چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۰
کد خبر: ۹۵۴۵۵
|
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۸
ویژه برنامه عید بیعت ویژه تجلیل از برگزیدگان قرآنی و برندگان مسابقات تسنیم با حضور رییس و معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و دیگر مدیران و فعالان قرآنی صبح امروز ۷ آذرماه در فرهنگ‌سرای قرآن برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، ویژه برنامه عید بیعت ویژه تجلیل از برگزیدگان قرآنی و برندگان مسابقات تسنیم با حضور محمود صلاحی رییس و حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری و دیگر مدیران و فعالان قرآنی صبح امروز ۷ آذرماه در فرهنگ‌سرای قرآن برگزار شد.
 
حجت الاسلام حسن ناصری‌پور معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری در ابتدای این ویژه برنامه با تبریک و تهنیت به مناسبت فرا رسیدن ۹ ربیع الاول سرآغاز ولایت و امامت حضرت ولی عصر گفت: امیدوارم در این روز بیعت مجدد با آن حضرت داشته باشیم و در طول سال در مسیر کلام آن بزرگوار اعمال و رفتارمان انجام شود. این عید بهانه‌ای شد که از برگزیدگان و فعالان قرآن سازمان فرهنگی هنری هم تقدیر و تشکر شود.

وی ادامه داد: قرآن یکی از موضوعاتی بود که در دو سال گذشته مجموعه سازمان فرهنگی هنری تلاش فراوانی کرد تا آمار و ارقام و امکانات در این حوزه بیشتر شود که امروز شاهد این اتفاق هستیم. در طول دو سال اخیر چند برنامه موفق قرآنی برگزار شد که به آن‌ها اشاره می‌کنم.
 
ناصری‌پور در حوزه برنامه‌های موفق قرآنی سازمان فرهنگی هنری ادامه داد: یکی از برنامه‌ها برپایی فروشگاه‌ها و کلاس‌های قرآنی بود که نقطه عطفی در بحث فعالیت‌های قرآنی به وجود آورد. این موضوع امکان فراوانی به مرکز آموزش داد که در این حوزه فعالیت کنند. رایگان کردن کلاس‌ها سبب شد مخاطبان خوبی جذب شود. برنامه دیگر نیز دوشنبه‌های قرآنی بود. سال گذشته مقام معظم رهبری در ماه مبارک رمضان فرمودند خوب است که در مساجد کرسی تلاوت قرآنی برپا شود. اگرچه این کار راحت نبود اما به حول و قوه الهی برنامه دوشنبه‌های قرآنی از انتهای شهریور سال گذشته شکل گرفت. برخی از مدیران محترم از آنچه در ابلاغیه و دستورالعمل آمده بود، بیشتر فعالیت کردند. همانند مدیریت محترم منطقه ۸. البته دیگر مناطق هم تلاش خوبی داشتند. ۴۸ هفته برنامه دوشنبه‌های قرآنی را برگزار کردیم و بیش از ۲۸۰ قاری قرآن بین‌المللی و ملی و شهر تهران اجرا داشتند. تقریبا در ۷۲۰ مسجد برنامه اجرا شد. بیش از ۲۰۰ هزار نفر هم مخاطب این برنامه بودند.
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری تقویت کانون‌های قرآنی و برگزاری برنامه آموزشی برای ۳۸۴ مربی قرآنی در ۱۶۵ دوره قرآنی دانست و گفت: خوشبختانه آمار و ارقام در حوزه قرآنی رشد بیشتری نسبت به سال گذشته داشت و بیشتر مخاطبان هم در حوزه مفاهیم قرآنی بودند.
 
وی افزود: مسابقات سراج با حمایت ویژه رییس سازمان فرهنگی هنری سال گذشته در سطح عالی برگزار شد. امیدواریم شاهد برگزاری بهتر این مسابقات در دی و بهمن ماه باشیم. مسابقات تسنیم نیز از برنامه‌های خوب دیگر بود که ویژگی امسال آن نسبت به گذشته تهیه ۴۰ آیه قرآنی در حوزه سبک زندگی بود.
 
