جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۹:۱۱
کد خبر: ۹۵۴۶۵
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۴
نخستین «همایش ملی رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی» با حضور جمعی از مسئولان فرهنگی کشور و اصحاب رسانه برگزار شد.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، نخستین «همایش ملی رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی» سه شنبه هفتم آذرماه و نهم ربیع الاول همزمان با آغاز امامت حضرت ولی عصر(عج) با حضور آیت الله محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع)، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر؛ نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، «حمیدرضا مقدم‌فر» مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و بهزاد تیمورپور رئیس فرهنگ‌سرای رسانه در سالن اجتماعات این فرهنگ‌سرا برگزار شد.

«مهدویت» دغدغه مسئولان فرهنگی و مدیران رسانه‌ای باشد
«محمدامین علی‌مددی» دبیر نخستین همایش ملی رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی در این برنامه با بیان اینکه در حوزه رسانه درباره موضوع مهدویت کمتر کار شده است، گفت: یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشیم، پرداختن به سبک زندگی مهدوی است، لذا می‌طلبد که دغدغه‌مندان نیز بیش از پیش به این عرصه ورود کنند.

وی با اشاره به تلاش شبانه‌روزی دشمن علیه دین اسلام گفت: با توجه به این رفتار دشمنان علیه اسلام، انتظار می‌رود ما نیز تلاشمان را برای ترویج اسلام و دین یعنی نقطۀ مقابل آنان بیشتر کنیم.

علی‌مددی با بیان اینکه توجه به مهدویت باید یکی از دغدغه‌های مسئولان فرهنگی و مدیران رسانه‌ای باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره لزوم آمادگی برای دوران مهدوی می‌فرماید: «جامعه‌ای می‌تواند پذیرای مهدی موعود (عج) باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد».
 
دبیر نخستین همایش ملی رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی با تأکید بر اینکه برگزاری این همایش‌ها در حوزه مهدویت باید خروجی مناسبی داشته باشد، یادآور شد: در طول سال درباره این موضوع، همایش‌های مختلفی برگزار می‌شود که صرف برگزاری آنها کافی نیست، بلکه باید خروجی و ثمره‌ای داشته باشد.
 
نخستین همایش ملی رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی برگزار شد

باید به مسأله «مهدویت» نگاهی جهانی داشت
آیت الله محمدحسن اختری، دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به ماه مبارک ربیع‌الاول و مناسبت‌های این ماه، گفت: قرار گرفتن رویدادهای این ماه اعم از ولادت پیامبر اکرم(ص)، ولادت امام صادق(ع) و آغاز امامت حضرت مهدی(عج) از نظر سنت و تقدیر الهی به طور اتفاقی نیست.

وی افزود: در نظام خلقت مسأله اتفاق و تصادف راه ندارد و خلقت هر چیزی بر اساس دید خداوند متعال قرار دارد. تمام این اتفاقات باید می‌افتاد تا به مقوله برپایی حکومت حقه الهی می‌رسید.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) امروز حدود ۶ میلیارد انسان در جهان از موضوع مهدویت اطلاعی ندارند، این نشان می‌دهد که باید به مهدویت نگاه جهانی داشت و تا برای این مردم شناخت و معرفت حاصل شود.

آیت‌الله اختری با تأکید بر لزوم نیاز به همفکری و تضاب آراء در حوزه مهدویت گفت: برگزاری این همایش‌ها و گردهمایی‌ها برای هم‌افزایی و تضارب آراء و همفکری و همکاری هرچه بیشتر و بهتر، لازم است.

وی با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته در کشور درباره مقوله مهدویت یادآور شد: بسیاری از کارهایی که در کشور در مراکز مختلف صورت می‌گیرد، خوب است، اما کافی است و باید به بُعد بین‌المللی پیدا کند و صرفاً برای یک محدوده یا یک کشور خاص نباشد.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: تقسیم کار در حوزه تبلیغ و ترویج فرهنگ مهدوی باید در همه دستگاه‌ها به صورت مساوی انجام شود. امروز انجیل و تورات به بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ زبان ترجمه شده است، اما ما هنوز نتوانسته‌ایم قرآن کریم را به بیشتر از ۱۵ زبان دنیا ترجمه کنیم.

