جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۳۶
کد خبر: ۹۵۵۲۱
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۰
یک شاعر پیشکسوت در برنامه «نگار من» عنوان کرد:
هرمز علی‌پور شاعر پیشکسوت در برنامه «نگار من» در فرهنگ‌سرای مهر گفت: نقش ادبیات و هنر به ویژه شعر در زندگی ایرانی‌ها از ابعاد گوناگون جامعه‌شناسی، تاریخ‌شناسی و شرایط فعلی زیست انسان در هر کجای جهان و با هر جغرافیایی قابل بررسی است.
به گزارش رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، هرمز علی‌پور شاعر پیشکسوت با حضور در برنامه «نگار من» که همزمان با آغاز هفته وحدت در فرهنگ‌سرای مهر برگزار شد، گفت: اگر چه برخی معتقدند ادبیات برگرفته از ادب و آداب است و یک نوع تعامل بین انسان‌هاست، در واقع امری است که در ایجاد ارتباط و شناخت فرهنگ‌های مختلف اقوام گوناگون و تمدن‌ها انسان‌ها را به هم ربط می‌دهد. 

علی‌پور شعر را زبان مشترک همه آدم‌ها دانست و گفت: شعر در فرهنگ و ادبیات ایرانی نیز یگانه هنر ایرانی تلقی می‌شود که سابقه درخشان و سترگ غنی و حرکت‌های معاصر نیز دارد. نقش مینیاتوری شعر در پیوند بین انسان‌ها هنوز ناشناخته است. ابزار این دو مطلب یعنی ابزار ادبیات و شعر «کلمه» است و کلمه نیز آن چنان عظمت دارد که خداوند به آن قسم خورده است. اگر چه زبان از گذشته تا به امروز عامل ارتباط بین انسان‌هاست، با تمام تکثر و تنوعی که در جهان دارد و گاهی اوقات غیر قابل شمردن زبان‌ها و گویش‌ها و لهجه‌ها، وقتی به شعر می‌رسند در ایستگاهی به نام جان انسان تلاقی و برخورد پیدا می‌کنند و رقیق‌ترین و ظریف‌ترین اندیشه و عاطفه انسان و عرصه معرفتی را به هم نشان می‌دهند. 

وی افزود: امروزه در هر زمینه‌ای که از نظر معرفی و تبلیغ بهای بیشتری به آن بدهند، می‌گویند این موضوع چقدر شاعرانه است و این اهمیت شاعرانگی را در نگاه ظاهری و یا مناظر بصری نشان می‌دهد و درون و مضمون بزرگ و پرشمول که در شعرها نهفته است. گاهی اوقات یک سطر شعر چه در زبان ما و چه ترجمه آن، خواسته عام بشری معرفی می‌شود. ادیان نیز نزدیکی بسیاری به شعر دارند و در اسلام که قرآن معجزه پیامبر اسلام (ص) است و کلامش به اذعان مبلغان زبان عرب پیچش‌های زبانی فارغ از بطن پیام پیامبر (ص) که در زبان خداوند است، چه ظرافت‌هایی دارد. شعر تجلی‌گر دغدغه‌های انسان عامی است که در جریان امروز در زندگی با آن ارتباط برقرار می‌کنند.
 
شب شعر «نگار من» به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه ۱۹ همزمان با ایام ولادت حضرت رسول اکرم (ص) و آغاز هفته وحدت در روز پنجشنبه ۹ آذرماه در سالن نمایش فرهنگ‌سرای مهر برگزار شد. این برنامه با حضور عبدالجبار کاکایی و هرمز علی پور و شعرخوانی جمعی از شاعران جوان همراه بود. 
نظر شما