد رسانه ای» در پایه دهم تحصیلی در راستای ارتقای سواد رسانه ای دانش آموزان گفت: آموزش های آموزش و پرورش، کاربردی نیست، آن کتاب اگر کاربردی داشته باشد، با آموزش و پرورش صحیح همراه نیست و باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که معلمان برای تدریس کتاب «تفکر و سواد رسانه ای» چقدر آموزش دیدند و چه اطلاعاتی درباره رسانه و سواد رسانه ای دارند. 

وی افزود: به عقیده من باید تعاملی مناسب میان نهادهایی از جمله آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما رخ دهد، کتابی در حوزه سواد رسانه ای باشد و رسانه نیز در این راستا فعالیت کند. 

تاکید بر توجه به آسیب های روانی رسانه ها بر کودکان و نوجوانان
شهاب الدین شایگان کارگردان و پژوهشگر مستند «جعبه پاندورا» نیز در این نشست گفت: با توجه به فراگیری رسانه، فضای مجازی و انواع شبکه های اجتماعی در دنیای امروز و تاثیر و آسیب های آنها بر کودکان و نوجوانان به عنوان سرمایه های اجتماعی کشور، این مستند در حوزه سواد رسانه ای و خشونت رسانه ای براساس پژوهش هایی در طول سه سال ساخته شد.

شایگان با بیان اینکه خانواده مخاطب اصلی مستند «جعبه پاندورا» است، افزود: خانواده ها و والدین نقش اساسی در آموزش کودکان و نوجوانان دارند اما متاسفانه از فرزندان فاصله گرفتند که در این مستند سعی شده ضمن ارائه اطلاعاتی درباره رسانه، راهکارهایی برای نظارت و مواجه با آسیب ها در حوزه رسانه به خانواده ها داده شود. 

کارگردان و پژوهشگر مستند «جعبه پاندورا» با تاکید بر پژوهش در ساخت فیلم مستند اظهار کرد: با حذف پژوهش از سینمای مستند چیزی از این سینما باقی نمی ماند و به تبع مستند «جعبه پاندورا» مبتنی بر روش تحقیق کیفی، مطالعه کتابخانه ای و مصاحبه براساس فرایند شناختی با حدود ۲۰ کودک و نوجوان از سنین ۳ تا ۱۵ سال ساخته شده است.

وی با اشاره به فرایند شناختی در کودکان و نوجوانان گفت: رسانه ها با محتواهای گوناگون از سادگی کودکان سوءاستفاده می کنند و کودکان و نوجوانان بدون اینکه آگاهی داشته باشند به راحتی به شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دسترسی پیدا می کنند و آنان با انواع آسیب ها مواجه می شوند.

شایگان با بیان اینکه در کشور هیچ متولی در حوزه سواد رسانه ای نیست، افزود: نهادهای مربوطه نیز آسیب های رسانه بر کودکان و نوجوانان را سانسور می کنند و اجازه صحبت در مورد آن را نمی دهند.

کارگردان و پژوهشگر مستند «جعبه پاندورا» گفت: این مستند اواخر دی ماه در خانه هنرمندان و فرهنگسرای ارسباران اکران می‌شود.

«جعبه پاندورا» به کارگردانی شهاب الدین شایگان با کارشناسی و مشاورت جوان کانتر، ویکتور استراسبرگر، بهروز جلیلی، اکبر عالمی، مجید ابهری، امیرحسن ندایی، گلوریا دی گاتانو و دیو گراسمن، مستندی است آسیب شناسانه در حیطه تاثیرات رسانه‌ها بر روان و ناخودآگاه کودکان و تلنگری بر عدم نظارت و مسئولیت پذیری والدین و مسئولین نسبت به آنچه کودکان و نوجوان به واسطه رسانه در دسترسشان است و مشاهده می‌کنند.

این مستند۸۶ دقیقه‌ای که تولید آن سه سال به طول انجامیده؛ آسیب‌شناسی تاثیر رسانه‌های امروزی بر شخصیت و سرنوشت کودکان و نوجوانان بررسی شده و با توجه به موضوع خود می‌تواند مورد توجه خانواده‌های ایرانی قرار گیرد. 

شهاب الدین شایگان طراح، پژوهشگر، کارگردان، تدوینگر، اصغر کریمپور مدیر فیلمبرداری، شاهین پیمانی موسیقی، علیرضا نکولعل صداگذار، سعید علیخانی صدابردار، آریا رضایی فر عکاس، هوتن حق شناس اصلاح رنگ و نور، مرجان چوپان مدیر تولید، مینو چوپان تهیه کننده از جمله عوامل مستند «جعبه پاندورا» هستند، این مستند در موسسه فرهنگی هنری وینا رسانه تولید شده است.


نظر شما