آیت‌الله اختری تأکید کرد: یکی دیگر از کارهایی که باید انجام شود رصد رسانه‌های غربی است که در حوزه مهدویت و تخریب آن فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهند. این رسانه‌ها امروز در حال مقابله کردن با فرهنگ مهدویت و اسلام هستند.

وی با بیان اینکه رسانه‌های بیگانه در تلاش برای سست کردن چهره مهدویت هستند، اظهار کرد: کار دیگر آنها این است که گروه‌های تکفیری و وهابی را حمایت می‌کنند تا آنها علیه مهدویت سخن بگویند، اینها در تلاش هستند تا با تربیت عده‌ای عقیده مهدویت را که به یک عقیده دروغین تبدیل و معرفی و پایه‌های آن را متزلزل کنند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) با اشاره به اینکه برنامه‌های اینچنین را باید به عنوان یک حرکت و جریان ببینیم، گفت: رسانه‌ها چه در فضای مجازی، روزنامه‌ها و چه در صداوسیما باید از همه ابزار خود در حوزه مهدویت استفاده کنند تا بتوانیم این فرهنگ را توسعه دهیم.

نخستین همایش ملی رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی برگزار شد

مفهوم «انتظار» در فرهنگ مقاومت معنا پیدا می‌کند
«حمیدرضا مقدم‌فر» مشاور فرهنگی و رسانه‌ای فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دیگر سخنران این مراسم بود. وی با اشاره به اینکه دوران آخر‌الزمان صحنه رویارویی جبهه حق و جبهه باطل در جنگ نرمی است که سرنوشت آینده بشریت را تعیین می‌کند، گفت: در این جنگ نرم جهانی رسانه‌ها وظایف و مأموریت‌هایی بر عهده دارند.

وی افزود: مهمترین این مأموریت‌ها را می‌توان در قالب «تبیین ماهیت قیام مهدی موعود و تبیین ماهیت نظام سلطه و ستمگر جهانی و چرایی تقابل این دو جبهه، زنده نگاه داشتن یاد و نام راه امام جبهه حق و عدل، تبیین هویت واقعی منتظران و انصار مهدی(عج)، تبیین هویت سلطه گران و حامیان و یاوران ستمگران تاریخ، انگیزه بخشی به آدمیان برای حضور در جبهه حق و نصرت امام حق و مقابله با جبهه باطل و امیدآفرینی نسبت به آینده بشریت، نیروسازی برای جبهه حق،‌تبیین مفهوم واقعی انتظار، فریادگری عدالت و ستیز مستمر با ظالمان و غاصبان حقوق مردم و ترسیم صحنه تقابل دو جبهه» نام برد.

مقدم‌فر با تأکید بر اینکه آینده بشریت تلخ و سیاه نیست، اظهار کرد: آینده فضای روشنی است که در آن همه استعدادهای انسان شکوفا می‌شود. آینده بشریت نویدبخش روزی است که در آیات قرآن به آن اشاره شده، آینده روشن فردا روزی است که عقل آدمیان در حکومت مهدوی شکوفا می‌شود و انسان با تسلط بر تمام ذخایر نهفته در آفرینش زمین و زمان را آباد می‌کند.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: آمادگی‌های روحی برای حضور انسان‌ها در جبهه حق در نبرد سرنوشت‌سازی که آینده بشریت را رقم می‌زند، کار بزرگی است که از رسانه‌ها و پیامبران ابلاغ‌گر این پیام‌های توحیدی برخواهد آمد.

وی با تأکید بر لزوم تبیین و روشنگری رسانه‌ها به عنوان «مَدرس» و «مَدَّرس» گفت: رسانه‌ها در این راستا باید چنان ایفای نقش کنند که دل و جان انسان‌ها را مملو از عشق به حق، امام حق و سرشار از باور نسبت به حقانیت جبهۀ حق و بطلان جبهۀ باطل کنند.