ناصری‌پور در پایان بیان کرد: جا دارد از همه خادمان قرآنی و مدیرانی که در این زمینه دغدغه دارند تشکر ویژه کنم. برخی از مدیران در زمینه محصولات مختلف قرآنی اهتمام ویژه داشتند که امروز از بهترین محصول قرآنی هم تجلیل می‌شود. به هر حال بهتر است که سازمان فرهنگی هنری طرح‌های ویژه در حوزه قرآن را داشته باشد. بحث تبیین آیات قرآنی نیاز جامعه ماست. امیدوارم طرح فضه را که گفتمان محاوره‌ای قرآن است بتوانیم اجرایی کنیم. از فرهنگ‌سرای قرآن و دست اندرکاران و مدیریت آفرینش و اجرا  که زحمت کشیدند و مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل و همکاران هم تشکر می‌کنم.
 
محمود صلاحی رییس سازمان فرهنگی هنری صحبت‌های خود را با  تبریک و تهنیت به مناسبت امامت امام عصر  آغاز کرد و گفت: خوشحالم که اولین جلسه رسمی در این روز عزیز در فرهنگ‌سرای قرآن و با تجلیل از برگزیدگان قرآن برگزار می‌شود. جا دارد به چهار واقعه اصلی که آزادگان جهان به خصوص مسلمانان و به ویژه شیعیان باید بدانند و پیرامونش مطالعه کنند، اشاره کنم. یکی بعثت نبی اکرم و همراه آن شناخت شخصیت حضرت رسول (ص) است. درست است که ۱۲۴ هزار پیامبر آمدند اما اگر پیامبر اکرم(ص) نمی‌آمد تمام ولایت ابتر می‌ماند. واقعه دیگر بحث غدیر خم است. در حادثه غدیر امامت و عدالت و شجاعت همراه با شخصیت علی (ع) و نهج البلاغه در اختیار ماست. بزرگترین غصه بشر این است که چرا قرآن و نهج البلاغه را به خوبی استفاده نکرده است. هیچ چیز جای قرآن را نباید بگیرد.
 
باید با همه توان در حوزه قرآن تلاش کرد
 
صلاحی واقعه دیگر را عاشورا دانست و گفت: همراه عاشورا باید شهادت را بشناسیم. مکتب ما بدون شهادت به جایی نمی‌رسد. برای سرافکندن حکومت داعش شجاعت و شهادت کاربرد داشت. بعضی مغرضان می‌گویند داعش هنوز هست. بله سردار قاسم سلیمانی هم گفتند حکومت داعش و سیطره او از بین می‌رود. ما باید عاشورا را بشناسیم. اگر جایی راهی دشمن برایمان نگذاشت عاشورایی عمل کنیم. بعضی افراد از قبل از انقلاب و حرکات شاهان دم می‌زنند اما بدانند که هیچ کدام از شاهان تردیدی در بخشیدن اموال ملت نداشتند. واقعه چهارم و نهایی ظهور امام زمان و نجات بشریت و وظیفه‌ای است که ما نسبت به آن داریم. منتظر واقعی انتظارش افسانه نیست. این چهار واقعه به هم وصل و در امتداد هم هستند تا به ظهور منجی برسد. همه باید پای اتحاد و کار کردن برای نظام بیایند.

وی ضمن تبریک هفته بسیج بیان کرد: در زلزله‌ای که آمد همه بسیجی‌وار خدمت کردند. برای بالا بردن ارزش نظام بهترین وظیفه‌مان خدمت به مردم است. هر تلاشی که برای قرآن کردیم باز هم کم است. من به عنوان رییس سازمان فرهنگی هنری شرمنده ام. حق قرآن حق هدایت انسان هاست. تا فرصت هست باید در حد توانمان در این حوزه کار کنیم. معتقدم هنوز همه توانمان را پای کار نیاوردیم. آن چه انجام شد یک شروع خوب بود. 

