شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۸
کد خبر: ۹۵۵۱۶
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
عبدالجبار کاکایی درباره شعر آیینی گفت: شعری را آیینی اتلاق می‌کنیم که مجموعه دانش‌های مذهبی و معارف دینی ما را در بر بگیرد.
کاکایی: شعر آیینی و مذهبی متفاوت استبه گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، عبدالجبار کاکایی شاعر معاصر کشورمان در برنامه «نگار من» در فرهنگ‌سرای مهر، گفت: نام گذاری آیینی مدت‌هاست که محل نزاع است. 
 
وی افزود: «آیین» محلی از تجلی فرم یافته فرهنگ است و فرهنگ امر گسترده‌ای شامل تمام ویژگی‌های روحی و فکری یک ملت می‌شود. طبیعتا موضوعاتی که به شکل فرم یا آیین برگزار می‌شود، شامل تمام اعیاد و رسوم مردم ما می‌شود و نمی تواند به صورت خاص به گروهی از آثار که مبتنی بر یک گفتمان مذهبی خاص است، شعر آیینی اتلاق کنیم، بلکه بهتر است همان آثار دینی یا شعر مذهبی بگوییم که در کتب دانشگاهی نیز مرسوم بوده است. 
 
کاکایی بیان کرد: تعبیر آیینی براساس نقل مطبوعاتی این روزها رایج شده است، گونه‌ای از آثاری است که دانش‌های مذهبی و دانش‌های معرفتی ما را منتقل می‌کند. ورود به حوزه آیینی نیازمند تحصیل این علوم است. 
 
وی افزود: هر کسی نمی‌تواند به صرف داشتن عواطف مذهبی و ایمان و اعتقاد شعر آیینی بگوید. در گذشته شعر مذهبی و دینی ما را حکما می‌گفتند که در منازعات کلامی، تسلط بر روایات و تسلط بر تاریخ مذهب توانا بود. از جمله ناصر خسرو قبادیانی، سنایی و یا مولانا و دیگران که علوم فقهی آنها کامل بود و تفکر مذهبی عمیقی داشتند، وارد حوزه‌های مذهبی و دینی می‌شدند و به امر آشنایی مردم با معارف از طریق ادبیات و شعر می‌پرداختند. 
 
عبدالجبار کاکایی مشکل روزگار ما را ورود عواطف و احساسات در شعر دینی و مذهبی عنوان کرد و توضیح داد: دانش اینگونه شاعران معمولا مصطلحات و مشهوراتی است که از منابر می شنوند یا از وعاظ استماع می‌کنند و مختصر دانش و اطلاعاتی که در آثارشان بیان می‌کنند و به همین دلیل کارها شبیه به هم است و تنها وجه برجسته آن اظهار عواطف است که اگر اسامی قدیس‌ها و ائمه را از شعر حذف کنید، آن شعر قابل اتلاق به هر کسی می‌تواند باشد. 

کاکایی از جمله این اشعار به نمونه‌هایی اشاره کرد که تقدیم به امام زمان (عج) می شود و حتی از رسانه ملی هم پخش می‌شوند. کاکایی گفت: اینگونه اشعار مناسبت عمیقی با موضوع مهدویت ندارند و قابل اطلاق به یک معشوقه‌ای است که شاعر در فراقش به عجز و ناله و گریه افتاده است. او لازمه ورود به مفاهیم مذهبی در شعر را برخورداری از دانش آن دانست و گفت: تسلط دینی براساس تاریخ مذهب و مهمتر از همه خلاقیت و راهگشایی در حوزه دینی و مذهبی لازمه شعر مذهبی است. 

این شاعر معاصر کشورمان که بیشتر از‌ ۳۶ جلد کتاب در خصوص پژوهش، نقد ادبی، ترانه و شعر منتشر کرده و از پیشگامان غزل معاصر کشورمان به شمار می آید، تاکید کرد: به اندازه کافی شعر مداحی و آثار سطحی و مردمی داریم، نیاز به آثار عمیق تری است که به نظر می‌آید در این حوزه کمتر حرکت کرده ایم.
 
 شب شعر «نگار من» توسط مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۹، فرهنگ‌سرای مهر همزمان با ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت روز پنجشنبه ۹ آذر در سالن نمایش فرهنگ‌سرای مهر برگزار شد. این برنامه با حضور عبدالجبار کاکایی و هرمز علی پور و شعرخوانی جمع کثیری از شاعران جوان در فرهنگ‌سرای مهر همراه بود.
نظر شما