مقدم‌فر با بیان اینکه مفهوم واقعی انتظار در فرهنگ مقاومت معنا پیدا می‌کند، یادآور شد: انتظار؛ تجسم عینی کم هزینه بودن مقاومت در برابر هزینه‌های هنگفت سازش است، انتظار؛ تفسیر غدیر در اعطای حق حاکمیت به شایستگان و صالحان است، انتظار؛ نهراسیدن از هیاهوی دشمن و تسلیم نشدن در برابر زورگویی‌های آن است و انتظار؛ سلاح برنده در جنگ نرم‏افزار برای وانهادن پرچم شعارها و آرمان‌هاست.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک با بیان اینکه رسانه‌ها باید پرچم عدالت را همواره برافراشته نگه دارند، تأکید کرد: رسانه‌ها باید با چپاولگران و مفسدانی که در عرصه‌های مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی و از همه مهمتر در عرصۀ اقتصادی به دلیل خوی تکاثرطلبی پا به گردۀ مردم و دست بر حلقوم آنها گذاشته‌اند، ستیز کنند.

مقدم‌فر با اشاره به اینکه رسانه‌ها باید در کنار محرومان و مستضعفان باشند و حقوق آنان را فریاد بزنند، گفت: رسانه‌ها باید مستضعفان را برای وراثت در زمین یاری کنند.

وی با بیان اینکه انتظار باید در رسانه‌ها تجسم عینی پیدا کند، اظهار کرد: رسانۀ منتظر راضی به گسترش فساد نیست و با عقلانیت انقلابی و فریاد روشنگرانه ناشی از مسئولیت الهی و انسانی در مقابل گسترش فساد می‌ایستد.

این کارشناس ارشد مسائل استراتژیک خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها و همه ظرفیت‌هایی که توانایی تولید پیام را بر عهده دارند به این وظایف عمل کنند، سهمی در پیروزی بزرگی که در انتظار انسان‌هاست، خواهند داشت.

نخستین همایش ملی رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی برگزار شد

یکی از ابزارهایی که همواره به اسلام لطمه زده، «تحریفات» بوده است
حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر؛ نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز در سخنان کوتاهی به فرهنگ عمیق مهدویت اشاره کرد. وی در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه نتوانسته‌ایم گفتمان مهدوی را به طور شایسته ترویج دهیم گفت: دین اسلام با یک پیوست فرهنگی توانست ملت‌ها و امپراتوری‌های بزرگ را دربربگیرد. عامل نفوذ اسلام در ایران هم فرهنگی بود و فتح ایران نظامی نبود، فرهنگی بود.

وی افزود: همواره اندیشه‌های شگرف اسلامی در معرض تهدید بوده است. یکی از ابزارهایی که همواره به اسلام لطمه زده، «تحریفات» بوده است. 
 
نخستین همایش ملی رسانه و توسعه فرهنگ مهدوی برگزار شد

باید در حوزه مهدویت «آتش به اختیار» رفتار کنیم
«بهزاد تیمورپور» رییس فرهنگ‌سرای رسانه آخرین سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه موضوع مهدویت و رسانه حل نشده است گفت: تمامی کسانی که امروز در این نشست، سخنرانی کردند، مسئولیت هم دارند. باید از آنها بپرسیم شما برای ترویج این اتفاق چه کرده‌اید؟ 
 
وی افزود: متاسفانه همه ما در حوزه مهدویت جزیره‎ای عمل کرده‌ایم. قطعا در این راستا زحمات زیادی کشیده شده اما بدون پیوست اشاعه. دپارتمان مهدویت و فضای مجازی حل نشده است. سهم رسانه ملی به عنوان یک رسانه حاکمیتی در ترویج این فرهنگ چه میزان است؟ 

رییس فرهنگ‌سرای رسانه و شبکه‌های اجتماعی اضافه کرد: سهم خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مجازی ناچیز است، کمتر از آنکه حتی در آمار رسمی منتشر شود. سهم سینمای کشور در حوزه مهدویت از سال‌های پس از انقلاب تا به امروز حتی ۱۰ فیلم سینمایی بلند، فیلم کوتاه و مستند هم نیست. 

تیمورپور در پایان سخنان خود با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری درباره موضوع «آتش به اختیار» گفت: ما در همه حوزه‌ها «آتش به اختیار» داریم و باید در حوزه مهدویت «آتش به اختیار» رفتار کنیم. تا جوان‌های آتش به اختیار در موضوع فرهنگ انتظار دست به کار نشوند، جامعه ما به جامعه آرمانی و دغدغه‌مند تبدیل نمی‌شود.
مطالب مرتبط
نظر شما