صلاحی در پایان گفت: از همه دست اندرکاران فعالیت‌های قرآنی تشکر می‌کنم و می‌خواهم تا فعالیت‌هایشان را آگاهانه بیشتر کنند. از صدا و سیما  هم می‌خواهم در شبکه‌های قرآنی رادیو و تلویزیون بیشتر به تبیین معانی قرآنی پرداخته شود. امام حسین (ع) نوه کسی است که قرآن به او نازل شده اما از دشمن اجازه می‌گیرد با خواندن قرآن و نماز زندگی مادی خود در این دنیا را به پایان برساند. چرا شبکه قرآن تلویزیون نباید به پربیننده ترین و جذاب ترین شبکه تلویزیونی تبدیل شود؟ خود ما هم باید بر جذابیت فرهنگ‌سرای قرآن بیافزاییم. انتظار دارم برای قرآن بیشتر تلاش کنیم. مسابقات سراج هم امسال حتما با قوت بیشتر برگزار می‌شود. 

در ادامه برنامه از برگزیدگان قرآنی و برگزیدگان مسابقات تسنیم سازمان فرهنگی هنری تجلیل شد.

باید با همه توان در حوزه قرآن تلاش کرد

تجلیل از برگزیدگان قرآنی

قاری برتر:
حسین شالچی طوسی

مناطق برتر برنامه دوشنبه‌های قرآنی:
ملوک سیدآبادی
ناصر امین‌زاده
اسماعیل قضات‌لو

مربیان برتر قرآنی:
نفیسه پلنگی
فرحناز احدی ارخانلو
محبوبه کاتب

محصول برتر قرآنی: 
کتاب سپید و سیاه از ابوالفضل درخشنده

کانون برتر قرآنی:
کانون عقاید اسلامی/ فاطمه حسینی

مرکز مشارکتی فعال در حوزه قرآن:
خانه فرهنگ رویش طلایی/ فاطمه حسینی

خانه فرهنگ قرآن برتر:
خانه قرآن / مرجان مجیری طهرانی

برگزیدگان مسابقه تسنیم: (برادران)

ترتیل سوره انبیا و مومنون
علی نجفی – محمد حسین اکبری – ولی عزتی آذر – محمد قاسمی – رضا غفاری

ترتیل سوره یاسین( دوره اول متوسطه)
محمد مهدی آجورلو – محمد صدرا باقری – سید کاظم موسوی

ترتیل سوره یاسین ( دوره دوم متوسطه)
محمد مهدی اخوان اقدم

حفظ ۲۲ سوره آخر قرآن
طاها علیزاده – محمدرضا اکبری

حفظ ۱۰ سوره آخر قرآن
محمد جواد آجورلو

حفظ چهار جزء (بالای ۱۸ سال)
محمد خلج

مفاهیم
مرتضی پرنیان – علی بیگدلی- مهدی نصیری – علی پناهی – یاسر استاد حسین

برگزیدگان مسابقه تسنیم: (خواهران)

ترتیل سوره انبیا و مومنون

لیلا سوری – ناهید سلامی – فاطمه مرادیان مینا – نسرین جربان – شهین قریشی

ترتیل سوره یاسین( دوره اول متوسطه)
ریحانه اکبری – پرنیان رفیع – عسل پروانه زاده

ترتیل سوره یاسین ( دوره دوم متوسطه)
زینب داوری

حفظ ۲۲ سوره آخر قرآن
حنانه وقار

حفظ یک جزء (زیر ۱۸ سال)
آوا ساریخانی

حفظ ۲۸ سوره آخر قرآن
سیده ثنا موسوی

حفظ ۲۰ سوره آخر قرآن
فاطمه اکبری – نگار مقدم – ستایش وحید – فاطمه شهریاری – غزل پروانه زاده

حفظ آیات منتخب
فرح بناز – سمیه حدادی

حفظ یک جزء (بالای ۱۸ سال)
اکرم دلاور – فاطمه رام

مفاهیم
مریم خلیفه – بنت الهدی ادیبی – زهره خبازی



مطالب مرتبط
نظر شما