جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۵۳
کد خبر: ۹۵۵۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸
حسین رحیمی مدیر کتابخانه قائم -منطقه ۱۸
باغ کتاب تهران، سخت افزاری نیازمند نرم افزارعصر دوشنبه ۱۲ تیرماه ۹۶، شاهد افتتاح یکی از عظیم ترین پروژه های فرهنگی شهر تهران، با عنوان « باغ کتاب تهران» با مساحت ۱۱۰ هکتار بودیم که از این مقدار، ۶۵هزار متر آن فضای مسقف نمایشگاهی، تالارهای نمایش و بخش اداری بوده و مابقی آن را فضای سبز و دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد.

مجموعه باغ کتاب تهران چه به لحاظ سازه و چه زیبایی ظاهری در نوع خود کم نظیر است و مسئولان امر هدف اصلی احداث این پروژه عظیم فرهنگی را تسهیل در دسترسی به کتاب برای علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی عنوان کرده اند. به زبان ساده‌تر این مجموعه قرار است که یکی از مشکلات اصلی حوزه کتاب و کتابخوانی  یعنی «توزیع کتاب» را حل کند. مشکلی که به زعم کارشناسان سال هاست که صنعت نشر و علاقه‌مندان به کتاب با آن مواجه هستند.

به زبان ساده تر؛ امروز با همه محدودیت ها و مشکلات در چاپ و انتشار کتاب، کتابهای مناسبی در موضوعات مختلف برای گروه سنی و اقشار گوناگون جامعه منتشر می‌شود؛ اما آنچه موجب می‌شود تا مخاطب اصلی کتاب نتواند به منبع مطالعاتی دلخواه خود دسترسی داشته باشد، عدم وجود شبکه توزیع مناسب کتاب است. این مشکل نه تنها در حوزه کتاب، بلکه در تمامی حوزه های فرهنگ و هنر مشهود است.

حال سوال اساسی این است که آیا طراحی و احداث باغ کتاب تهران به عنوان بزرگترین کتاب فروشی ( به لحاظ مساحت ) این امکان را دارد که مشکل توزیع کتاب را رفع کند؟ به عبارت ساده تر افتتاح بزرگترین کتابفروشی مسقف جهان، این امکان را دارد که پاسخگوی نیاز شهروندان کلان شهر تهران باشد؟ آیا امروزه شهروندان برای خرید مایحتاج خود چه نیازهای مادی و چه معنوی محصول رنج و سختی سفرهای پر ترافیک شهری را به جان می خرند یا اینکه ترجیح می دهند از شیوه های دیگر برای تامین نیازهای خود اقدام کنند؟  اساساً باغ کتاب تهران به عنوان سخت افزاری بی نظیر در کشور، نیازمند چه نوع نرم افزاری است تا بتواند حلقه ارتباطی بین کتاب و مصرف کننده را تسهیل کند؟

مخاطب امروز، مخاطبی است که می خواهد با کمترین مبلغ ممکن و در حداقل زمان، به کالا و محصول خود دسترسی داشته باشد. مخاطبی که قطعا برای خرید یک کتاب از یک منطقه مرکزی یا جنوب شهر چندین ساعت وقت خود را برای حضور در باغ کتاب و خرید و بازگشت به منزل صرف نخواهد کرد! بلکه توقع دارد ، بدون زحمت و رنج سفر در زمانی کوتاه محصول خود را دریافت نماید.

کاری که طراحان اصلی سایت آمازون با درک این نیاز، اقدام به طراحی آن کردند و از سال ۱۹۹۷ که فروش آنلاین کتاب را آغاز نمودند تا به امروز توانسته اند میلیاردها دلار ردآمد کسب نمایند.طبق آخرین آمار ارائه شده در سال ۲۰۱۶ توانسته مبلغ ۱۳۶ میلیارد دلار درآمد کسب نماید، مبلغی در حدود دو برابر فروش نفت کشور ما، و برای 230 هزار نفر از شهروندان خود اشتغالزایی نمایند! چرا ما نباید چنین امکانی را فراهم کنیم تا صنعت نشر و کتاب ما بتواند ضمن کسب درآمد، مخاطبین خود را راضی نگه داشته و سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

 معتقدم مجموعه باغ کتاب تهران این پتانسیل را دارد که با جذب کارشناسان نخبه و خلاق و طراحی نرم افزارهای لازم در خصوص شیوه های نوین دستیابی و مطالعه کتاب می‌توانند قدمی بزرگ در این راستا بردارند،  به نحوی که نه تنها مشکل توزیع کتاب، بلکه مشکل توزیع تمامی محصولات فرهنگی و هنری را مرتفع کند. به امید آن روز

نظر شما